هذیان‌های مارینا آبرامویچ

هذیان‌های مارینا آبرامویچ  | او هنر و زندگی را در یک طعم خلاصه می‌کند!
کریم‌آرت هنرمندان معاصر را با قنادی‌های لوکس وارد همکاری می‌کند

سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی

مارینا آبرامویچ

در هفته‌ی فرِیز، مارینا آبرامویچ عصاره هنر و زندگی خود را در یک شیرینی ماکارون فشرده کرد!

با این خبر علاقه‌مندان ماکارون در تمام دنیا ذوق کردند! هنرمند بزرگ مارینا آبرامویچ به تازگی نسخه شخصی خود از لذتی فرانسوی را ارائه کرده است. شب پیش در لندن، روزنامه‌نگاران و منتقدان غذا در تجملی‌ترین مرکز خرید شهر جمع شدند تا پیش نمایش این اثر را از پرفورمنس هنرمند صرب در یک زمینه‌ی کاملاً تازه ببینند.

مارینا آبرامویچآبرامویچ که خودش در این نمایش حضور نداشت از طریق یک سیستم صوتی صحبت می‌کرد. هرچند عجیب به نظر می‌رسند، اما ماکارون‌ها در Harrods در کنار سایر آثار هنری وی برای فروش گذاشته شده بودند.

آبرامویچ اولین کسی است که در یک مجموعه با نام «پرتره‌ی شیرینی» که متعلق به مشاور هنری رافائل کاستوریانو است شرکت می‌کند. وی با نام کریم آرت Kreëmart قنادی‌های لوکس را با هنرمندان معاصر به همکاری وا می‌دارد تا آثاری هنری را با استفاده از شکر و شیرینی خلق کنند.
مارینا آبرامویچ

از نظر مفهومی این پروژه همخوانی بسیاری با علاقه‌مندی آبرامویچ به ناملموس‌ها دارد. وی بیان کرد: «کارهای من در خیلی از موارد غیر مادی هستند، چون پرفورمنس غیر مادی است، یعنی مفهومی و محدود در زمان است. کار کریم‌ آرت بر روی مدیوم شیرینی نیز کاملا غیرمادی است؛ چون خورده و نابود می‌شود. چیزی که باقی می‌ماند خاطره چیزی است که خورده شده است.»

ماکارون‌های آبرامویچ که در جعبه‌های مثلثی شکل سه تایی عرضه می‌شود در فرآیندی پیچیده توسط کاستوریانو درست شده است که خاطرات و هویت آبرامویچ را به یک تجربه خوراکی تبدیل می‌کند.
مارینا آبرامویچماکارون های مارینا آبرامویچ چه طعمی دارد؟ شیرینی‌های او به رنگ آبی پروسی که هم یادآور خاطرات وی از والدینش است و هم یادآور رنگ اقیانوس. شیرینی‌ها بر روی زبان یک لکه آبی رنگ به جا می‌گذارند. هریک از شیرینی‌ها با نماد خانوادگی آبرامویچ که یک گرگ در حال خوردن یک گوسفند است مهر شده و یکی از آنها در یک ورقه طلایی پیچیده شده است. طعم شیرینی‌ها مانند خود هنرمند قوی هستند و به مذاق هر کسی سازگار نیست.

« مادربزرگ من اول صبح قهوه درست می‌کرد. هیچ وقت به کسی اعتماد نداشت تا قهوه آماده بخرد. خودش دانه‌های سبز را می‌خرید و آنها را بو می‌داد. عطر قهوه در تمام خانه می‌پیچید.» این را آبرامویچ زیرلبی در حالی که داشت برای یک عکس تبلیغاتی یکی از شیرینی‌هایش را گاز می‌زد گفت. « و بعد بوی ریحان و آویشن تازه و دانه‌های هل را به یاد می‌آورم و همچنین بوهایی از سفرهایم برای دیدن آتشفشان‌ها، آبشارها و همچنین احساساتی را به یاد می‌آورم که در صبح زود هنگامی که در کنار اقیانوس خط افقی که دریا را به اقیانوس و اقیانوس را به آسمان ‌پیوند می‌زد می‌دیدم. همه این‌ها در ماکارون‌های من هستند.»

لازم به ذکر است فقط ۲۵۰ جعبه از این ماکارون‌ها موجود است.
مارینا آبرامویچ

خبرهای خارجی را در لینک زیر دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
زندگی در مریخ

زندگی در مریخ با پیشرفته‌ترین ساختمان جهان در دبی

زندگی در مریخ با پیشرفته‌ترین ساختمان جهان در دبی | شبیه سازی زندگی در مریخ رونمایی شهر مریخی توسط گروه معماری بیگ BIG سایت تندیس ترجمه روژان سرهنگی معمار دانمارکی بیارک اینگلس (Bjarke Ingels) طرح خود برای شهر علمی مریخ را رونمایی کرد.این شهر که برای زندگی در فضا شبیه سازی شده است در نزدیکی دبی ساخته می‌شود جایی که دانشمندان به تحقیق در مورد نحوه زندگی انسانی بر روی مریخ می‌پردازند. طرح اینگلس از چهار گنبد ژئودزیک تشکیل می‌شود. این […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
 آرت‌فر فریز لندن

آرت‌فر فریز لندن با گستره بسیار

آرت‌فر فریز لندن با گستره بسیار نگاهی به آرت‌فر فریز لندن و فریز مستر سایت تندیس: مریم روشن فکر فریز لندن در پانزدهمین سال برگزاری خود، ۱۶۰ گالری از ۳۱ کشور جهان را در زیر چادر بزرگ سفیدش در ریجنتس پارک لندن گرد هم آورده‌است. امسال برنامه‌های کیوریت شده‌ای مانند هنر فمنیست و تندروی سیاسی در این فروش حضور دارند که آثار هنرمندان فمنیست از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی را به تماشا گذاشته‌اند. از دیگر بخش‌های کیوریت شده این […]

0 comments

نویسنده