زکریا الزینی نقاش نمادها پوشیده از رنگی فلسفی و رویکردی خاص و غیر معمول

بررسی آثار زکریا الزینی نقاش نمادها در هنر معاصر مصر

پرونده معرفی هنرمندان عرب | قسمت شانزدهم

مجله هنرهای تجسمی آوام: دنیا حافظی حقانی

زکریا الزینی هنرمند مصری

زکریا الزینی هنرمند مصری و از نمادهای جنبش هنرهای زیبای مصراست که از نماد های برگرفته در جشن و مراسم های بومی در آثار نقاشی اش برای بیان مسائل سیاسی و اجتماعی بهره برده است.

زکریا الزینی ” Zakaria El-Zeini” متولد سال1932 وفات سال 1993 در مناطق حومه قاهره در مصر بزرگ شد و از دانشکده هنرهای زیبا قاهره فارغ التحصیل شد. وی در ونیز- ایتالیا در رشته نقاشی تحصیل کرد و از آکادمی پراوانا[1] فارغ التحصیل شد.

زکریا یک هنرمند اکسپرسیونیست بود که از نمادهای مختلفی در کار خود استفاده می کرد. کارهای او همیشه بخاطر محصور بودن انسان ( صورت یا بدن کامل) به شکل هندسی مربع یا مستطیل متمایز بوده است. با وجود این تصویر سفت و سخت و محصور، بیننده هنوز همدردی را که نقاش نسبت به انسان احساس می کند را در فضایی به شکل خانه، در یا پنجره احساس می کند. 

زکریا الزینی هنرمند مصری

زکریا الزینی یکی از نمادهای جنبش هنرهای زیبا در مصر است، که از رموز و نمادهای بسیار برگرفته از جشن ها و فرهنگ مردمی  برای رساندن پیام خود به ببیننده استفاده می کند.

این هنرمند دارای تخیل قوی بود و توانست از طریق این تخیل پیام خود را به مردم منتقل کند.

در برخی از کارهای اولیه الزینی هنگامی که او زنان را محصور در میله ها، پنجره ها یا درها نشان می داد، می خواست از انفعال زنان در برابر جامعه خود انتقاد کند. در دوره دوم از نقاشی ها خود مفهوم زباله ” Zibala ” ظاهر شد. الزینی با تقسیم نقاشی به دو قسمت و پرتاب ظروف زباله به دو طرف آن، بر زباله های یافت شده در خیابان های قاهره تاکید می کرد.

زکریا الزینی هنرمند مصری

در آخرین دوره خود، زکریا الزینی بر روی گلها متمرکز شد تا با استفاده از طرح هندسی و اشکال سه بعدی، نمای متفاوتی از موضوع را به ما معرفی کند و همچنین تجربه های این نقاش با لیتوگرافی موفقیت آمیز بود.

غالب آثار زکریا شامل بسیاری از مسائل اجتماعی و انسانی است که همه آنها با یک رنگ فلسفی و رویکردی خاص و غیر معمول پوشانده شده است که درک عمیق و نگرانی زیاد او را نسبت به اجتماع خود و مسائل مردمی را نشان می دهد. این هنرمند با جسارت و صداقت زیاد دیدگاه خود را در آثارش با استفاده از حس زیبایی شناسی منعکس می کند.

زکریا الزینی هنرمند مصری

آثار زکریا الزینی نمونه کارهای هنری بسیار با نشانه هایی گوناگون از استعداد او را به نمایش می گذارد، توانایی تغییر سبک بر اساس تجربیات خاص وی حس بسیار متنوع و متفاوتی را به نمایش می گذارد. مهارت زکریا در به تصویر کشیدن  انتقال موضوعات مختلف از طریق تکنیک های کاملاٌ متمایز، که اغلب در نمایشگاه های معمولی نادر است، در آثار او مشهود است. این هنرمند در نسل خود یکی از شناخته شده ترین هنرمندان مصری و جهان عرب است.

منبع: کریستیز

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

محمود سعد و ظهور ملی‌گرایی در مصر

عادل ال سیوی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر مصر

حسن سلیمان | جدال با نقش هنر و هنرمند در جامعه

جورج البهجوری پدربزرگ کاریکاتور مصر

موتاژ نصر هنرمندی که کانال جیغ مردم سرزمینش است

گانزیر نقاش زنجیر دوچرخه

علاء عواض نقاش دیوارهایی برای جنگ و صلح

بهیه شهاب صدای زنان عرب

خالد حافظ و رابطه‌ی بین ریاضی و عاطفه 

سمیر رفیع، نقاش سوررئال مصری

پرتره‌ها و آثار چندوجهی مارگارت نخلا

عفت ناجی، نقاش اسطوره‌های مصر

جاذبیه‌ سری و نقاشی‌هایی از چهره‌های زنان قوی

انجی افلاطون، نقاش شورشیِ عرب

تحیه حلیم، نقاشی از رود نیل

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو