برف در گالری چهارده با نگاه ده عکاس

یادداشتی بر نمایشگاه گروهی عکس برف
گالری چهارده
آوام مگ به قلم مریم روشن فکر


در خاطره زمستانی تهران به مثابه شهری در دشت و کوهپایه‌های رشته کوه البرز که در عمر خود برف‌های بسیاری به خود دیده، اینک برف بیشتر شعفی کوتاه یا خاطره‌ای از کودکی ماست.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

در نگارخانه چهارده در نیمه اولین ماه زمستان بدون برف نمایشگاهی گروهی از عکس‌های جمعی از عکاسان با موضوع برف شکل گرفته ‌است. نمایشگاهی حاوی گوناگونی و نگرش‌هایی متفاوت به موضوع. عکاسان متعددی در این نمایشگاه گرد هم آمده‌اند که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. مهدی مقیم‌نژاد، کوروش ادیم، صمد قربانزاده در کنار هوفر حقیقی و محمودرضا نوربخش و عکاسان دیگری چون محمدعلی فاموری، آیلار هاشمی ساسان فهیمی، علی شکری و نازنین طباطبایی قرار گرفته‌اند.نمایشگاه گروهی برف گالری 14

در واقع آثار این کارنما همان‌گونه که از اسامی شرکت‌کنندگان نیز پیداست به چند دسته جداگانه تقسیم پذیرند که در نوع و گونه عکاسی متفاوتی قرار می‌گیرند. از عکس مستند گرفته تا دیجیتال آرت و فوتومونتاژ بازه عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه با هم فاصله دارد. در بیانیه نمایشگاه به دو وجه متفاوت برف، روشنی و پاکی و سرما و نخوت اشاره شده ‌است و خاطر نشان شده که هنرمندان شرکت‌کننده هریک فراخور تجربه شخصی خود، به موضوع برف پرداخته‌اند.

کوروش ادیم با تصاویری سیاه و سفید منظره‌ای از برف و برف بازی را به تصویر کشیده، هیاکل سیاه آدم‌ها در زمینه سرتاسر سفید که سرخوشی و معلق بودن را نشان می‌دهد.برف نمایشکاه گروهی عکس و ویدئوآرت گالری 14 چهارده

در مختصاتی با فاصله از ادیم، محمدعلی فاموری با دو عکس سیاه و سفید و یک ویدئو قرار دارد. تصاویری انتزاعی از برف که در یکی مربعی سیاه در زمینه سفید و دیگری مربع سفید در زمینه سیاه قرار گرفته است. برف در آثار فاموری جنبه فرمالی قوی دارد. آثار او برف را به صورت بافت و الگوی بصری تکرار شونده و متکثر استفاده می‌کنند. استفاده‌ای که در عین حال به ساختار بلور برف نیز اشاره‌ای ضمنی دارد. فاموری در اثر ویدئو این روند تکوینی را بیشتر نشان داده و هرچند آثار شکلی انتزاعی دارند اما هم مستقیماً برف را به یاد می‌آورند و هم سکوت و وجوه دوگانه آن را، فاموری تنها شرکت‌کننده نمایشگاه است که برف را موجودیتی مستقل در نظر گرفته و از این طریق توانسته در مخاطب احساس و تجربه‌ای مشخص به وجود بیاورد.نمایشگاه گروهی برف گالری 14

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

در زاویه‌ای دیگر، ساسان فهیمی و مهدی مقیم‌‌نژاد قرار دارند که آثارشان صرف‌نظر از تکنیک که می‌تواند متفاوت باشد، از منظر رویکرد شاعرانه و بازی با نشانه‌های تصویری و اشارات بینامتنی در یک بستر قرار می‌گیرند. اثر مهدی مقیم‌نژاد از مجموعه سروهای او جدا از حضور سرو با تمام زنجیره نشانه‌ای که به آن متصل می‌شود، به مثابه سربلندی و استقامت و با ریشه‌های عمیق در فرهنگ ایرانی از زرتشت تا امروز به عنوان درختی از بهشت و غیره در این تابلو به خصوص در بستری کم فام و خاکستری در مه برفی، به عنوان درختی همیشه سبز در برابر زمستان، یکه و تنها در فضایی سپید و بی‌زمان و مکان قرار گرفته که می‌تواند گزاره‌ای در برابر نخوت زمستانی باشد.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

