یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج
اثری مشترک از ایمان جسمی و مرضیه نظام آبادی | گالری سلوک
آوام مگ : جاوید رمضانی

پرفورمنس هست ایمان جسمی مرضیه نظام ابادی

در شرایط فعلی هنر گاهن شاهد رویدادهایی هستیم که کمتر به آن پرداخته می‌شود و ارباب رسانه از ثبت آن مغفول می‌مانند. استعدادهایی که با جدیت فارغ از لحن غالب به کار می‌پردازند، کمتر دیده می‌شوند. انگیزه نگارش این متن ثبت گوشه‌ای ازکیفیت و تلاش این هنرمندان است.

زمانی که جان کیح در اثر 4/33 چهار دقیقه و سی وسه ثانیه سکوت تولید کرد و شنوندگان را به شنیدن صداهای داخل سالن دعوت کرد، خود را در مقام یک فیلسوف هستی‌شناس مطرح نمود. وی که از تاثیرگذارترین هنرمندان آهنگساز قرن بیستم بود درپی انکشاف زیبایی شناسی جدیدی جهت موسیقی هنر محور بود. او با پیوند موسیقی و ضبط مغناطیسی، برای تولید صدا مدیای جدیدی را مطرح کرد که امکانات آهنگسازی را در دسترس مهندسان صدا و هنرمندان قرار داد.

در گالری سلوک هفته گذشته شاهد پرفورمنسی بودم از ایمان جسمی و مرضیه نظام آبادی که سعی در پیوند و حساسیت آفرینی امکانات ادراک آدمی در همراهی گوش و چشم داشتند.

ایجاد بوم حساس شده با سنسورهای صدا و تولید تصویر بر اساس نت‌های از پیش تعریف شده باعث  پدیداری صداهایی شدند که با سنتور جسمی تبدیل به یک اثر هنری گردید.

نقاش (نظام آبادی) بر اساس  پیش تعریف  حرکت‌های طراحانه و تطبیق آن با صدا که از پیش ثبت و بر روی آن با نوازنده به اجماع رسیده بودند سعی در همدلی و هم نوازی داشتند در واقع ایجاد یک ارکستر دیداری شنیداری شاید ایده اولیه این هنرمندان بود.

با کمی تخیل پردازی می‌توان ارکستر سمفونی برلین را تصور کرد که در بال مرکزی خود دارای پنج نوازنده تجسمی است که بر روی بوم و چوب در حال تولید اشیاء (تصویرصدا) هستند و در پایان موسیقی با یادمان شیء هنری به انتها میرسد.

زمانی هربرت رید عنوان کرد که همه هنرها در پی تقلیل بدنه مادی خود هستند. از این منظر موسیقی والاترین هنر محسوب می‌شود. اینکه امروز مدیاها درپی همراهی با هم و تولید ابژه فیزیکی باشند قطعا  زیر ساخت‌های فکری فرا مدرن را مطرح می‌کند.

اما چه نگره‌ای جان کیج را فیلسوف می‌داند. نکته‌ای مهم و قابل طرح در التفات به هستی شناسی معاصر قاره‌ای و چیستی زمان از این دیدگاه فلسفی تقاطع هنر صدا با تفکر است. صدا در ذات پدیدار کننده مفهومی از زمان است و این به معنی  ایجاد محیطی برای آزمودن‌های اندیشه با تخیل هنری است. در واقع بازی فاهمه با متخیله خارج از روش‌مندی ما را به ادراک حقیقت رهنمود می‌کند.  این منظر ارزش هنر در جهان فلسفی و چیستی کار هنری را تبیین می‌کند.

زمانی فلوطین فیلسوف قرن سوم میلادی زمان را به عنوان مقیاس حرکت نفی کرد و رویکرد ارسطو را به کناری نهاد. وی حرکت روح را به مثابه الگوی فهم زمان دانست. حرکت روح از منظر وی حرکات بدنی با معنا است، به ویژه گفتار که روشنگر ایده وحدت بود. این گشت سوبژکتیو شاید جدی‌ترین نقطه تعریف زمان بر اساس تفکر و انسان است.

 آنچنان که می‌دانیم کنتر پوان در موسیقی ریتم سازها را هماهنگ می‌کند. حال تولید تصویر خود حرکتی معنا دار است که در همراهی با موسیقی، زمان را در تقطیع تئوری کنتر پوان البته از نوع ابداعی (پلی فن ایمیج) توسط هنرمندان  بازخوانی می‌کند. به واقع مسئله، چیستی زمان فراتر از ریتم و بررسی آن در فرم تصویری است.

در ویدئوهای به نمایش درآمده‌ی دیگر مخاطب بیشتر با درگیری‌های فلسفی هنرمندان نمایشگاه آشنا می‌گردد. این آثار ترکیب و ایجاد کنتر پوان (پلی فن ایمیج) را مجددا از طرق متفاوت بررسی کرده‌اند.

