تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹ | یوشیتومو نارا و میکلین توماس

تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹
قسمت پنجم: یوشیتومو نارا و میکلین توماس
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی


یوشیتومو نارا (Yoshitomo Nara)

متولد 1959، هیروساکی، ژاپن که در توچیگی[1] ژاپن زندگی و فعالیت می‌کند.

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

از نظر نیروی ناب بازار هنر ، در سالی که گذشت، معدود هنرمندانی هستند که در سطح یوشیتومو نارا (کاراواجوی[2] کاوایی[3]) بودند. تنها در ماه اکتبر، آثارش 63 بار در حراجی‌ها حضور داشت. تعدادی اثر مانند کالاهایی با تولید محدود – شامل اسباب‌بازی‌ها، قاب‌ها و یک رادیوی قابل‌حمل – با قیمت‌های چهاررقمی فروخته شد. همزمان، نقاشی بزرگش، به نام خنجر پنهان (2000) در حراجی ساتبیز در هنگ کنگ به قیمت 24.6 میلیون دلار فروخته شد که بسیار بیشتر از قیمت پیش‌بینی شده 6.4 میلیون دلاری‌ آن بود. این مبلغ بیش از پنج برابر رکورد قبلی حراج آثار نارا، به مبلغ 4.4 میلیون دلار، بود که در همین سال در یکی از حراج‌های کریستیز در ماه می فروخته شده بود.

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

امسال،‌ به‌جز سالن‌های حراجی‌ها، نارا در موقعیت‌های دیگری نیز فعال بود. او نمایشگاهی تک‌نفره در شاتولاکوست در جنوب فرانسه و یک پروژه یکساله در انجمن ژاپنی‌ها در نیویورک برگزار کرد. اما اساسی‌ترین نمایشی که می‌تواند به منزله‌ی دوپینگی برای بازار او تلقی شود این است که موزه‌ی هنر لس‌آنجلس کانتی در حال برنامه‌ریزی برای نمایشگاه جامعی از آثار سی سال نقاشی نارا است که قرار است در آوریل 2020 افتتاح شود.

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

میکلین توماس (Mickalene Thomas)

متولد 1971، کمدن، نیوجرسی که در نیویورک زندگی و فعالیت می‌کند.

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

در ماه مارس، عکس‌‌هایی که میکلین توماس از فعالان و هنرمندان و روشنفکران پیشرو گرفته بود، روی جلد مجله اوت[4] چاپ شد. میس میجر[5] گریفین‌گریسی[6]، باربارا اسمیت[7]، تورملین[8]، آلیسیا گارزا[9] و شارلین کاروترز[10] در سبک عکاسی مسحورکننده، رنگارنگ و پر از الگوی او حضور داشتند. این تصویر که در مقدمات پنجاهمین سالگرد اعتراضات استون‌وال[11] تهیه شد، به خوبی نمایانگر سبک عکاسی این هنرمند از چهره‌های زیبا، خاطره‌انگیز، قدرتمند و شگفت‌انگیز زنان رنگین‌پوست است. جلد مجله اوت تنها شاهکار توماس، در دنیای هنر امسال نبود: وی همچنین از ستاره تنیس، ونوس ویلیامز[12]، برای جلد مجله نیویورک تایمز[13] عکس گرفت، یک کیف دستی جواهرنشان و طرح‌دار برای برند دیور طراحی کرد و با گریس ویلز بونر[14] برای طراحی مجدد بار جکت[15] معروف دیور همکاری کرد.

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

توماس همچنان نیرویی در دنیای هنر است، با نمایش‌های تک‌نفره در گالری ناتالی اوبادیا[16] در پاریس در طول نمایشگاه بین‌المللی هنرهای معاصر، در مرکز هنرهای معاصر نیو اورلانز، و با نمایشگاهی با عنوان «شب‌های بهتر» در نمایشگاه هنرهای معاصر «بیس» در میامی بیچ که افتتاح‌کننده جشنواره «آرت بازل» بود. او همچنین چیدمان مهمی را در موزه هنر بالتیمور به نمایش گذاشت، و در ماه می 2008، نقاشی‌اش با نام به فاصله‌ی یک زمزمه در حراجی کریستیز در نیویورک به فروش گذاشته شد. این اثر با قیمت 495هزار دلار فروخته شد که بسیار فراتر از قیمت از قبل تخمین‌زده شده‌ی صدهزار دلاری‌اش بود، که رکورد جدیدی برای حراج آثار توماس محسوب می‌شد.

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

تاثیرگذارترین هنرمندان سال 2019

پی‌نوشت:

[1] Tochigi

[2] Caravaggio نقاش ایتالیایی که او را از جمله پیشگامان نقاشی واقع گرا (1571-1610 م.)

[3] Kawaii فرهنگ بانمکی و معصومیت در ژاپن است که نشانه دیداری آن در شخصیت های کارتونی بامزه این کشور نمود پیدا کرده و آثار نارا به آن می‌پردازد

[4] Out magazine

[5] Miss Major

[6] Griffin-Gracy

[7] Barbara Smith

[8] Tourmaline

[9] Alicia Garza

[10] Charlene Carruthers

[11] Stonewall uprising اشاراه به تظاهرات خونین ژوئن 1969 منهتن نیویورک

[12] Venus Williams

[13] New York Times Magazine

[14] Grace Wales Bonner

[15] Bar jacket

[16] Galerie Nathalie Obadia

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

قسمت اول: کارا واکر و اولافور الیاسون

قسمت دوم: ابوحمدان/ کاموک/ موریلو/ شانی

قسمت سوم: آرتور جافا و لوچیتا هورتادو

قسمت چهارم: تیم‌لب و استرلینگ رابی

نویسنده