همچنین اثر ساسان فهیمی تصویر ماهی است که در زمستان بی‌جان است و خاطره‌ای از دریا را تداعی می‌کند که در برف مدفون شده و از یاد رفته‌است. در هر دو اثر فهیمی خط افق وجود دارد و دوردست با عبور پرهیب انسانی معنا پیدا می‌کند. در واقع نزدیک و دور به حال و گذشته یا خاطره و عینیت اشاره دارد.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

درست در میانه فهیمی و مقیم‌نژاد محمودرضا نوربخش ایستاده‌است. عکاسی با سابقه با لحنی انتقادی و زیبایی‌شناسی شخصی در عکاسی مستند، نوربخش را شخصاً به عنوان عکاسی صریح می‌شناسم که برای نشانه‌های تصویری داستان نمی‌سراید بلکه اجزای نشانه‌ای را با یکدیگر و با مخاطب در مواجه قرار می‌دهد. در این نمایشگاه اما برف دو چهارچوب معوج درون قاب را کمی شاعرانه‌تر کرده‌است و زمین بازی متروک در افقی دور با سایه‌های محوی از حضور انسان بیشتر دلتنگ کننده است تا به سیاق همیشگی او تفکرانگیز و نقادانه. اما نوربخش به هر روی از نیستی و فراموشی و مسخ شدگی در یک پوچی لطیف بی‌انتها صحبت می‌کند.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

از آثار دیگر نمایشگاه علی شکری با اثری از مجموعه درختان خود در نمایشگاه حضور دارد که فضای شاعرانه جنگل با تصویری سیاه و سفید و رویایی را عرضه داشته که در صورت به مجموعه برف عباس کیارستمی شباهت دارد، ردپای کیارستمی تا حدودی در اثر آیلار هاشمی نیز دیده می‌شود. همچنین نازنین طباطبایی نیز با به تصویر کشیدن انسان تنها در بستر برفی و رد لاستیک‎های نقش شده بر آن، تنهایی و سردرگمی را نشان داده‌است.نمایشگاه گروهی برف گالری 14

هوفر حقیقی نیز در این نمایشگاه با عکسی کوچک و رنگی حضور یافته، عکسی که در دو قاب قرار گرفته، در قاب پنجره در دوردست دامنه کوهی برفی دیده می‌شود و در قاب اول یک ستون کوتاه سفید که مستقیم به کوه اشاره می‌کند. روند اشاره‌ای مستقیم و بازی با فرم و معنای روشنی و تیرگی اثر حقیقی را به طنزی دو پهلو بدل کرده که به تخریب و ویرانی مناظر کوهستانی اشاره می‌کند. منظره کوهی زیبا و برفی در زمینه آسمان آبی که از پنجره‌ای ویران تماشا می‌شود.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

در جهت دیگر نمایشگاه تک اثر صمد قربانزاده قرار دارد که گویی مضمون برف و زمستان سیاه در همه آثار او همواره بوده‌است. مناظر سورئالیستی او از خواب‌هایی آشفته از فضاهایی لامکان چه با برف و چه بدون برف همیشه، سرد و گزنده بوده‌اند.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

نمایشگاه برف در مجموع جمع اضداد و دفترچه‌ای باز است که هر هنرمندی فراخور رویکرد خود در آن خطی نوشته‌است. نوشته‌هایی خوش‌خط یا بدخط که کنار هم قرار گرفته‌اند، اما با یکدیگر ممضوج نشده‌اند. یکپارچگی نمایشگاه چندان شکل نگرفته و حتی موضوع مشترک برف نیز نتوانسته آن را شکل دهد.

