آثار هنری مور در پارک مجسمه یورک شایر

“پارک مجسمه یورک شایر” دیدی تازه از آثار هنری مور (۱۹۸۶- ۱۸۹۸) را در یک نمایشگاه بزرگ که بیش از ۱۲۰ اثر از هنرمند وجود دارد به نمایش گذاشته است. این آثار رابطه ی عمیق هنرمند با زمین را نشان  می‌دهند، چیزی که در کار او بنیادی بود. هنری مور که در یک خانواده ی معدن چی در اکسفورد بدنیا آمد و امروزه یکی از هنرمندان مهم قرن بیستم و همچنين یکی از حامیان تاسیس پارک مجسمه یورک شایر می باشد. نمایشگاه هنری مور “بازگشت به یک زمین” با همکاری موسسه هنری مور به اجرا در آمده است.
این نمایشگاه، ایده هنرمند را که قرار دادن مجسمه در فضای باز است را مورد بررسی قرار می دهد، چیزی که برای همیشه مجسمه سازی انگلیسی را تغییر داد. نمایشگاه عنوان خود را از کتاب Jacquetta Hankes به نام یک زمین (۱۹۵۱) گرفته است و مور نسخه ی ۱۹۵۴ این کتاب را تصویرسازی کرده است.
“بازگشت به یک زمین” همچنین با تاکید بر تحقیق مداوم درباره زمین از رگه های نازک ذغال در شهر زادگاهش و جغرافیای غنی انگلستان تا فرم های باستانی و اسرار آمیز استون هنج ، مجسمه ها، ماکت ها و کارهای کمتر دیده شده بر روی كاغذ مانند “منظره راکی” (۱۹۸۲) نشان دهنده ی درک مور از زمین شناسی و سنگ ها است.
فرم بدن انسان هم مانند منظره ، نقش مهمی را در آثار او ایفا می کرد. و آثار موجود در این نمایشگاه رابطه بین فرم و منظره را مورد بررسی قرار می دهد، هم توسط مجسمه های بزرگ ایکونیک که مور به جهت همین کارها و هم از طریق آثار دو بعدی کمتر دیده شده، بسیار شناخته شده است. هنری مور قادر بود مناظر تخیلی را بر روی کاغذ تجربه کند که در فضای سه بعدی ممکن نبودند، تصاویری که از ذهن و تجربه او بوجود آمده بودند.
مجسمه های هنری مور در فضای باز همیشه در حال تغییر هستند و از طریق آسمان ها ، آب و هوا و فصل‌های متفاوت به آن ها جان داده می شود.

منبع (+)
ترجمه و تلخيص: بهراد شريفي

[foogallery id=”6317″]

نویسنده