سه شنبه , ۲۵ تیر ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | گزارش نمایشگاه | فیگورهای ترکیبی حکمت رحمانی در رویداد روبارو

گالری صا

فیگورهای ترکیبی حکمت رحمانی در رویداد روبارو

فیگورهای ترکیبی حکمت رحمانی در گالری صا
اینجا هنرمندان مشغول کارند!
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده

roobaroosagallery 15

گزارش اجرای زنده‌ی نقاشی توسط حکمت رحمانی در نگارخانه‌ی صا

نگارخانه‌ی صا در سال ۹۸، برای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار می‌کند.

سومین دوره از این مجموعه فعالیت‌ها، تحت عنوان “روبارو” به اجرای زنده‌ی نقاشی توسط حکمت رحمانی اختصاص داشت. در این رویداد سه روزه، رحمانی هر شب بر یک تابلو نقاشی با رنگِ روغنی، بدون طرح قبلی و به‌صورت بداهه‌پردازی طراحانه کار کرد.

roobaroosagallery 13

حکمت رحمانی هنرمندی است که به خوبی توانسته اصول آکادمیک طراحی و اسلوب ساخت و ساز با رنگ را فرا بگیرد، هضم کند و پشت سر بگذارد. رحمانی در کار خود درگیر رعایت اصول یا ساخت و ساز واقعگرایانه نیست بلکه این اصول را بسیار راحت  در طراحی به کار می‌بندد و سپس در رنگ‌گذاری شیوه‌ای بیانگرانه را در پیش می‌گیرد. رحمانی از آن دسته نقاشانی است که گرفتار فریبندگی واقعگرایی در نقاشی فیگوراتیو نشده و واقعگرایی را در حدی استفاده می‌کند که به کار تولید معنا در اثر بیاید.

roobaroosagallery 11

تمرکز رحمانی در این اجراها بر حرکت سیال بین فیگورهای متعدد بود. چیزی که در طراحی‌های به نمایش درآمده در نگارخانه نیز قابل پیگیری است؛ فیگورهایی ترکیبی، نیمه انسان، نیمه حیوان که در روند یک جریان سیال ذهنی شکل گرفته بودند. اما تنها در اجرای اولِ نقاش می‌شد این رویکرد را به وضوح دنبال کرد. آنجا که کار با پرتره‌ی یک‌ انسان آغاز می‌شود و همان پرتره ابتدا تبدیل به خوک، بعد سگ و در نهایت گاو می‌شود. در این روند مخاطبِ کار رحمانی علاوه بر آنکه شاهد قدرت‌نمایی تکنیکی این هنرمند است توان ذهنی او را نیز درمی‌یابد. مخاطبِ کار رحمانی روند آفرینش چیزی از هیچ را می‌بیند و نیز توان آفریننده در جرح و تعدیلِ آفریده را. اما مگر در اجرای نخست این دخل و تصرف‌ها منجر به تخریب و بازآفرینی نمی‌شود و نقاش در دو اجرای دیگر از زمان شروع کار تا پایان آن با آگاهی از آنچه که می‌آفریند مرحله به مرحله با روند تولید تصویر نهایی همراه است و خود را ملزم به اتمام اثر می‌کند. حال آنکه در اجرای نخست رحمانی دائما در حال تخریب و بازآفرینی است؛ جستجوگر است. می‌توان گفت در دو اجرای دیگر رحمانی صرفا در معنایی تکنیکی نقاشی می‌کند و نمی‌تواند آن آزادی اجرای نخست را در خلق به صحنه بیاورد. مخاطب در اجرای رحمانی نقاشی توانمند و خوددار می‌بیند که با کنترل تنش‌های درونی خود امکان درگیر شدن مخاطب با یک وضعیت بیانگرانه را می‌گیرد تا مخاطب بیشتر بر جزئیات تکینکی کار نقاش تمرکز کند و از پالت رنگی بدیع نقاش حظ بصری ببرد.

roobaroosagallery 16

آثار حکمت رحمانی پس از سه اجرا، از بیست و هشتم تا سی و یکم خرداد 98 در نگارخانه صا به نمایش درآمد.

در ادامه رویکرد ایجاد ارتباط نزدیک بین مخاطب و هنر، صا نمایشگاه‌هایی را با عنوان “تخنه” در تیرماه 98 برگزار می‌کند. تمرکز اصلی در این رویداد بر آثاری است که جایی میان هنر و کاربرد قرار می‌گیرند؛

هفتم تا دوازدهم تیر: سازه‌های دکوراتیو مهدی اشرفی ورزیده. با مشارکت: مژده اتراک، سحرافتخارزاده، مانی کومار، هانی نجم، ساناز یوسفی.

چهاردهم تا نوزدهم تیر: نمایشگاه انفرادی ظرفدیس‌های مِسی فرهاد قُصِیری. با حضور استادکارِ مس، احمد باباوند در روز افتتاحیه.

عکاسان: اشکان رشاد، سلماز افتخارزاده

roobaroosagallery 10

در همین ارتباط اینجا ببینید:

mani kumar sa gallery 19

پرتره‌های اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو

پرتره‌های اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو اینجا هنرمندان مشغول کارند! آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده نگارخانه‌ی صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار می‌کند. دومین …

۰ comments
sahar eftekharzade 6

اثرهنری در ساحت آگاهی جمعی | نگاهی به اجرای مشارکتی سحرافتخارزاده

در گالری صا لطفاً جای خالی را پر کنید!  نگاهی به اجرای مشارکتی سحر افتخارزاده در گالری صا آوام مگ: به قلم نویسنده مخاطب اشکان رشاد در بدو امر، بسته بودن ورودی گالری برابر بود با اولین حس چالش. قرار بود تصمیم بگیرید که مایل به شرکت در تکمیل یک اثر هنری در کنار خالق آن …

۱ comment

taha hamed robaro 1

اینجا هنرمندان مشغول کارند | رویداد دوم

این‌جا هنرمندان مشغول کارند | رویداد دوم نگاهی به رویداد نقاشی تاها حامد در پروژه روبارو گالری صا آوام مگ: عکاس: سلماز افتخارزاده نوازندگان: محمدرضا رشیدی، مرتضی ایرانی، علیرضا روزبه، مهدی روزبه گالری صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی …

۰ comments

saartgallery 1

این‌جا هنرمندان مشغول کارند

این‌جا هنرمندان مشغول کارند نگاهی به رویداد نقاشی فرزانه قریشی در پروژه روبارو گالری صا آوام مگ: عکاس: سولماز افتخارزاده- اشکان رشاد گالری صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

تجربه‌ی مخاطب میزان شرکت‌جُستن مخاطب در هنر

پرونده‌ی تجربه‌ی مخاطب | میزان شرکت‌جُستن مخاطب در هنر؛ معیاری جدید!

پرونده‌ی تجربه‌ی مخاطب کیفیت‌سنجی در هنرهای اجرایی | قسمت سوم میزان شرکت‌جُستن مخاطب در هنر؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.