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

شاهین اسفندیاری نقطه حساس

نگاهی بر نمایشگاه نقطه حساس | شاهین اسفندیاری

نقدی بر نمایشگاه نقطه حساس شاهین اسفندیاری گالری راه ابریشم آوام مگ: به قلم مریم روشن فکر از همان ابتدای تاریخ عکاسی بین صنعت و زیبایی‌شناسی تصویرنگارانه آن اختلافات بسیار بوده‌ است، اما با تثبیت عکاسی مستند اجتماعی عکاسی قدرت‌های بیان‌گرایانه خود را به رخ کشید و به فضای هنری راه یافت که در سرآغاز تغییرات ماهوی بود. اینک پس از گذشت بیش از نیم قرن از پیدایش زیبایی‌شناسی عکاسانه، جلوه‌گری لحظه قطعی و افشاگری گوشه‌های نادیده واقعیت، بخشی از […]

بدون دیدگاه
روشنک صدر گالری آتبین

ایستاده می‌میرند، نقدی بر آثار روشنک صدر

نقدی بر آثار نشسته می‌میرند روشنک صدر در گالری آتبین جامانده مجله آوام : به قلم مریم روشن فکر جستجوی اشیاء رها شده و دور انداخته شده  که همانند یک بیماری مزمن قدیمی وقتی نفوذ می‌کند، می‌ماند و هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت، سفری اودیسه ‌وار است، که بازیابی و فراموشی هر دو را در پی می‌آورد. عکاسان بسیاری در سرتاسر تاریخ عکاسی به این بیماری مطلوب مبتلا بوده‌اند. درختان، پارکینگ‌ها، منابع آب، آسیاب‌ها، صندلی‌ها، سالن‌های نمایش و … لیست […]

بدون دیدگاه
متین عابدی گالری ای جی

عریانی بدون فام | نقدی بر آثار متین عابدی در گالری ای جی

عریانی بدون فام | نقدی بر آثار متین عابدی گالری ای جی نگاهی به مجموعه عکس و چیدمان «پردگی» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر بار معنایی رنگ‌، نشانه‌ای ایست که ریشه در غریزه انسان دارد، با این تفاوت که خاستگاه غریزی آن با گذشت زمان و به واسطه شکل‌گیری فرهنگ، متکثر گشته و برای اقوام مختلف به صرف زیست‌بوم و سنت و آدابشان متفاوت گشته‌است. در ایران، سپید رنگ پاکی و خلوص بوده است، این رنگ از دیرباز […]

بدون دیدگاه
جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه ایران روستا هم دارد در گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه «ایران روستا هم دارد» در گالری ایوان کمک به روستاها برای ایستادن سرپای خود جمع‌آوری کمک برای آغاز توسعه کمک مردمی سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر توسعه پایدار «هنر و نقش آن در پیشبرد توسعه پایدار روستایی» ایران روستا هم دارد، نام پروژه‌ای است که در گالری ایوان برپا شد. این پروژه به صورت نمایشگاه عکس، به همراه نمایش بخش  کوچکی از توانمندی و زیبایی‌های منطقه جازموریان برپا گردیده است. جازموریان روستایی […]

بدون دیدگاه
ترنم عشق نقاشی‌های فرزانه محجوبی گالری گویا

ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

مرغان هوا یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی- ترنم عشق خانه فرهنگ و هنر گویا سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر پرنده در ادبیات فارسی نمادی قدیمی و تکرار شونده است که به واسطه حالات مختلفش مانند پرواز کردن و اسیر شدن استفاده‌ای گسترده داشته است. از اولین منابعی که در آن پرنده به عنوان نمادی بر چیز دیگر(سرنوشت) مورد استفاده قرار گرفته است قرآن کریم است(اسراء آیه ۱۳) و پس از آن در نوشته‌های بزرگان دیگری از ابن سینا و […]

بدون دیدگاه

تفنن در خوشنویسی | یادداشتی بر آثار خط ناخنی مهدی مهدی بیک

تفنن در خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی یادداشتی بر نمایشگاه آثار خط ناخنی- مهدی مهدی بیک | فرهنگسرای اندیشه گروه هنربانی آوام- مریم روشن‌فکر ظهور ذوق و تفنن فرمی در خوشنویسی را به اوایل قرن دوم هجری در خط کوفی نسبت می‌دهند که در طی تاریخ تکامل خط فارسی به نحوه‌های گوناگونی بروز و ظهور یافته‌است. در واقع خطاطان همواره در کنار کاربرد خوشنویسی برای زیبایی آن نیز اهمیت زیادی قائل بوده‌اند و این در به ثمر رسیدن خط نستعلیق […]

بدون دیدگاه
باغ سکوت شکوفه فلاح گالری اُ

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان است سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو یافته است و امروزه جزء یکی از مدیوم‌های هنر تکثیرپذیر محسوب شده و مورد استفاده هنرمندان بسیاری در سرتاسر جهان است. در نمایشگاه «باغ سکوت» […]

بدون دیدگاه
آنا ذرشین نگارخانه زمان هنر

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی افقی نا معلوم دارند. آنا ذرشین در مجموعه تازه‌اش کشتی‌گیرانی را به تصویر کشیده که در میانه جدالی ابدی و ازلی گرفتار مانده‌اند و زندگی […]

بدون دیدگاه
مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در آثار عزمی عروسک‌ها عروسک‌هایی معمولی نیستند، همان‌طور که سایر تصاویر نیز تصاویری معمولی نیستند، او عروسک‌ها و تصاویرش را از رسانه‌ها انتخاب می‌کند. رسانه‌هایی که […]

بدون دیدگاه
نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های پنجره‌ها و ماشین‌ها در پی حقیقت مدفون در نور بود، نوری که سوژه درون ویترین‌ها را تغییر می‌دهد و لایه‌های مختلف جهان پیرامونش را با […]

بدون دیدگاه
نقاشی قاجار قاسم حاجی زاده گالری ماه

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان ایرانی است که آثاری با مایه هنر پاپ تولید کرده‌است. آخرین نمایشگاه حاجی‌زاده تیرماه امسال در گالری ماه به تماشا گذاشته شد. حاجی‌زاده […]

بدون دیدگاه
زهرا یزدانی گالری هما

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید هنری بدل نمود. این روش به نام سایانوتایپ شناخته می‌شود و این نام را برای رنگ آبی سایان حاصل از ستریت آمونیوم فریک و پتاسیم […]

2 comments
نقاشی شاهین کیمیاگر گالری گلستان

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، او خود را در جادوی رنگ‌ها غرق می‌کند و داستان‌های کوچک و بزرگش را به تصویر می‌کشد. کیمیاگر را هر چند قاعدتا باید نقاشی نائیو […]

بدون دیدگاه
نقد نمایشگاه عکس غزاله صداقت ارث پدری گالری آتبین

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آب‌یاری و مراقبت دارد. غزاله صداقت در نمایشگاهی با عنوان «ارث پدری» به جستجوی«اصالت، فرهنگ و شکوه» در سرزمین پدری خود رفته‌است. سرزمین افسانه‌ها […]

بدون دیدگاه
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی1

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس با نگرش‌های مختلف را گردآورده که پیرامون شهر گمانه زده‌اند. در این رویداد سه گالری به نحوی گزینش شده‌اند که با یکدیگر فاصله‌ای قابل پیاده‌روی […]

بدون دیدگاه
نمایشگاه »بی در کجایی» گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی درون می‌کند. در این مرحله از بیان زیبایی‌شناسانه، معانی ضمنی و چند معنایی شکل می‌گیرند و آن‌چه به اثر هنری در می‌آید از تکانه‌های احساسا […]

بدون دیدگاه
نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. این نمایشگاه با هنربانی عاطفه خاص دو هنرمند زن از دو قاره متفاوت و با دو دغدغه به ظاهر کاملن متفاوت را رودر روی هم […]

بدون دیدگاه
نقدی بر نمایشگاه آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش از ۷۰% وزن انسان را تشکیل می‌دهد. آب همچنین ۶۸% از سطح کره ما را پوشانده است و حیات انسان بدون آب میسر نخواهد بود. […]

بدون دیدگاه
اله یار نجفی در گالری آران

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

بدون دیدگاه