گفتگو با بصیرا بلبلی مدیر هنری آموزشگاه تیوا

گفتگو سایت تندیس با بصیرا بلبلی مدیر هنری آموزشگاه تیوا

• خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدت در فضای هنر هستید؟
بصیرا بلبلی: بصیرا بلبلی هستم. متولد ۶۱ .کارشناسی نقاشی‌ام را از دانشگاه سوره تهران و کارشناسی ارشد نقاشی را از دانشگاه تربیت مدرس تهران گرفته‌ام. از سال ۱۳۷۶ وارد هنرستان شدم و حدود۱۹ سال می‌شود که به کار هنری مشغول هستم.بصیرا بلبلی • چه چیزی باعث شد وارد فضای آموزش هنر شوید؟
بصیرا بلبلی: در تمام این سال‌ها به کلاس‌های مختلفی از جمله به آتلیه هانیبال الخاص ( که البته ایران نبود و در واقع واهیک هارتونیان استاد من بود)، نیما پتگر، بابک اطمینانی، کیوان عسگری و …. رفتم. همیشه بین کرج و تهران در رفت و آمد بودم. حتی خیلی از روزها برای شرکت در یک کلوپ ساده مجبور به رفتن به تهران بودم. این رفت و آمد زیاد برای من خیلی زجرآور بود و همیشه آرزو داشتم که شرایطی را فراهم کنم تا دوستانی که مایل به شرکت در دوره‌های حرفه‌ای‌تری هستند، همینجا در کرج این امکان را داشته باشند و به همین دلیل شروع به تحقیق کردم. کسانی مد نظر من بودند که هم هنرمندان برجسته‌ای باشند و هم آموزش خوبی بدهند (چون لزوماً هنرمند خوب، حتما معلم خوبی نیست.) واهیک هارتونیان و علیرضا آدم بکان بسیار در این کار با من همراهی کردند.
• آموزشگاه شما چند سال است که مشغول به فعالیت شده و چه تعداد شاگرد پرورش داده‌اید؟
بصیرا بلبلی: ما حدود سه سال است که مشغول به فعالیت هستیم. در این سه سال، علاوه بر کارگاه‌ها، سمینارها و ورک شاپ‌های کوتاه مدت و تخصصی هم برگزار کرده‌ایم.
البته تعداد کسانی که آمدند و رفتند را دقیق نمی‌دانم، ولی در واقع حاصل تلاش‌های سه سال اخیر من، آقای آدم بکان و آقای هارتونیان را می‌توانید در این سه نمایشگاهی که در این سه هفته در حال برگزاری است مشاهده کنید. بصیرا بلبلی • رویکرد شما در آموزشگاه چیست و در آموزش هنر چه نکاتی را مورد توجه قرار می‌دهید؟
بصیرا بلبلی: رویکرد من احترام به انواع نگاه‌هایی است که در آموزش هنر وجود دارد ( البته به جز نوع بازاری) و به شاگردانی که وارد مجموعه می‌شوند، این امکان را می‌دهیم که طبق سلیقه‌ای که دارند، استادی را که هم جهت و هم سو با آن رویکرد باشد انتخاب کنند.
در آموزش هنر سعی ما بر این است که شاگردان فقط تکنیسین بار نیایند و سعی می‌کنیم که هم‌زمان روی دانش تئوری و نگاه انتقادیشان کار شود. آنها در کلاس فقط با نقاشی و تاریخ هنر آشنا نمی‌شوند، بلکه حتی با کارگردان‌های مهم، موسیقی‌دان‌ها و نویسنده‌های مهم نیز آشنا می‌شوند. البته باز همه‌ی این‌ها به میزان علاقه‌مندی بچه‌ها و پشتکار خودشان بستگی دارد.
بصیرا بلبلی اموزشگاه تیوا• فکر می‌کنید مزیت آموزشگاه شما نسبت به آموزشگاه‌های دیگر در این عرصه چیست؟
بصیرا بلبلی: مزیت آموزشگاه من در این است که اساتیدمان همگی از هنرمندانِ بنام هستند.
تمام تلاش ما بر این است که بچه‌ها را به سمتی ببریم که هنرمندانه زندگی کنند تا بتوانند خروجی هنرمندانه داشته باشند. شاگردان در تیوا با فضای حرفه‌ای آشنا می‌شوند و می‌توانند با شرکت در نمایشگاه‌های گروهی، برای نمایشگاه‌های انفرادیشان برنامه ریزی و کسب تجربه کنند.
اساتیدی که در آموزشگاه شما تدریس می‌کنند چه کسانی هستند و برچه اساسی انتخاب شده‌اند؟ واهیک هارتونیان، علیرضا آدم بکان، مصطفی چوب تراش، زروان روح بخشان، سمیرا دریا، زهرا شفیع و محمود رضا نوربخش و آزاده بلوچی. البته به جز تخصص که مهم‌ترین مزیت این اساتید است؛ اخلاق حرفه‌ای و حس همدلی این دوستان هم حسن بزرگشان است.بصیرا بلبلی • درانتها آخرین اخبار فعالیت آموزشگاه را بفرمایید.
بصیرا بلبلی: اواخر تابستان گذشته نمایشگاه آشتی با غول‌ها مهربان را با همکاری خانم سمیرا دریا ، در خانه هنرمندان ایران برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال واقع شد و خبرگزاری‌های مختلف خبر این نمایشگاه را پوشش دادند.
ماه گذشته نمایشگاهی از آثار کودکان هنرمندمان داشتیم با عنوان صلح ، در گالری هارمونیک سنتر کرج .
در حال حاضر سه تا نمایشگاه در حال برگزاری داریم تحت عنوان گروه تیوا. به دلیل اینکه حجم آثار بسیار زیاد بود، امکان نمایش همه در یک نمایشگاه وجود نداشت و ما مجبور شدیم که آثار را تقسیم بندی کنیم. بصیرا بلبلی نمایشگاه اول با عنوان نگاهی نو، تجربه‌ای متفاوت، ۲۳ آذر تا ۲۸ آذر بود که در گالری خانه هنر که مجموعه هارمونیک سنتر کرج در آن برگزار شد، نتیجه چند سال زحمت علیرضا آدم بکان و شاگردانشان بود.
نمایشگاه دوم ۱ تا ۶ دی در گالری نگر تهران با عنوان: نگاهی نو، برگزار شد که گزیده‌ای از کارهای شاگردان واهیک هارتونیان و علیرضا آدم بکان بود. نمایشگاه سوم ۷ تا ۱۲ دی بود باعنوان: نگاهی نو، روزمرگی در گالری خانه هنر مجموعه هارمونیک سنتر که منتخب آثار شاگردان واهیک هارتونیان بودند.

