نوزدهمین حراج خاورمیانه کریستی | دوبی

تندیس: نوزدهمین حراج خاورمیانه کریستی در دوبی با حضور پررنگ آثار هنرمندان ایرانی ،سه شنبه ۲۸ مهر چکش خواهد خورد.

در این حراج آثار ارزشمند هنرمندانی چون سهراب سپهری، حسین زنده رودیپرویز کلانترى،رضا درخشانی، فرهاد مشیری، منوچهر یکتایی،سید محمد احصایى، افشین پیرهاشمى،لیلی متین دفتری، پروانه اعتمادی، بهمن محصص، بهجت صدر، قاسم حاجی زاده، حسین کاظمی، سیراک ملکونیان، نصرالله افجه‌ای، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی، تیمو ناصری و رکنى حائرى زاده و…  در کنار هنرمندانی از کشورهای ترک و عرب به حراج گذاشته خواهد شد.

به گزارش تندیس به نقل از هنرآنلاین، روی جلد کاتالوگ این دوره از حراج کریستیز به اثر “کاکتوس” عصیم ابوشکرا فلسطینى و پشت جلد این کاتالوگ به “شیاطین فریاد” فرهاد مشیری اختصاص داده شده که هر دو بالاترین تخمین قیمت اولیه حراجى را دارند.

گران‎ترین هنرمندان این دوره از کریستیز خاورمیانه از ایران، مصر، فلسطین و لبنان هستند، در این فهرست ۹ هنرمند و ۱۱ اثر وجود دارد که آثارشان بالاى ۱۰۰ هزار دلار قیمت پایه دارند، از میان آنها ۲ هنرمند از مصر و لبنان، ۲ هنرمند از فلسطین و پنج هنرمند از ایران هستند.
گران‎ترین آثار این فهرست مربوط به سه اثر از سه هنرمند از مصر، فلسطین و ایران است که هر یک قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار پیشنهاد شده اند: محمود سعید هنرمند فقید مصرى که پس از پرویز تناولى دومین رکورد فروش منطقه را دارد با تابلوی نقاشی “زن سیاهپوست کنار پنجره” متعلق به سال ۱۹۲۶ یکى از این سه اثر است که عصیم ابوشکرا هنرمند فلسطینی با تابلوی “کاکتوس” متعلق به سال ۱۹۸۶ و فرهاد مشیری با تابلوی سه لته “شیطاین فریاد” متعلق به سال ۲۰۰۸ را در بالاترین تخمین این دوره کنار خود مى بیند.

auction
دومین برآورد قیمت بالاى این دوره ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است که به چهار هنرمند ایرانى و دو هنرمند عرب اختصاص یافته است: سهراب سپهری با اثری از سری درخت‎ها متعلق به سال ۱۹۷۰ ،حسین زنده رودی با تابلویی با عنوان “صاد” متعلق به سال ۱۹۸۱، محمد احصایی با نقاشی‎خط “محبت” خلق شده در سال ۲۰۱۳، اسماعیل شاموت هنرمند فلسطینی با تابلوی نقاشی “شادی” متعلق به سال ۱۹۹۳، ایمن بعلبکی هنرمند لبنانی با یک تابلوی نقاشی بدون عنوان متعلق به سال ۲۰۰۸ و فرهاد مشیری با نقاشی “خالی از آرزو می‌شم تا تو برگردی” متعلق به سال ۲۰۰۳ در جایگاه دوم هنرمندان گران قیمت قرار دارند.
در جایگاه سوم نیز فرهاد مشیری با اثر “رویای شیرین” متعلق به سال ۲۰۰۷ به قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار و رضا درخشانی با نقاشی سه لته “آنها فیروزه‌ای را شکار می‌کنند، آنها آبی را شکار می‌کنند آنها صورتی را شکار می‌کنند” متعلق به سال ۲۰۱۲ و با همین تخمین قیمت حضور دارند.
آثار ۱۵ هنرمند دیگر کشورمان در این حراجى عرضه مى شود. منیر فرمانفرمایان نیز در این حراج یک حجم کروی آینه‏‌کاری شده را ارائه خواهد کرد بین سال‎های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ اجرا شده است و ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت دارد. تیمو ناصری نیز یک حجم فلزی را در این حراج ارائه می کند. این اثر در سال ۲۰۱۲ خلق شده است و ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

نوزدهمین حراج کریستیز دبی روز ۲۰ اکتبر برابر با ۲۸ مهرماه در هتل تاورز دبی برگزار می‌شود. نمایشگاه این دوره از کریستیز خاورمیانه نیز از ۱۸ تا ۲۱ اکتبر در همین هتل برگزار می‌شود.

 

monir-farmanfarmaian-iranian-mirror-ball-circa-1974-1977

 

 

نویسنده