در یکی از درخشانترین قطعات ما شاهد نواختن استاد فقید نی‌نواز حسن کسائئ هستیم. دوئیت اجرا شده در ترکیب بندی صدا و تصویر باز خوانی شده و در عین حفظ وحدت ملودی سعی در ارائه موازی کانال‌های متفاوت صدا با تعلیق زمانی است. در عین حال سه تصویر بطور همزمان برای مخاطب پخش می‌گردد. که مناظر متفاوت نوازندگان را نشان می دهد. این سه تصویر ترکیب بندی و ارتباط مشخص و مرتبطی با صدا‌ها و تفکیک آن‌را به نمایش می گذارند. مخاطب در این نوع ارائه  نیازمند حساسیت بیشتر شنیداری تصویری است.

پرداختن به زمان و چیستی آن در عین توجه به نظام ادراکی انسان، این نمایشگاه را در جایگاهی متفاوت با دیگر تولیدات حوزه تجسمی قرار می‌دهد. شکل‌گیری این نمایشگاه مرهون کار هنربانی پگاه بهروزفر است که سعی در ارائه آثار پر معنا و جلب مخاطبان در توجه و خرید این آثار دارد.

معدود گالری‌هایی اقدام به فروش آثار ویدئو آرت داشته‌اند و معمولا به لحاظ اقتصادی توجیحی ندارند، تلاش هنربان در ارائه و فروش آثار جدی و فارغ از بازار محوری این زوج هنری قابل تامل است.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

داریوش حبیب خانی گالری خط سفید

لحن پر تلألو رنگ‌ها در آثار داریوش حبیب‌خانی

یادداشتی بر نمایشگاه داریوش حببیب‌خانی  گالری خط‌سفید آوام مگ به قلم جاوید رمضانی وقتی از رنگ، سخن به میان می‌آید همه ما تصوراتی از آن خواهیم داشت و بلافاصله رنگ یا رنگ‌هایی در نظرمان جلوه‌گر می‌شود. رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد، آبی، سبز و … و سپس محیط و اشیاء رنگین، انواع گل‌ها و طبیعت اطراف‌مان به خاطر نفوذ می‌کنند. رنگ، امکان درک معانی را فراهم می‌آورد. زندگی سرشار از رنگ است. یا به عبارتی زندگی خود رنگ است. وجود رنگ وابسته […]

2 comments

جلال شباهنگی

جلال شباهنگی هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری

نقدی بر نمایش و بررسی آثار جلال شباهنگی در فرهنگستان هنر – گالری صبا هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری آوام مگ به قلم جاوید رمضانی دفتر صوفی سواد و حرف نیست          جز دل اسپید همچون برف نیست تو نیکی می‌کن در دجله انداز              که ایزد در بیابانت دهد باز سرزمین بیابانی مکانی است که نهایت تلاش برای بقا را به تصویر می‌کشد. این وادی مملو از اسرار و زیبایی‌هایی […]

بدون دیدگاه

الهام فاطمی

طبیعت کمی بی‌جان در آثار الهام فاطمی

نقدی بر نمایشگاه الهام فاطمی در گالری آتبین آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی طبیعت بی‌جان از سوژه‌های مطرح نقاشان بوده و امروزه هم طرفداران بسیار دارد. این وادی برای هنرمندان نقاش آزمونی است تا فضا و اشیا را در هم ادغام کنند. فضا به عنوان مهم‌ترین دغدغه بازنمایی تصویر از دوره رنسانس تعبیری ظریف است که نه تنها بر فاصله دلالت دارد، بلکه روابط و سیاست چیدمان ابژه‌ها در سطح دوبعدی را نشان می‌دهد. زمانی دیدن اشیا از دو […]

بدون دیدگاه

شبنم شعبانی گالری فرمانفرما

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی نقدی بر نمایشگاه «گیان» در گالری فرمانفرما آوام مگ به قلم جاویدرمضانی نقاشی امروز ایران سرشار از فراوانی است. این فراوانی حکایت از تغییری در عمق اندیشه ایرانی دارد. ده سال پیش موج جوانان از راه رسیده در تمام زمینه‌ها تحولی را نوید می‌دادند که در عرصه هنر هم می‌توان جریان مشخص آن را احساس کرد. بسیاری از نمایش‌های نقاشی ناپختگی مشهودی را در منظر عموم قرار می‌دهند و بیشتر دغدغه هنرمندان مکان […]

بدون دیدگاه

علی ترقی جاه گالری گلستان

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه گالری گلستان آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی هرکس علم خیال را نداند بویی ازمعرفت نبرده است. این آغاز معرفت شناسی ابن عربی است. مشخصا این عالم خیال نزد ابن عربی فراتر از عوالم زیبایی شناسی احساس و عاطفه شاعرانه مورد نظر ماست. این را از ان رو گفتم که نمایش اثار علی ترقی جاه به گفته وی با جملاتی از ابن عربی آغاز گردیده بود. هنرمند در بیانیه خود می‌گوید […]

