نظارت قانونی بر شرکت‌های خصوصی حمل و نقل

رپرتاژ آگهی

نظارت قانونی بر شرکت‌های خصوصی حمل و نقل و تیپاکس

شرکت تیپاکس به عنوان یکی از شرکت‌های خصوصی که خدمات حمل و نقل و جابه‌جایی کالا و مرسوله در داخل کشور را ارائه می‌نمایند، انتخاب بسیاری از شهروندان به عنوان شرکت ترابری جهت دریافت خدمات هستند.

خدمات حمل و نقل در صورتی مطلوب است که بستهی مشتری در زمان مقرر و متعارف در نهایت سلامت و امنیت از مبدا تا مقصد حمل شده و تحویل گیرنده شود.

به همین دلیل نیز انواع حالت‌هایی همچون تاخیر در تحویل، مفقودی بسته و یا خسارت و آسیب به مرسوله نه تنها پذیرفته نیز بلکه باید امکان اعتراض و شکایت از آن فراهم باشد، امری که در این نوشته قصد داریم نسبت به شرکت تیپاکس، به آن بپردازیم.

روش‌های انحصاری تیپاکس جهت ابراز اعتراضات

شرکت تیپاکس روش‌های ثبت اعتراض و طرح شکایاتی راسا ایجاد و معرفی کرده است که مطابق با آن‌ها می‌توانیم اعتراضات و پیگیری خود را با شرکت مطرح نماییم. این روش‌های ارتباطی شامل موارد ذیل است:

  • تماس تلفنی با شرکت: شماره تلفن امور مشتریان تیپاکس 8457-021 یا تلفن ستاد تیپاکس 41036000-021 این امکان را فراهم آورده است که مستقیما با کارشناسان و مسئولین پشتیبانی شرکت ارتباط تلفنی برقرار کرده و نیاز یا مشکل خود اعم از تاخیر در تحویل یا گم شدن بسته یا هر موضوع دیگری را با کارشناسان مربوطه مطرح نماییم. این طریق تلفنی همچنین امکان ثبت شکایت را نیز به همراه دارد.
  • اعلام شکایت از طریق ارسال ایمیل: آدرس ایمیل ثبت شکایت تیپاکس، CS-Support@tipax.ir  است که امکان ارسال ایمیل و ثبت شکایت را برای ما فراهم می‌سازد. طبیعتا چنانچه قصد داشتید از طریق ایمیل اعتراض یا شکایت خود را اعلام نمایید، باید خود را معرفی کرده، شماره رهگیری که از بسته در اختیار دارید و نیز اطلاعات تکمیلی همچون شماره بارکد، اطلاعات فرستنده، گیرنده، تاریخ ارسال را نیز ذکر نمایید. در نهایت شرحی از ماجرا و خواسته خود از شرکت تیپاکس را نیز در ایمیلی که ارسال می‌نمایید حتما قید نمایید.
  • ثبت شکایت از طریق سایت تیپاکس: سایت شرکت تیپاکس که در آدرس  https://tipaxco.com/  در دسترس است، امکان ثبت شکایات به صورت آنلاین را فراهم کرده است. در واقع از طریق گزینه ثبت شکایتی که در سامانه پیش‌بینی شده است، این امکان برای ما فراهم است که به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته شکایت خود را به شرکت اعلام نماییم.

توضیح آن که ثبت شکایت در سامانه از طریق اعلام یکی از سه مورد شماره رهگیری، کد سفارش و شماره بارکد میسر است و پس از آن که اطلاعات خواسته شده و به ویژه شرح ماجرا را قید نمودیم، با تایید درخواست باید کد رهگیری دریافت نماییم. کد رهگیری ارائه شده نشان از ثبت شکایت داشته و نیز امکان پیگیر‌ی‌های آتی را به ما خواهد داد.

روش‌های عمومی شکایت از شرکت تیپاکس

با توجه به اینکه شرکت تیپاکس به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل در کشور فعالیت می‌کند، علاوه بر روش‌های انحصاری که این شرکت جهت ثبت اعتراضات و شکایات معرفی کرده است، از روش‌های عمومی نیز می‌توان برای ثبت شکایت و پیگیری علیه این شرکت اقدام نمود.

