خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | بدن‌های آبی کلین از جسورانه‌ترین آثار تاریخ هنر مدرن

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان 
اوج و افول مدرنیسم | قسمت بیستم

علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر

سایت تندیس تلخیص سارا حسینی


آبی ایو کلین

ایوکلین آبی لاجوردی را که در کارهایش استفاده می‌کرد بین‌المللی خواند و فرمول ساخت آن را منتشر کرد. آبی بین‌المللی کلین یا I.K.B از فضای نقاشی به طراحی اشیاء و فضای داخلی را ه یافت، شاید این اولین تلاش برای شیئی کردن رنگ بود.

مونوکروم‌های آبی کلین از سال ۱۹۵۵ دارای اکتشافات معنوی بودند و از عمل بیشتری برخوردار بودند. نمایش این آثار در سال ۱۹۵۷ در شهرهای پاریس و میلان با تبلیغات عمومی وسیعی همراه بود، پخش کارت پستال‌های آبی، به پرواز در آمدن ۱۰۰۱ بالون آبی و ادعاهای هنرمند در مورد قدرت معنوی تک رنگ‌های آبی با این جمله که «از طریق رنگ احساس یگانگی کاملی با فضا پیدا می کنم.»

«آبی‌ها به من رهایی می‌بخشند و تابلوهای تک رنگ من اندیشه وحدت مطلق را ارائه می‌کنند» اما نحوه برخورد با این آثار به عنوان یک کالای مادی، اصالت این باورها را به چالش می‌کشاند.

بدن های آبی ایو کلیندر گالری آپولینر شهر میلان تابلوهای آبی بدون قاب کلین، براساس حساسیت بصری مخاطب قیمت گذاری می‌شد و هر چه مخاطب نقد عمیق‌تری از اثر ارائه می‌داد مجور بود مبلغ بیشتری بپردازد.

در سال ۱۹۵۷ کلین مدعی شد که زمین در کلیت خود آبی رنگ است و این ادعا را در اثری به نام «کره آبی» تجسم بخشید و چهار سال بعد هنگامی که یوری گاگارین به فضا رفت اعلام کرد که رنگ کره زمین براساس مشاهداتش در فضا، آبی غلیظ است.

اما معروف‌ترین و جنجالی‌ترین کارهای کلین نقاشی‌های بدنی یا به تعبیر خودش «انسان نگارهای دوران آبی» است که بدون شک از جسورانه ترین کارهای تاریخ هنرمدرن به شمار می‌روند.

بدن های آبی ایو کلیناین آثار به دو شیوه خلق می‌شدند یکی آن که بدن زمانی به رنگ آغشته می‌شده و بر روی بوم غلت می‌زدند و یا با تماس بدن با بوم، رنگ آبی بر تابلو نقش می‌بست و شیوه دیگر فیگورهای زن به بوم‌های چسبیده به دیوار تکیه می‌دادند و حاشیه آن‌ها را با اسپری، رنگ می‌زد و پس از جدا شدن مدل‌ها از تابلو، فیگورهای سفید در گستره آبی نقش بسته بود. این آثار همیشه در حضور تماشاگران با همراهی ارکستر که یک سمفونی با یک نت واحد نواخته می‌شد که توسط خود کلین ساخته شده بود که احتمالاًٌ تحت تأثیر جان کیج بوده، اجرا می‌شد.بدن های آبی ایو کلین

مشهود بودن پیکره زن‌ها بر روی بوم حاکی از آثار فیگوراتیو است که کلین نقاشی شکل‌گرا را پس از سا‌ل‌ها به عرصه هنر آوا نگارد بازگرداند، بدن بازنمائی عینی شکل. از حیث رفتار نقاشانه‌اش وی کارش را در امتداد کار پولاک انجام می‌دهد با این تفاوت که پولاک خودش رنگ را به روی بوم می‌پاشید در حالیکه کلین ناظر و هدایتگر زنانی که به رنگ آغشته بودند، می‌شد آن هم در حالی‌که کت و شلوار و دستکش برتن داشت. تفاوت بوم به ماهیت کار این دو هنرمند است که به فرآیند نقاشی کردن مربوط می‌شود. پولاک رها کردن رنگ‌ها و پاشیدن آزاد و بی‌قید آن به روی بوم تأکید می‌کرد و از وسیله در دست خود صحبتی به میان نمی‌آورد. اما برای کلین وسیله‌ی انتقال رنگ به روی بوم اهمیت داشت، تاحدی که واسط بین انسان و نقاشی را حذف کرد که رنگ مستقیماً از طریق بدن انسان به روی بوم منتقل می‌شود. بدن انسان هم نشانه زندگی است و هم ناشی شده از آن. هم حضوری خاطرانگیز دارد و هم نشانه‌ای است مجرد و غیرمادی که پس از ثبت بر روی بوم، دیگر در زمان واقعی وجود ندارد، «بر مبنای این دیدگاه، نقاشی‌های بدن کلین، نوعی تسخیر انرژی بدن و انتقال آن به روی بوم به منظور ثبت جوهر واقعی انسانی درنقاشی است.

