آیا آثار فروش رفته در حراجی ها اصیل هستند؟

آیا آثار فروش رفته در حراجی ها اصیل هستند؟
در آثار هنری پیشاجنگی که رکوردهای میلیون دلاری را پشت سر می‌گذارند، پر از آثار جعلی و تقلبی است.

سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی

حراجیهنر ویتنام هرگز تا این حد محبوب نبوده، و این در حالی است که  بازار آن پر از آثار قلابی است. کارشناسان در حال بررسی یک نقاشی در موزه هنرهای زیبای هوشی مین سیتی با عنوان «باغ موز» اثر «نگویان سانگ» هستند. این اثر بین ۱۷ اثری بوده که موزه اعلام کرد جعلی بوده است.حراجیهوشی مین سیتی ویتنام – نمایشگاه موزه هنرهای زیبای هوشی مین سیتی شاهد بازگشت تعدادی از آثار  برجسته‌ترین هنرمندان ویتنامی است. نگویان تان چونگ، هنرمند برجسته، از آنچه در آنجا دید جا خورد. روی دیوار یکی از آثار وی آویخته شده بود، پرتره‌ای الهام گرفته از کوبیسم که در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی کار کرده بود؛ اما به جای نام وی، روی بوم نام «تا تی» یکی از بنام‌ترین هنرمندان ویتنامی نوشته شده بود و تاریخ آن هم ۱۹۵۲ بود. وی گفت: «آنچه را که می‌دیدم غیرقابل باور بود و مو به تنم راست کرد.»حراجیکشف آقای چونگ به شایعاتی در بازار هنر ویتنام دامن زد که حقیقتی شرم‌آور را عیان می‌کرد: بازار هنر این کشور، که در آن آثار هنری پیشاجنگ رکوردهای میلیون دلاری را پشت سر می‌گذارد، پر است از آثار جعلی و تقلبی.

به گفته‌ی سوزان لِکت، آمریکایی که مالک یک گالری هنری در هانوی است، بزرگترین چالش بوجود آمده این است که چگونه می‌توان در حراجی آثار اصیل را از جعلی تشخیص داد.حراجیحتی مؤسسات هنری معتبر ویتنام نقاشی‌هایی را به نمایش گذاشته‌اند که بعداً معلوم شده اصیل نبوده‌اند. به همین شکل در حراج کریستیز و حراج ساتبیز هم آثاری را حراج کرده‌اند که کارشناسان آنها را جعلی تشخیص داده‌اند.

برخی از هنرمندان ویتنامی از اعتباری جهانی برخوردار شده‌اند. خصوصا آنهایی که پیش از جنگ جهانی دوم در کالج هنرهای زیبای هندوچین تحت نفوذ فرانسه تحصیل کرده‌اند. بهترینِ آنها هنر پست-امپرسیونیسم اروپا را با سبک و سوژه‌های کلاسیک آسیا ترکیب کرده‌اند و آثارشان قیمت بالایی پیدا کرده است. هنر ویتنام در سطح جهانی یک بازار نادیده گرفته شده است؛ اما به تدریج در سطح حراج‌ های جهانی در حال کسب محبوبیت است. در آوریل نقاشی متعلق به دهه ۳۰ میلادی از «لِ پو» در حراج ساتبیز هنگ کنگ ۱٫۲میلیون دلار فروخته شد و رکورد ۸۴۴هزار دلاری قبلی مربوط به همین هنرمند را در ۲۰۱۴  شکست. اما دلالان و هنرمندان شکوه دارند که آثار جعلی در حال پایین کشیدن ارزش آثار ویتنامی است.

هنرمند نگویان تان چونگ به همراه نقاشی جعلی که مدعیست وی آن را نقاشی کرده است.حراجیطبقه نوکیسۀ ویتنامی که خرج کردن برای هنر محلی را تازه شروع کرده‌اند مهم‌ترین هدف دلالان بی انصاف هستند. البته خریداران بین‌المللی هم در امان نیستند. موزه هنرهای زیبای هوشی مین سیتی، که کشف اثر جعلی در آن رخ داد، دیوارهایش را به مجموعه‌داران خصوصی اجاره داده است تا فرصتی ایجاد شود و برای نقاشی‌هایشان اعتبار موزه هنرهای زیبای بزرگترین شهر کشور را کسب کنند. ۱۷ نقاشی متعلق به «وو ژوان چونگ»، یک دلال هنر ویتنامی، است که سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دلار به موزه پرداخته است تا نقاشی‌هایش در یک نمایشگاه ۱۲ روزه قرار گیرند. پس از بروز سوالاتی در مورد جعلی بودن آثار، موزه سریعاً تشخیص داد که همه ۱۷ اثر توسط هنرمندانی غیر از آنچه ادعا شده خلق شده‌اند. مسوولان موزه عذرخواهی رسمی کرده و قول دادند که موضوع را پیگیری کنند. اتفاقی که در عمل رخ نداد و موزه در سکوت خبری آثار را به صاحبانشان پس داد. صاحبانی که بعداً یافته‌های موزه را رد کردند و حتی با ادعای اصیل بودن آثار انها را برای فروش هم ارائه کردند.حراجیتمام آن ۱۷ اثر توسط یک کارشناس فرانسویِ کریستیز (ژان فرانسوا اوبر) اصیل ارزیابی شده بودند و حتی از یکی از نقاشی‌ها هنوز کارت اصالت کریستیز آویزان است. البته به نظر می‌رسد که آن کارشناس منافع خود را پیگیری می‌کرده و آن ۱۷ اثر متعلق به خودش بوده‌اند که بعدتر به آقای چانگ، دوست ۲۰ ساله‌اش، فروخته است. آن کارشناس به هیچ ایمیلی جواب نداد و فقط مدعی شد که کریستیز از بالاترین استانداردها پیروی می‌کند. به نقل از یک سخنگوی کریستیز، این حراج هرگز اثری که در اصالت آن تردیدی قابل اعتنا وجود داشته باشد را حراج نمی‌کند و هیچ کاری هم به کار نمایشگاه هوشی مین سیتی ندارد و آن کارشناس هم سرخود عمل کرده است. در حالی که در یک ایمیل رییس بخش آسیای جنوب شرقیِ کریستیز نظر آن کارشناس را در مورد اصالت اثر مورد مناقشه تایید کرده است. وو ژوان چونگ صاحب نقاشیِ مورد مناقشه که ادعا می‌کند نقاشی‌ها را از یکی از کارشناسان کریستیز خریده است (شرح بیشتر در متن). وی همچنان مدعی اصیل بودن آثار است و به فروش انها ادامه می‌دهد.حراجیکریستیز و همان کارشناسش اخیرا در یک چالش دیگر هم درگیر شده‌اند که کارشناسان هنر ویتنامی مشروعیت یک اثر که در ماه می فروخته شده است را زیر سوال برده‌اند. نقاشی «در رویای روز آینده» اثر «نگوک وان» در حوالی ۱۹۴۰، این نقاش در ۱۹۵۴ در یک جنگ کشته شد. نقاشی‌ای که اخیراً از وی کشف شده است را کریستیز به ۵۴هزار دلار به یک خریدار ناشناس فروخت. اما کارشناسان هنری معتقدند که این نقاشی یک کپی محض از نقاشی «گدای جوان» اثر هنرمند اسپانیایی «بارتلومی استبان موریو» متعلق به ۱۶۵۰ است که هم اکنون در موزه لوور آویخته شده است.

