خانه | پژوهش | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

قسمت بیست و یکم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 
قسمت بیست و یکم: جاذبه واقعیت حال
بخش چهارم: فصل سوم: فراتر از رئالیسم

تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه

مجله آوام: تلخیص دینا صنیعی

گوستاو کوربه

گوستاو کوربه (۱۸۱۹-۱۸۷۷) از روستا به شهر آمد و با اعتماد بنفس کامل توانست به درون محافل روشنفکری راه یابد، او به سبب تک چهره‌هایی که از خود می‌کشید آدم خود شیفته‌ای قلمداد می‌شد. خاستگاه طبقاتی کوربه بورژوازی روستا بود و از این رو کوربه ذهنیتش در آمیزه‌ای از ساده‌نگری دهقانی و عملگرایی و خوشبینی بورژوازی شکل گرفته بود. در پاریس به تقلید آگاهانه از استادان هلندی، اسپانیایی و ونیزی موزه لوور پرداخت و به ویژه مجذوب نورپردازی و شکل پردازی رامبراند و ولاسکز شد؛ در ۱۸۴۴ به سالن راه یافت و در ۱۸۴۹ به یکی از تابلو هایش جایزه تعلق گرفت و در ۱۸۵۵ به مناسبت برگزاری اولین نمایشکاه مستقل بیانیه خود را انتشار میدهد کوربه پرچم دار جنبش رئالیسم شناخته شد و این وظیفه او خواسته یا ناخواسته تا آخر عمر به مبارزه علیه نظم مستقر در هنر و سیاست متعهد کرد.

گوستاو کوربهکوربه اندیشه تحلیلی نداشت از این رو نظریه‌هایش درباره هنر رئالیستی از عمق و انسجام کافی برخوردار نبودند، همه اینها کافی بود تا مخالفان ارزش‌های هنر او را انکار کنند و به این اذعان کنند که او مردی ساده، بی‌اهمیت و خام است؛ رعیتی بی‌سواد که فقط نقاش بوده، بی‌شک چیره دستی فنی کوربه انکار ناپذیر است؛ آنچه او را در معرض قضاوت قرار داد روش جهان‌نگری و طرز تلقی هنری و شیوه بیان اندیشه و احساسش بود و همانطور که پرودن می‌گفت کوربه بر آن نیست که جانب احترام را نگه دارد او مضمون‌های نقاشیش را در زندگی واقعی خواه زشت و زیبا می‌جوید و از آرمانی کردن و والا نمودن و زیبا جلوه دادن می‌پرهیزد.گوستاو کوربه

ژام تیسو (۱۸۳۶-۱۹۰۲) در فرانسه زاده شد و بعدها به انگلستان کوچ کرد بعد‌ها به فلسطین رفت و ده سال در آنجا اقامت گزید پرده مجلس رقص در عرشه کشتی مهمترین اثر اوست.

ژان لویی ارنست میسونه (۱۸۱۵-۱۸۹۱ ) از نقاشان موفق سالن، او صحنه را به گونه‌ای می‌نمایاند که گویی خود در درون فضای بازنمایی شده حضور دارد، و به رغم برداشت عکس گونه از واقعیت موجود، مضمونی اخلاقی را در آنجا گنجانده است. دیری نگذشت که جنبش رئالیسم از مرزهای فرانسه فراتر رفت و ابعاد بین المللی یافت. در فرانسه می‌بایست دو راه برمی‌گزید؛ همسو شدن با هنر واقع‌نمایی رسمی و یا وانهادن رونگاری از ساختار طبیعی و جستجوی نظامی دیگر برای باز نمایی واقعیت بصری؛ مانه راه دوم را انتخاب کرد.ادوارد مانه

گامی فراتر

سال ۱۸۶۳ نقطه عطفی در تاریخ نقاشی نوین به شمار می‌اید، سالی که سالن مردودین پدیدار می‌شود و با آن نسلی از نقاشان جدید پا به میدان میگذارند که ادوارد مانه شخصیت مرکزی آنهاست.

آنها می کوشند از کشمکش تقریبا صد ساله ایسم‌ها بدور باشند و بر دست‌آوردهای پیشینیان خود به دیده احترام بنگرند ولی هیچ کس را مرجعی برای تقلید نمی‌دانند، در پی مردود اعلام کردن چهار هزار تابلو از طرف سالن و اعتراض نقاشان و منتقدان ناپلون سوم دستور داد سالنی در کنار سالن رسمی برای نمایش آثار مردود گشایش یابد و این تاییدی بود بر اینکه هر نقاش حق دارد مطابق سلیقه‌اش نقاشی کند وآن را در معرض قضاوت مردم قرار دهد، در این میان پرده نهار در سبزه زار اثر مانه به نمایش درآمد و جنجالی برانگیخت ادوارد مانه در خانواده پاریسی پرورش یافت، پدرش کارمند وزارت دادگستری بود، آموزش هنر را در کارگاه کوتور گذرانید؛ و به رونگاری از آثار تیسین و ولاسکو در موزه لوور پرداخت و به ایتالیا، هلند و آلمان سفر کرد.ادوارد مانه

در ۱۸۵۹ پرده‌ای برای سالن فرستاد که رد شد و این هنرمندان و نویسندگان جوان را به سوی مانه جلب کرد و او به زودی در مرکز یک گروه پیشتاز قرار گرفت و نماد مبارزه علیه نظام هنر رسمی شد.

در ۱۸۷۳ با پرده لیوان آب جو که از لحاظ شیوه کاری اثری نسبتا معتدل بود به سالن راه یافت، مانه در پرده ناهار سبزه زار مردم را حیرت‌زده کرد او در این پرده به حل مسًله‌ای پرداخته بود که گویا قبلا طرح کرده بود.ادوارد مانه

گویا می خواست به برداشتی آنی از واقعیت بصری دست یابد، به این منظور دو بعدی طرح می‌ریخت اما مانه روشی منظم‌تر را به کار می بندد؛ او با حذف نیم سایه‌ها، سطح‌های نورانی می‌گستراند و تمامی سایه‌ها را به کناره شکل می‌راند، نتیجه ‌اینکه شکل تخت به نظر می رسد ولی حضوری تند‌ و فوری پیدا می کند.

بطوری که کوربه را هم به اعتراض وا‌میدارد و می‌گوید نقاشی‌های مانه همچون ورق‌های بازی سطحی و بی‌روح است عینیت مانه در اساس همان عینیتی است که کوربه در دفاع از ریالیسم خود بر آن تاکید می‌ورزید مانه چشم نقاش را یگانه داور واقعیت فرض می کند و موضوع اهمیتی ثانویه می یابد.رئالیسم

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

پیدایی جنبش رئالیسم| خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که …

۰ comments
ریچارد بانینگتون خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را …

۰ comments
پل دلاروش

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر …

۰ comments
ویلهلم تیشباین خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

۰ comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو پیتر بروگل

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

۰ comments

در جستجوی زبان نو نقاشان

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

دنیای نو نقاشی امپرسیونیسم

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

تحول هنر

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

عصر جدید

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

عصر باروک

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

منریسم

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۲ comments

رنسانس

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

رنسانس

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

هنر نقاشی پیتر بروگل

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

تغییر ادراک تناسبات فضا | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان

تغییرادراک تناسبات فضا | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان ریچارد سرا | Richard Serra معرفی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.