آونگ فریدون آو

جاوید رمضانی؛ تندیس: به لطف تطبیق معنایی نام آقای احسان لاجوردی با منش دوستانه ایشان در شب ۲۵ فروردین ماه دوشنبه به نمایشگاهی خصوصی دعوت شدم و حُسن در مقام احسان قرار گرفت. این نمایشگاه در سالن مجموعه هنری آقای لاجوردی به صورت خصوصی با انتخاب فریدون آو با عنوان سیزده هنرمند برای نوروز با نمایش آثار سیزده هنرمند داخلی و خارجی در رده های متفاوت سنی تشکیل گردیده بود…

فریدون آو
فریدون آو

حضور هنرمندان صاحب نام چون کامبیز صبری، علی شیرازی، بابک اطمینانی و … و مقامات دولتی چون آقای ملانوروزی در این محفل رونقی دوچندان به این نمایشگاه داده بود.

حمید هادی‌نژاد
حمید هادی‌نژاد

لازم به یادآوری نیست که فریدون آو هنرمند صاحب نام و پر سابقه ایرانی از سال های گذشته نقشی حمایتی و محوری در هنر معاصر بازی می کند. او که در سالهای اولیه دهه پنجاه در دانشگاه ایالتی آریزونا و سپس در دانشگاه نیویورک به تحصیل هنرهای کاربردی برای تئاتر و زیبایی شناسی فیلم مشغول بوده است، در حوزه گرافیک، بازیگری، طراحی صحنه و لباس نیز در کشور شروع به فعالیت می‌کند.

فریدون آو هنرمند صاحب نام و پر سابقه ایرانی از سال های گذشته نقشی حمایتی و محوری در هنر معاصر بازی می کند

فریدون آو گرچه در حوزه نظری هیچ‌گاه مانیفست مشخصی ارائه نداده، اما همگام با موج نوی هنر مدرن ایران نقش بزرگی را ایفا نموده است. وی در سالهای ‌دهه پنجاه مدیریت گالری «زند» را به عهده می‌گیرد و نمایشگاه‌هایی از هنرمندانی مانند کامران دیبا، دیوید هاکنی، تونی شفرازی، لیلی متین‌دفتری، اردشیر محصص، اندی وارهول، بیژن صفاری، پرویز تناولی،کلاوس اولدنبرگ و بسیاری دیگر ارائه می‌دهد. او تولید آثار هنری زیبایی شناسانه صرف را از همان سالهای دهه پنجاه آغاز کرد و تا امروز که هم‌زمان با این اتفاق نمایشگاهی از آثارش را در گالری زیرزمین دستان برقرار کرده این روند را بی وقفه ادامه داده است. او که بعدها در کنار آربی اوانسیان دوران سربازی خود را گذراند، در حوزه هنرهای تجسمی و تئاتر، تأثیری قابل توجه در شکل گیری هنر مدرن ایران داشته است. بی شک آو برگی از تاریخ هنر معاصر ایران را به خود اختصاص داده است.

فریدون آو گرچه در حوزه نظری هیچ‌گاه مانیفست مشخصی ارائه نداده، اما همگام با موج نوی هنر مدرن ایران نقش بزرگی را ایفا نموده است

انتخاب آثار ارائه شده در این نمایش خصوصی گواهی بر نگاه بازار به هنر و ایجاد امکان برای ارائه کار هنرمندان است. منطق آو برای انتخاب آثار به گفته خودش در کاتالوگ نمایشگاه، ارائه هنرمندانِ کمتر دیده شده بود. اما ارائه آثاری از بهجت صدر و منیر فرمانفرمایان و رابرت راشنبرگ، پرداخت هنرمندانه ای برای ایجاد جذابیت و دیده شدن هنرمندان جوانی چون امید مشکسار، مهرداد پور نظری، مهسا کریمی زاده، حمید هادی نژاد و … را گواه بود.

امید مشکسار
امید مشکسار

این اتفاق نوروزی که نقطه آغاز تحرک زمانی بنیان‌های هنری می‌باشد از سال‌های گذشته (سه سال پیش) شکل گرفته که امسال در سالن نمایش آثار نشر هنر معاصر و مجموعه لاجوردی تداوم خود را رقم زد.

احسان لاجوردی در مقام مدیریت نشر فرهنگ معاصر به مدت ده سال است که در حوزه نشر و خرید آثار هنری و ایجاد جریانات فرهنگی تلاش بی وقفه ای را ارائه داده است.

آثار ارائه شده توسط نشر هنر معاصر چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ کیفیت با توجه به وجود چاپخانه مجهز این مجموعه دارای ارزش و توجهی فراتر از حدّ متداول نشر کتب هنری معاصر است. ساحتی که در طول سالیان هر روز توسط احسان لاجوردی پویاتر و جدی‌تر به روند آن پرداخته شد و طی این مدت لاجوردی به این روند خود معنا بخشید.

امید آن می رود که بنیادها و نمایشگاه های فارغ از جزمیت ها و محاسبات اقتصادی برای گسترش فرهنگ و هنر معاصر کشور هر روز پر رونق‌تر گردند.

[foogallery id=”6909″]

جاوید رمضانی
۹۴/۰۱/۲۵

نویسنده