بدون دیدگاه

کامران کاتوزیان گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام به قلم جاوید رمضانی کامران کاتوزیان همچون دیگر کاتوزیان‌ها در هنر و فرهنگ ایران تاثیر گذار است. وی یکی از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران در طول تاریخ پیدایش آن می‌باشد. به مناسب زاد روز هفتاد و هفت سالگی این استاد گران‌مایه نمایشی از نقاشی‌های وی در گالری سهراب بر پاست که دیدن از ‌آن خالی از لطف نیست. کاتوزیان متولد ۱۳۲۰ اسث و از […]

بدون دیدگاه

اشکان صانعی گالری اُ

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای گالری اُ به قلم جاوید رمضانی  پرداختن به طراحی به عنوان مدیا و رسانه قابل تکیه در ساخت و پرداخت هویت هنری هنرمند، فی نفسه همراه با رفتاری احساساتی و پر التهاب دیده می‌شود. نگاهی انسانی و بدوی در پس این رویکرد استنباط می‌گردد که تمایل به بازگشت به طبیعت و سعی در گریز به  نوع زیستن انسان دراوان تمدن دارد. زمانی که سکوت زبان تنها با آواهای غیر معمول شکسته […]

بدون دیدگاه

ایرج اسکندری گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان نگاهی روایت محور در ارائه مفهوم و تولید معنا به قلم جاویدرمضانی هنر انقلاب را می توان اوج جریان هویت‌یابی تفکر هنرمندان نوگرا دانست و شخصیت‌های بازمانده از آن دوران امروز در پی تداوم این جریان در آکادمی‌ها و عرصه هنرمعاصر در تکاپوی تداوم آرمان‌های خود کماکان به کار و فعالیت مشغولند. این هفته به تماشای کارنمای آثاراستاد ایرج اسکندری در گالری ساربان رفتم. دکترایرج اسکندری، نقاش و عضو هیئت علمی دانشگاه […]

بدون دیدگاه

تصویرسازی منظومه آرش کمانگیر میثم نژادرسولی گالری ویستا

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر» جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را  به مخاطبان خود عرضه نموده است. ترکیب بین روایت و تصویر درکتب ادبی  گذشته همچون ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه و سمک عیار دیده […]

بدون دیدگاه

مسعود سعدالدین masoud sadedin

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس «متافیزیکی – اکنونی» سخن می‌گوید، آنچه موقعیت اکنون وی (مهاجربودن) را در کنکاش با جریان هستی شناسی که انسان را غریب در این جهان فرض می‌کند. اما […]

بدون دیدگاه

ریکاردو شایگان گالری هما

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ اطراف ما متفاوت به نظر میرسند بطور مثال دستگیره در را دوباره کشف میکنیم. این دستیگره سال‌ها است که در مقابل ما حضور داشته اما […]

بدون دیدگاه

حسین چراغچی

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا مخاطب دوست است یا دشمن؟ موقعیتی دوگانه در بسیاری از برخوردهای زندگی رخ می‌دهد. در واقع عقل ما می‌‌گوید که مفهوم جملات حاکی از محبت […]

بدون دیدگاه

هندسه درون پویی گالری آس

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

1 comment

سونیا بالاسانیان گالری هما

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در زمان  شاهپور دوم ساسانی  چند صد هزار ارمنی به ایران کوچانده شدند. این اتفاق بار دیگر در حمله سلجوقیان و در زمان مغول‌ها تکرار گردید […]

بدون دیدگاه

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ آنهاست؛ انعطافی که روایت درمانی را به عنوان رویکردی پویا، قابل بازنگری و دگردیسی در بسترهای مختلف فرهنگی به فعالان شاخه‌های مربوط در سرتاسر جهان […]

بدون دیدگاه

نقاشی‌های رضا یحیایی

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد مداوم، عظیم، سخت کوش و شعله ور. حجم آثار رضا یحیایی عظمت اراده انسانی و نیروی پنهان در هاویه‌ی روح انسان را یادآور می‌شود. نفس […]

بدون دیدگاه

نقد نمایشگاه عکس‌ هوفر حقیقی جغرافیای انقضا گالری اُ

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری ، خود را به عنوان عکاسی فعال مطرح نموده است. حقیقی که فارغ التحصیل رشته مکانیک سیالات است و کارشناسی ارشد عکاسی را در دانشگاه […]

بدون دیدگاه

نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان گالری آتبین

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو چندان به نسبت هنرمندان دیگر بود و آن زیستن در میان خانواده‌ای است که از زیر نامشان در هنر سر بر افراشتن بسیار ناممکن می‌نمود. […]

بدون دیدگاه

مهسا کریمی زاده گالری ایران شهر

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو بخشید، یاریم کنید مرا از شر دروغ‌ها و دود دم فسادآور این جهان خلاص کنید و تو ای خدای بزرگ بر من ارزانی دار فیض […]

بدون دیدگاه

دانیال ملانوروزی گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این مقوله از قرن چهارم هجری در آثار متفکران ایرانی مسلمان برجای مانده است. و امروزه از پس ورود تجدد و سازوکارهای مدرن در مناسبات جامعه […]

بدون دیدگاه