نمایشگاه نقاشی چهار فصل حدیث فخر در گالری آران

هنرمند: حدیث فخر
گالری:  آران
مدیا: نقاشی
عنوان: چهار فصل؛ طرح هائی برای فرش بافان
گشایش: ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶

خاتمه: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

بازدید: بازدید: روزهای جمعه ۴ تا ۸ و روزهای دیگر ۱تا ۷ می‌باشد.
گالری روزهای شنبه تعطیل می‌باشد.

نشانی: خردمند شمالی کوچه دی پلاک ۱۲

تلفن: ۹-۸۸۸۲۹۰۸۶

بیانیه: 

در باغ های حدیث فخر شعله های گرم آتش در کنار گل های فرحبخش و شکوفا طنین صدای آب در آبشارها و آبگیرها را به یاد می‌آورند. در خنکای این خلوت اندام زخم دیده ترمیم می شود و قلبهای خسته دگربار به شوق می رسند. در این هرج و مرج سازمان یافته وعده باروری و وفور نهفته است و حقیقتی نامرئی و گریزان.

آثار او طرحهایی پیشنهادی برای فرش هایی معاصر هستند که در آنها هنرمند جوان مخلوقات خیالی خود را گردهم می آورد تا دنیائی بی نظیر و مفرح  پدید آید. دنیائی که شکل گرفته از آهنگ حیال است و در آن نواهای موزون و دلربا به نوبت پدیدار میشوند، عقب می نشینند و باز می گردند. در ترکیبهای پر جست و خیز او پویایی تصویر دنیای پریان را به واقعیت تبدیل می‌کند. در میان این شاخ و برگ خیال گونه و آهنگ اخگر، موجودات سحرآمیز در بهاری همیشگی زندگی می کنند.

در این پانلهای پرتوان تصاویری استثنائی شکل می گیرند؛ مخلوقات هنرمند که ملهم از “مانگاهای” ژاپنی هستند در پهنه این فرشهای ایرانی سکنی می گزینند و در تسلسل تابلوها با شیطنت از یکی به دیگری می‌جهند. در زمینه ای از انگاره‌های اتوپیایی حدیث فخر دنیای تخیلی خود را ماهرانه با خطوط و ترکیبات کلاسیک فرش-باغ های مشهور ایرانی در می آمیزد.

در هر اثر، هنرمند مفهوم مورد نظر خود را در تار و پود فرش ها می‌بافد: در اثر “بهشت و جهنم” دو جهان جا به جا می شوند، جهنم جائی بسیار مفرح است و بهشت بسیار خسته کننده.

“زره اسبتغییر فصل ها را روایت می کند و صحنه کشتی گرفتن دو اژدها و مسابقه رقص طاووس ها و “روباهی” که آزادانه به همه جا سرک می کشد، را نمایش می‌دهد. دست آخر تمامی مناقشات به آشتی میرسند. تمامی مخلوقات، هم پیمان و همنوا شادمانه آواز سر می‌دهند؛با سرور، معلق در فضا و در عین حال لنگر انداخته در ازلیت و امنیت باغ.

حدیث فخر قصه گوئی بی نظیر است. او در دل داستانهای خود زندگی می کند. دنیائی شگرف که او و بینندگان را به فضائی زیبا و مسرور منتقل می کند که پاسخی است به تداوم آشوب و خستگی و تزلزل زندگی روزمره در سرزمین ما. این میزان از توانائی و تعهد در نسل جدید هنرمندان ایرانی که بر باورهای خود اصرار می ورزند منشا قدرت و خلاقیت هنرهای ایرانی است که با زایش هر نسل به تکاملی دیگر می رسد.

حدیث فخر

نویسنده