توضیح آن که شرکت‌های حمل و نقل با وجود آن که ذیل سازمان ثبت شرکت‌ها شناسه ملی دریافت کرده و اجازه فعالیت می‌یابند، لیکن ثبت این شرکت‌ها مشروط است به این که مجوزهای لازم را نهادهای مقرر قانونی همچون اتحادیه باربری دریافت کرده باشند که در نتیجه از نظارت ارگا‌ن‌های مختلفی نیز برخوردار خواهند بود.

طرف مختلفی که برای ثبت شکایت و اعتراضات نسبت به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل همچون شرکت تیپاکس وجود دارد را در ادامه معرفی می‌کنیم.

شماره 135

شماره تماس 135 توسط سازمان تعزیرات حکومتی ایجاد و معرفی شده است. سازمان تعزیرات حکومی از جمله دستگاه‌های نظارتی است که ذیل قوه قضایی تاسیس شده و فعالیت می‌نماید و از جمله خدمات این سازمان نظارت بر اقدامات و فعالیت‌های اصناف و واحدهای تجاری و تخلفات این واحدها از حیث حرفه‌ای و نیز هزینه خدمات است.

سازمان تعزیرات حکومتی به دلیل نقش نظارتی که دارد، روش‌های مختلفی برای ثبت اعتراضات و تنظیم شکایت پیش‌بینی و معرفی کرده است که از جمله آن‌ها تماس با شماره 135 است.

در نهایت آن که سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک نهاد نظارتی امکان بررسی، تحقیق، تفحص و صدور رای را دارا است که می‌تواند این خدمات را با سرعت مناسبی ارائه نماید.

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۳۵

یکی از روش‌های انحصاری که برای ثبت شکایت از شرکت‌های باربری ایجاد و معرفی شده است، ارسال پیامک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۳۵ است. به کمک این سامانه می‌توانید به سادگی و با ارسال تنها یک پیامک، پرونده اعتراض یا شکایت خود را آغاز نمایید.

البته پیگیری پرونده و ادامه جریان رسیدگی ناگزیر از آن است که اقدامات حضوری مناسبی را در ادامه انجام دهید، اما به عنوان سابقه اعتراض و شروع فرآیند رسیدگی، می‌توانید از سامانه پیامکی یاد شده کمک بگیرید.

مراجعه حضوری به سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات را به عنوان یک نهاد نظارتی بر اصناف و صاحبان مشاغل معرفی کردیم، همچنین دانستیم که خدمات این سازمان برای مقابله با تخلفات صنفی از جمله گران فروشی و خروج از تعرفه‌های قانونی است.

طبیعتا سازمانی که امکان ثبت شکایت تلفنی در آن مهیا باشد، امکان ثبت شکایت حضوری را نیز خواهد داشت.

در نتیجه همواره این امکان برای شما وجود خواهد داشت که شخصا به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه نموده و نسبت به ثبت شکایت و اعتراض خود اقدام نمایید.

سامانه شکایت باربری

سامانه اختصاصی شکایت از باربری که در آدرس https://141.ir/  قابل دسترس است، به عنوان دیگر گزینه‌ای که برای ثبت شکایت از تیپاکس در اختیار داریم باید معرفی شود.

این سامانه از این حسن برخوردار است که یک نظارت فراسازمانی است و نسبت به ثبت اعتراض نزد شرکت تیپاکس گزینه نظارتی بهتری است، اما در مقابل محدوده اختیارات و وظایف آن نسبت به سازمان تعزیرات حکومتی بسیار محدودتر بوده و تنها به شرکت‌های باربری اختصاص دارد.

در نتیجه ثبت اعتراض و شکایت آنلاین در سامانه شکایت باربری، به عنوان یک گزینه میانی مناسب باید معرفی شود که امکان پیگیری شکایت را نیز به همراه دارد. البته که امکان این سامانه در ثبت و ارائه اسناد و مدارک به طریق آنلاین که در هر ساعتی از شبانه روز در دسترس است، دیگر نکته مثبت ثبت شکایت از طریق سامانه مذکور است.

