هفته گرافیک ایران 94 گشايش يافت

تنديس: هفته گرافیک ایران 94 همزمان با روز جهانی گرافیک در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش تنديس به نقل از ایسنا، خانه هنرمندان ایران عصر دوشنبه، 7 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی گرافیک شاهد حضور تعداد زیادی از جوانان هنرمند و علاقه‌مند به گرافیک بود. در این مراسم برخی هنرمندان صاحب‌نام این رشته هنری از جمله فرزاد ادیبی،‌ امرالله فرهادی، قباد شیوا، مصطفی اسداللهی، مسعود سپهر، بهرام کلهرنیا و کوروش قاضی‌مراد نيز حضور داشتند.

اکبر عالمی – استادیار دانشگاه تربیت معلم – اجرای این مراسم را برعهده داشت. او با اشاره به این‌که اولین‌بار است بحث موشن گرافیکس در هفته گرافیک ایران مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: “گرافیک می‌تواند روی اعصاب و سلیقه بصری تأثیر شگرفی داشته باشد. گرافیک می‌تواند بچه‌های ما را آدم کنند! آن‌ها می‌توانند با حضور در برنامه‌های تلویزیونی به یک نفر بگویند که کت و شلوار براق نپوشد. گرافیک ارباب سلیقه‌هاست. این موارد نامناسبی که در برنامه‌های تلویزیونی می‌بینیم تأثیر نبودن سایه گرافیست‌ها بر سر این برنامه‌ها است.”

در ادامه این مراسم، علی رشیدی – رییس انجمن طراحان گرافیک ایران – با تبریک روز جهانی گرافیک گفت: امروز در تمام دنیا روز گرافیک جشن گرفته می‌شود. ما هم طبق رسم هر ساله در انجمن برنامه‌هایی را برای این روز تدارک دیدیم. معتقدیم دنیای گرافیک خیلی بزرگ‌تر از طراحی لوگو است. برای همین امسال بحث موشن گرافیک را مطرح کردیم. هدف انجمن این است که بخشی از گرافیک غیرچاپی را مطرح کند و در معرض نمایش بگذارد.

رشیدی همچنین بیان کرد: “امسال علاوه بر خانه هنرمندان، آثار گرافیک در موزه گرافیک و موزه هنرهای معاصر نیز به نمایش درمی‌آید. ما امسال از دو هنرمند خارجی که از گرافیست‌های برتر دنیا هستند دعوت کرده‌ایم تا سخنرانی و نمایشگاه داشته باشند.”

سپس ساعد مشکی – طراح و گرافیست – در سخنانی، با بیان این‌که امسال هفته گرافیک یک مهمان ویژه دارد، توضیح داد: «امروز قرار بود شخصیتی در کنار ما باشد که نسل من خاطره خوشی از آثار او دارد. راز شکافتن پیله کرم ابریشم را می‌داند، او راز تمام آب‌های جهان را می‌داند. او کسی بود قصه زال و سیمرغ را برای‌مان تعریف کرد. او جادوگری قهار است که ابزار کارش یک قلمو، مقداری رنگ، کاغذ و جوهری از خیال و تصور است که ما را به سرزمین‌های خیال‌انگیزش می‌برد. باید خوشحال باشیم که در این دوره‌ی انجماد تکنولوژی، آهن و آلودگی می‌توان به کلک زرین‌اش پناه ببریم. او کسی نیست جز نورالدین زرین‌کلک که به‌خاطر فشار ناشی از سفری که به‌تازگی به آمریکا داشته، امروز نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد.»

در ادامه این مراسم، مصطفی اسداللهی – پیشکسوف حوزه گرافیک – از کتاب مجموعه مقالات «نشان اردیبهشت» رونمایی کرد. سپس رودی باور – گرافیست فرانسوی – و کن کاتر – گرافیست استرالیایی – چند دقیقه‌ای سخن گفتند.
در پایان این مراسم، مهدی مهدیان – دبیر هفته گرافیک 94 – از تمام کسانی که در بحث موشن گرافیک همکاری کرده‌اند و هیئت داوران آن شامل بهرام عظیمی، رضا علوی،‌ امیرمحمد دهستانی و مهرداد شیخان تشکر کرد.

پس از پایان یافتن مراسم افتتاحیه، حاضران در مقابل خانه هنرمندان ایران جمع شدند و عکس یادگاری هفته گرافیک 94 به ثبت رسید.

نویسنده