هنر دختر فتحعلی شاه قاجار در فرهنگ‌سرای گلستان

هنر دختر فتحعلی شاه قاجار در فرهنگ‌سرای گلستان
فرهنگسرای گلستان آثار هنری ام سلمه دختر فتحعلی شاه قاجار را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه تصویر نسخه خطی دعای صباح امیرالمومنین (ع) به خط ام سلمه قاجار، گوشه‌ای جذاب از هنر زنان خوش‌نویس ایرانی در دوره قاجار را ارائه می دهد.

فتحعلی شاه قاجار

ام سلمه، از بانوان هنرمند تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که دعای پرفضیلت صباح را به خط نسخ خفی و شیوه رنگه‌نویسی در سال ۱۲۵۵ قمری کتابت کرده است. او از جمله خوشنویسان بنام سده ۱۳ هجری به شمار می‌آید که سروده‌هایی نیز از وی برجای مانده است. ام سلمه که به «گلین خانم» نیز شهرت دارد، افزون بر دعای صباح، کتاب «الدعا» را نیز به خط نسخ نوشته است. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه تصویر نسخه خطی دعای صباح امیرالمومنین (ع) به خط ام سلمه قاجار، با همکاری بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران و فرهنگ‌سرای گلستان از ۲۵ دی تا ۸ بهمن ۱۳۹۵ خورشیدی در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود. دعای پرفیض و اثرگذار صباح از جمله دعاهای معروف در زمینه علم، حکمت و آداب برای اهل معرفت است.

دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی برای تماشای تصویرهای این نسخه جذاب و زیبا می‌توانند از پنجم دی تا هشتم بهمن ۱۳۹۵ خورشیدی از ساعت ۹ تا ۱۸ به نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نشانی «نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر» مراجعه کنند، همچنین برای دریافت اطلاعات بیش‌تر با شماره تلفن ۷۷۸۱۳۸۰۲ تماس بگیرند.

اینگونه نمایشگاه‌های تصویر آثار خطی و موزه‌ای، در دسته خدمات بیرونی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. بیرون‌بردن هرگونه کتاب و اثر موزه‌ای از ساختمان این موقوفه به موجب سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه در وقف‌نامه ممنوع است؛ کتابخانه و موزه ملی ملک از این‌رو بسته‌های نمایشگاهی از تصویر کتاب‌های خطی و آثار موزه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی مهیا کرده است که در همکاری‌های مشترک با نهادهای فرهنگی، هنری و آموزشی در سراسر کشور به نمایش می‌گذارد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف شده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.

نویسنده