ساخت چین | هنر شهری بازی با توپ در برج آزادی

ساخت چین | هنر شهری بازی با توپ در برج آزادی

سایت تندیس: «ساخت چین» پروژه هنر شهری مشترک توسط نارسیس سهرابی و  نگار فرجیانی در برج آزادی است که اکنون در میدان آزادی نماد شهر تهران به اجرا درآمد. این پروژه تا پیش از این در ۵ کشور و مجموعا ۹ شهر به اجرا درآمده بود.

ساخت چین برج آزادی نارسیس سهرابی و  نگار فرجیانی

پروژه ادامه دار «ساخت چین» تجربه ای است از مشارکت شهروندان و هنر تعاملی در فضای عمومی که به شکل بازی با توپی در سه رنگ اجرا می شود.

نارسیس سهرابی در مطلبی با عنوان مخاطب، نقطه کانونی است با نگاهی به هنر شهری در جهان با تاکیدی بر سالانۀ بهارستان که در مجله تندیس شماره ۳۴۸ به چاپ رسیده، نگاشته است:  یکی از اهداف مهم نصب هنرهای موقت شهری، ایجاد تغییر در نگاه عمومی مردم به زیبایی شناسی فضاهای شهری است. با توجه به اینکه منابع عمومی و محلی و محیط زیست محور پنهان بسیاری از آثار شهری موقت در جهان محسوب می‌شود .ساخت چین برج آزادی نارسیس سهرابی و  نگار فرجیانی

درواقع این آثار هنری با تجسم نشانه‌هایی فرهنگی، مخاطب موردنظر خود را مورد هدف قرار می‌دهد.

تدارک یک اثر عمومی، فرایندی است که مجموعه‌ای نمادین از سرمایه گذار، سازنده و تماشاگرِ اثر را تشکیل می‌دهد. این مجموعۀ سه‌گانه نوعی بدنه و پیکرۀ کارآمد و ضروری را پدید می‌آورد، که هم شرایط واقعی این پیکره را محدود می‌سازد و هم پاسخ دهندۀ تعهد آن در قبال مفهوم اثر است.  هدف هنر عامه پسند مردمی این است که تماشاگر را آگاه سازد که این هنر به مردم تعلق دارد و به این شکل به آ نها کمک می‌کند تا جریان‌های تأثیرگذار جهانی در حوزه‌های مختلف را درک کنند.ساخت چین برج آزادی نارسیس سهرابی و  نگار فرجیانی

از نگاه منتقد هنری، لورنس الووی [۱]، برای مجسمۀ عمومی بیش از یک مکان در فضای عمومی ضرورت دارد. به اعتقاد وی، اثر فقط درصورتی ممکن است ایده‌ها و ارزش‌ها را به مخاطب منتقل کند که مخاطب قادر به درک زبان تجسمی آن باشد. به عبارتی، هدف هنر عمومی موفقیت در پدیدآوردن یک نقطۀ کانونی برای هر مخاطب است.

در ساماندهی فضاهای عمومی شهر تهران، فضایی برای نصب و یا اجرای هنر عمومی درنظر گرفته نشده است. فضای حاشیه تندروهای شهری و یا فضای سبز حاشیه بزرگراه‌ها، و به طور کلی فضاهایی که از نظر سکون و توقف شهروندان از اهمیت کمتری برخوردارند، برای نصب آثار موقت مناسب نیستند.ساخت چین برج آزادی نارسیس سهرابی و  نگار فرجیانی

پروژه شهری ساخت چین، سال ۱۳۹۰ با نمایش این توپ در شهر یزد آغاز شد و طی ۶ سال از کشورهای دبی، گرجستان، کانادا و  مرکز شهر شیکاگو (ایالت ایلینوی آمریکا)، سیاتل (واشنگتن)، دانشگاه شهر ارواین (کالیفرنیا) و دانشگاه شهر یوجین (ایالت ارگان) گذشته و اکنون به برج آزادی تهران رسیده است و پس از این اجرا در برج آزادی تهران به شهرهای دیگر دنیا نیز سفر خواهد کرد.

ساخت چین برج آزادی نارسیس سهرابی و  نگار فرجیانی

[۱] لورنس الووی: دکترای شهرسازی، پژوهشگر هنرهای شهری و محقق دانشگاه پاریس

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

به درخواست نویسندهِ متن فوق خانم نارسیس سهرابی برگرفته از مقاله ایشان در مجله تندیس: این متن هیچگونه ارتباطی با کار خانم نگار فرجیانی ندارد و ایشان هرگونه ارتباط محتوایی و معنایی از این پروژه اجرا شده با مقاله مربوطه را رد می کند.

نویسنده