ثبت واقعی بدن به روی بوم بدون بکارگیری عناصر تجسمی همچون خط و رنگ و به دور از بیان تخیل دارای کیفیتی مستند و موثق به هنر می‌بخشید. این رویکرد در تقابل هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی و کیفیت روانگری خیالی و احساسی آن در هنر می‌باشد. به کارگیری نشانه‌های واقعی بدن، کلین آن را تجسم زندگی – انرژی می‌خواند، و به مفهوم حذف مستقیم هنر است که قبل از کلین، مارسل دوشان نیز عمیقاً به پیوند هنر – زندگی اعتقاد داشت و اشیاء حاضر را به دلیل عدم دخالت هنرمند، مصداق واقعی هنر می‌پنداشت.مارسل دوشان

پیکره زن‌ها در تابلوهای بدن نگاری فاقد هویت و غیرقابل شناسائی هستند، گوئی در لحظه‌ای بدن با نقاشی همگن شده و بدن گریخته و تنها نشانه‌ای چون روح برجای گذاشته است. تعداد زنانی که در قید حیات هستند در مصاحبه‌ای، دیدن نشانه‌های بدنشان را نوعی تجدید خاطره‌ی جوانی خود عنوان کرده‌اند. واقعیت این است که تأثیر زنده‌ی این احساس شاید هرگز با یک پرتره‌ی به دقت بازنمایی شده، پدیدار نشود.مارسل دوشان

قسمت های بعد خلاصه کتاب کتاب تاریخ هنر معاصر جهان، اوج و افول مدرنیسم را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ایو کلین

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | ایو کلین و پندارهای آبی

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | ایو کلین و پندارهای آبی اوج و افول مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی من از طریق رنگ نوعی احساس هم ذات پنداری کامل با فضا پیدا می‌کنم، احساسی که واقعاً مرا آزاد می‌سازد. شاخص‌ترین نمونه تجربیات بحث برانگیز و دیدگاه‌های غریب ایوکلین نمایشگاه وی در پاریس سال ۱۹۵۸ با عنوان «خلأ» می‌باشد. فضای قبل از ورودی گالری آبی شده بود، پرده‌های […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
تاریخ هنر معاصر جهان هنر آوانگارد هلن فرانکن تالر

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | هنر، واقعیت و آوانگارد نوین

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | هنر، واقعیت و آوانگارد نوین اوج و افول مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر تلخیص سایت تندیس سارا حسینی کلمنت گرینبرگ، اظهار داشت که رنگ سیال در آثار انتزاعی پسانقاشانه واجد کیفیتی تزئینی، غیر اصیل و صرفا حض بصری است. بر خلاف کارهای حالت گرایی دکونینگ و پولاک، آثار روتگو و نیومن که حاکی ازگزارش دل نگرانی‌های نقاش و یا القا توهم و اضطراب رنگ‌ها در این موج […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | انتزاع پسانقاشانه

خلاصه کتاب کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | انتزاع پسانقاشانه علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر تلخیص سایت تندیس سارا حسینی انتزاع پسانقاشانه راهبرد سطح‌گرایانه آبستره انتزاعی آمریکایی در آفرینش فضای یک دست و سراسری با مخالفت هنرمندان اروپایی روبرو شد و برخی آن را امپریالیسم فرهنگی ارزیابی کردند. از آنجایی که انتزاع اروپایی، میل به پیچیدگی و آفرینش فضای غیرمتقارن و ساختاری متنوع بود با جریان اکسپرسیونیسم انتزاع امریکا که […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
انتزاع پسانقاشانه

انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند

انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم  علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی راهبرد سطح‌گرایانه آبستره انتزاعی آمریکایی در آفرینش فضای یک دست و سراسری با مخالفت هنرمندان اروپایی روبرو شد و برخی آن را امپریالیسم فرهنگی ارزیابی کردند. از آنجایی که انتزاع اروپایی، میل به پیچیدگی و آفرینش فضای غیرمتقارن و ساختاری متنوع بود با جریان اکسپرسیونیسم انتزاع […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر مدرن

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش دوم

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش دوم خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم  علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی در بخش گذشته دیدیم که کلمنت گرینبرگ از زاویه‌ای دیگر به بررسی جریان اکسپرسیونیسم انتزاعی پرداخت و آن را به عنوان فرجام آوانگاردیسم مد‌رن بررسی کرد. وی معتقد بود سرنوشت هنر آوانگارد در یک سیر تاریخی و بر مبنای رویکردی فرمالیستی، به نقاشی آبستره منتهی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر مدرن

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  تلخیص سارا حسینی جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی جریانی بود که از جو روشنفکری چپ‌گرا پدید آمد و در تقابل با فرهنگ پاپ و جریان موسوم به جبهه‌ی مرد‌می قرار گرفت. محیط فرهنگی جبهه‌ی مردمی در سال‌های پیش از جنگ آغشته از چهره‌های هالیوودی، ستاره‌های […]

1 comment

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
فرانتز کلاین

فرانتز کلاین | از کاریکاتور تا اکسپرسیونیسم انتزاعی

فرانتز کلاین | از کاریکاتور تا اکسپرسیونیسم انتزاعی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی فرانتز کلاین Franz Kline در شماره قبل به بررسی زندگی و آثار دکونینگ یکی از برجسته‌ترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی پرداختیم (با گرایش انتزاع رفتار نما). در ادامه مبحث سومین جریان اکسپرسیونیسم انتزاعی، انتزاع رفتار نما به نقد و […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ویلم دکونینگ

ویلم دکونینگ طلایه‌دار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی

ویلم دکونینگ | طلایه‌دار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی انتزاع رفتارنما Willem de Kooning این جریان همچون نقاشی کنشی بر رفتار گرایی احساسی و کنش غریزی هنرمند در حین خلق اثر استوار است. در این شیوه رنگ گذاری به شیوه سنتی با قلم‌مو شکل می‌گیرد با ضربه قلم‌های بی‌پروا […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خودکشی روتکو

خودکشی روتکو در پرده‌ای از ابهام

خودکشی روتکو در پرده‌ای از ابهام خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی خودکشی روتکو در سال۱۹۷۰، تغییرات رفتاری با کارهایش در پی‌داشت و تعمق بیشتری در دیدن کارهایش به وجود آورد و البته معماهای بسیاری در ارتبا‌ط با کار و زندگی هنرمند بی‌جواب ماند، همچون داستان سفارش۹ تابلویی که ابتدا به سفارش رستورانی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
روتکو

وسعت بوم‌های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک

وسعت بوم های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم رنگ در کارهای روتکو مستقل از هر فرم انتزاعی با مخاطب در تعامل است وسخن از درون هنرمند دارد؛ گفتمانی که در قالب سطوح رنگی درآمده‌اند. این سطوح رنگی در کارهای […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
گرنیکا جکسون پولاک

گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت

گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی هرچند براساس قسمت پیشین، کارهای پولاک اپتیکال (بصری) نامیده شده و از کارهای د‌یگر نقاشان همچون پیکاسو، کاندینسکی و یا حتی دکونیگ متما‌یز گشته است اما جالب است که بدانید منبع الهام خط‌های سیا‌ل و اشکا‌ل موهوم پولاک، تابلوی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی

جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی

جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی   بعد از پولاک خیلی از هنرمندان سعی کردند ترکیبی تصادفی از رنگ و بافت ایجاد کنند ولی هیچ کدام نتوانستند آن وجه تغزلی پولاک را بیافرینند. پولاک در این شیوه ابداعی تحت تآثیر شن‌نگاری سرخ پوستان غرب امریکا بود.خط‌ها با […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
جکسون پولاک نقاشی کنشی

جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان

جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی جکسون پولاک، بی‌تردید یکی از درخشان‌ترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیست انتزاعی می‌باشد. با اینکه وی نسبت به باقی نقاشان اروپایی‌الاصل این جنبش گمنام‌تر بود، ولی به سبب جسارت و شیدایی‌اش، در اکپرسیونیست انتزاعی به اوج خود […]

0 comments

 

نویسنده