نقاشی «گدای جوان» (چپ) متعلق به « بارتلومی استبان موریو» نقاش اسپانیایی. نقاشی «در رویای روز آینده» (راست) که اخیراً در کریستیز به اسم «وان» نقاش ویتنامی فروخته شده و اصالت آن اکیداً زیر سوال است. حتی در معتبرترین موزه کشور، موزه هنرهای زیبای هانوی، مسوولان در مورد اصالت بسیاری از آثار موجود در گنجینه تردید دارند. در جریان جنگ با آمریکا در اواخر دهه ۶۰ میلادی مسوولان صدها اثر هنری را از گنجینه موزه خارج کردند تا در صورت بمباران سالم بمانند و از طرف دیگر کپی‌ها را به جای آنها در معرض نمایش گذاشتند اما نقاشی‌های اصلی ناپدید شدند و کپی‌ها به عنوان اصل معرفی شدند و هیچکس نمی‌داند که کدام به کدام است. حراجی

دیگر اخبار هنر معاصر جهان را در لینک‌های زیر دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
الیو اویتیچیکا

هنرمندانی که در سال ۲۰۱۷ دنیای هنر را تغییر خواهند داد| بخش آخر

در آخرین قسمت از پرونده هنرمندانی که در سال ۲۰۱۷ دنیای هنر را تغییر خواهند داد، نگاهی به آثار  الیو اویتیچیکا Hélio Oiticica هنرمند فقید برزیلی پرداخته شده است که قدرت آثار او در برقراری ارتباط بین هنر و تجربه زیست ، او را در جمع هنرمندان تاثیرگزار این پرونده قرار داده است. پرونده هنرمندانی که در سال ۲۰۱۷ دنیای هنر را تغییر خواهند داد. سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی الیو اویتیچیکا Hélio Oiticica یکی از تاثیرگذارترین افراد در دنیای هنر قرن […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
تریسی امین

تریسی امین هنرمندی که نوازش را به فرم‌های انتزاعی بدل می‌کند

تریسی امین هنرمندی که نوازش را به فرم‌های انتزاعی بدل می‌کند این نمایشگاه با عنوان خاطره نوازش تو، در ماه سپتامبر در گالری هافکنز برگزار می‌شود سایت تندیس ترجمه احسان نوروزی خاطره‌ی نوازش تو، عنوان نمایشگاه هنرمند انگلیسی «تریسی امین» است که در ماه سپتامبر در گالری خاویر هافکنز برگزار می‌شود تا نقطه عطفی برای فصل جدید این گالری باشد. در این نمایشگاه، نزدیک به نود اثر در یک گستره‌ی وسیع از رسانه‌هایی شامل نقاشی، مجسمه‌های برنزی، کارهای روی کاغذ، […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
جیم کری

جیم کری با نقاشی‌هایش دنیا را غافلگیر کرد

جیم کری با نقاشی‌هایش دنیا را غافلگیر کرد جیم کری کجاست و چه می‌کند؟ غیبت جیم کری از سینما و پرده‌ نقره‌ای این سؤال را برای طرفداران مطرح کرده بود که او کجاست و چه می‌کند. جیم کری زمانی سلطان فیلم‌های کمدی بود اما در طول سال‌های اخیر به‌ندرت او را بر پرده‌ی نقره‌ای دیده‌ایم. آخرین بازی‌های پشت‌سرهم او در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اتفاق افتاد که به نمایش عمومی فیلم‌های «برت واندرستون شگفت‌انگیز»، «بزن‌بهادر۲» و «احمق و احمق‌تر۲» انجامید؛ […]

0 comments

 

 

نویسنده