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments

گروه تیوا | نگاهی نو، تجربه‌ای متفاوت

گروه تیوا | نگاهی نو، تجربه‌ای متفاوت نمایشگاهی با عنوان «نگاهی نو، تجربه‌ای متفاوت» به انتخاب و گردآوری علیرضا آدم بکان گروه تیوا متشکل از جمعی از هنرجویان آموزشگاه تیوا نمایشگاهی را با عنوان «نگاهی نو، تجربه‌ای متفاوت» با انتخاب و گردآوری علیرضا آدم بکان در گالری خانه هنر مجموعه هارمونیک سنتر کرج به نمایش گذاشته است.  ورکشاپ گروه نقاشی نیز در این مکان توسط هنرجویان برقرار است. نمایشگاه تا سه شنبه ۲۸ آذر ادامه خواهد داشت. ساعات بازدید: ۱۶ تا ۲۰ […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
نمایشگاه نقاشی نگاهی نو روزمرگی اموزشگاه تیوا

نگاهی نو روزمرگی نمایشگاه نقاشی هنرجویان تیوا

نگاهی نو. روزمرگی نمایشگاه نقاشی هنرجویان تیوا گزارش تصویری نمایشگاه گروهی نقاشی “نگاهی نو . روزمرگی” گالری نگر نمایشگاه “نگاهی نو . روزمرگی” به همت واهیک هارتونیان و علیرضا آدم بکان توسط جمعی از هنرجویان آموزشگاه تیوا گردآوری شده است. هنرمندان شرکت کننده: الهه جم امینه جم اسدالله آهنی بهاره روح بخش بهاره خضری حوریه ارشادنیا شهرزاد گرد بگلی ریحانه رحیمی نژاد زهرا موسوی زهرا ستاره فهیم شریفی فاطمه خندان فاطمه ستاره فاضله کاظم اف گیلدا هاشم زاده مریم فرمنی […]

0 comments

نویسنده