ثبت شکایت از طریق اتحادیه باربری

اتحادیه باربری در واقع اتاق صنفی شرکت‌های باربری است. در نتیجه اتحادیه باربری از یک طرف به عنوان نماینده شرکت‌های باربری با نهادهای مختلف به تبادل نظر و از منافع شرکت‌های باربری حمایت می‌نماید و از سوی دیگر نظارت و مدیریت بر عملکرد شرکت‌های باربری را از برخی نظرها به عهده دارد. که از جمله این نظارت‌ها شامل دریافت شکایات و اعتراضات و رسیدگی به آن‌ها است.

ثبت شکایت نزد اتحادیه باربری نسبت به عملکرد شرکت‌های حمل و نقل می‌تواند از طریق حضوری یا تلفنی انجام گیرد. در مراجعه حضوری می‌توانید نسبت به فرآیند ثبت شکایت و اعتراض تسلط بیشتری داشته باشید اما در هر حال امکان ثبت شکایت به طریق تلفنی نیز وجود دارد.

در نهایت آن که در نظر داشته باشید اتحادیه باربری به عنوان نماینده شرکت‌های حمل و نقل، خواه ناخواه تا میزانی نقش حمایتی و دفاعی نسبت به این شرکت‌ها دارند و به همین سبب نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در هر شکایتی که دریافت می‌کنند نهایت بی‌طرفی را به کار ببرند. اما شان نظارتی این نهاد، به عنوان گزینه‌ای مناسب در برخی از موارد و شرایط در دسترس و مناسب خواهد بود.

شکایت از طریق مرجع قضایی

اصولا مراجع قضایی به عنوان مرجع عام تظلم‌خواهی در کشور به کلیه اعتراضات و شکایاتی که توسط شهروندان ارائه می‌شود رسیدگی می‌نمایند. این اصل چند استثنای محدود دارد. برای مثال زمانی که نهاد تخصصی برای رسیدگی به برخی از دعاوی تشکیل شده است، مراجع عمومی قضایی به نفع نهاد تخصصی از خود سلب صلاحیت خواهند کرد، اما جز در این حالت، امکان ثبت شکایت نزد مرجع قضایی مهیا است.

در نظر داشته باشیم که روش‌های ثبت شکایات و اعتراضات نسبت به عملکرد شرکت تیپاکس که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم، اعم از آن که از روش‌های ثبت شکایت داخلی کمک گرفته شود و یا از نهادهای نظارتی خارجی استفاده شود، هیچکدام به عنوان صلاحیت انحصاری و تخصصی ایفای نقش نمی‌کند و در نتیجه مراجع قضایی صلاحیت عامل خود را حفظ کرده‌اند.

شکایت به مراجع قضایی از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت آنلاین دادخواست و ارائه اسناد و مدارک میسر است. آنچه که از مرجع قضایی می‌توانیم درخواست نماییم شامل نقض تعهداتی است که شرکت تیپاکس در انجام وظایف خود در تحویل مرسوله صورت داده است و یا جبران خساراتی که از محل نقض تعهد یا تاخیر در اجرای تعهدات به ما وارد شده است.

در نظر داشته باشید که خسارات قابل مطالبه شامل اصل قیمت مرسوله ما است که در صورت خسارت یا مفقودی می‌توانیم درخواست نماییم و همچنین برخی خسارات تکمیلی که از بابت نقض تعهدات یا تاخیر در اجرای تعهدات به ما وارد شده است نیز قابلیت مطالبه خواهند داشت.

در نتیجه برای ثبت دادخواست حقوقی نزد مراجع قضایی مهم است که

  • اولا خواسته خود را از مرجع قضایی بدانیم، برای مثال الزام شرکت تیپاکس به انجام تعهدات یا جبران خسارات،
  • ثانیا ادله و اسناد لازم را ضمیمه درخواست خود نماییم که در حداقل شامل بارنامه یا قرارداد با شرکت تیپاکس است.

مرجع قضایی پس از رسیدگی به ادله و مدارک ابرازی و با توجه به خواسته‌ای که در دادخواست خود قید کرده‌ایم، اعلام نظر خواهد نمود.

در دنیای هنر چه میگذرد| آخرین اخبار تجسمی را دنبال کنید

نویسنده