خانه | نقد و بررسی | نقد | الحان جدید کائنات در طیف‌های پیوسته مریم فرشاد 

پروژه‌های  آران

الحان جدید کائنات در طیف‌های پیوسته مریم فرشاد 

نقدی بر نمایشگاه مریم فرشاد در پروژه‌های  آران
ارتباط اجزاء کائنات در طیف‌های پیوسته
 مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

هنر طراحی به‌عنوان یک رسانه‌ی مستقل در پی فاصله‌گذاری میان رسامی و طراحی شمایلی است و سعی در ورود این لحن از طراحی به‌عنوان فضای جدید و قابل استفاده به‌عنوان شیوه‌ی بیان هنری دارد.

نقشه‌های راهنمای دستگاه‌های صنعتی و لوازم‌ خانگی، همین‌طور نقشه‌های معماری و زمین‌نگاری‌ها که به آن «توپوگرافی» می‌گویند، همگی رسامی‌هایی هستند که در هنر معاصر به حوزه‌ی نفاشی و گرافیک ورود پیدا کرده‌اند و از استفاده‌ی علمی خود فراتر رفته و هنرمندان طراح از این نحوه‌ی رسامی به‌عنوان لحن جدیدی برای تولید و بیان کشفیات خلاقانه‌ی خود سود جسته‌اند.نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

این هفته به دیدن آثار «مریم فرشاد»، در نگارخانه‌ی «آران» رفتیم؛ این هنرمند جوان متولد 1363 و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر است.

فرشاد، از نحوه‌ی رسامی زمین‌نگاری، جهت خلق نقاشی‌های خود سودجسته و سعی در بیان روابط طبیعت و انرژی‌های پیدا و پنهان در هستی دارد؛ او در بیانیه‌ی خود سعی در کمک به انکشاف و روشن‌ساختن دیدگاه شخصی‌اش دارد.

هنرمند در این بیانیه می‌گوید:
ما به‌عنوان نقطه‌ای بر این طیف کلی، هم‌زمان از چندسو با کل جهان، کیهان و پدیده‌ی حیات در ارتباط هستیم و از سوی دیگر می‌توانیم به‌طور مستقیم، نظاره‌گر ارتباط میان این اجزاء با یکدیگر و با خود باشیم.
این هم‌زمانی در آثار هنرمند، به‌صورت ادغام چند لایه‌ی رسامی برروی هم و هم‎چنین الحاق زمین‌نگاری به‌همراه نقشه‌ی آسمان بر روی یکدیگر نشان داده شده است و با استفاده از رسانه‌هایی مانند چیدمان و ویدئو، نمایشی مقبول از زیبایی‌شناسی خود ارائه می‌دهد. نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

ترکیب نظام رسامی علمی با شاعرانگی تفاسیر هستی‌شناسانه از تکوین جهان، کارماده‌ی ذهنی هنرمند و تلاش بر خلقی متفاوت دارد. در میان نمایشگاه شاهد چیدمانی بر روی میز هستیم که نقشه‌ی زمی‌‎نگاری، بستر اصلی را تشکیل می‌دهد؛ هنرمند با سودجویی از ابزارهای علمی سعی در خلق فضایی از قرن‌ها جست‌وجوی انسان در پاسخ به روابط پدیدارهای خلقت دارد.

گیاهان به‌صورت موضعی در چیدمان‌هایی کوچک‌تر، به‌دقت در کنار نقشه‌ها قرار گرفته و هم‌سانی این اشکال را در گستره‌ی گیتی بررسی می‌کند.نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

فرشاد در جایی دیگر از بیانیه به این نکته اشاره می‌کند که هر اتم تشکیل‌دهنده‌ی بدن انسان، از سراسر کهکشان جمع‌آوری‌ شده و هر قطعه از مکانی دور درکنارهم قرار دارد و انسان از غبارهای ستارگان شکل می‌گیرد؛ این مفاهیم و تجسم آن‌ها به‌همراه دریافت‌ها و داده‌های دیداری و تجارب زیسته‌ی هنرمند، جهان تصویری او را شکل می‌دهند.

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

برخورد فرشاد با طبیعت در قالب تأثیرات این عناصر وجودی بر هم، حاکی از انرژی پنهانی است که اشکال مادی را دچار وحدت ساخته و شباهت‌های این خطوط در زمین و آسمان و جهان‌های خرد و کلان، زمینه‌ی شکل‌گیری اتصالی عمیق با طبیعت هستند؛ امروزه تأثیر انسان در جهت تخریب محیط زیست، حاصل فقدان شناخت از زندگی و هستی و درون‌کاوی انسان از صورت و جوهر زیستن است.

یکی از جالب‌ترین مفاهیم ارائه‌شده در این کارنما، نام‌گذاری‌های هنرمند در ارتباط با آثار است؛ جملاتی مانند: «نگاهی ظریف به منشاء‌مان» یا «نوسان لایه‌های پنهان»، «شفافیت زمان» و… که همگی در برخورد و ایجاد تجربه‌ی زیبایی‌شناسی مخاطبان، نقطه‌ی عطفی به سوی معنایابی تصاویرند.

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

در بسیاری از تابلوها، اثر، نقش برجسته است و خطوط به کمک نخ‌هایی برجسته شده تا از محدودیت دوبعدی به سمت فضایی لطیف و سه‌بعدی،  بینندگان را هدایت کند؛ در دو تابلوی کنار هم، تحت عنوان تبدیل شماره‌ی یک و تبدیل شماره‌ی دو و یک منظره‌ی خطی از روز و شب مثالی ارائه گردیده که پیوند اشکال زمین و آسمان را در چرخش زمین و خورشید بررسی می‌کند.

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

حجم اشارات و استعاره‌های هنرمند در تولید هر اثر، نمایش او را غنا بخشیده و بینندگان را در نمایشگاه مجذوب می‌سازد؛ این جذبه‌، حاصل دریافت‌ها و جست‌وجویی است که در نگاه اول احساس نمی‌گردد، اما با تأمل و دقت در هرگوشه از نگارخانه، مخاطب به صداقت تلاش و جست‌وجوی هنرمند پی می‌برد.

هیچ اثر و کنشی بی‌دلیل کار نشده و به‌سختی می‌توان در برخوردی سطحی از کنار هر تصویر یا چیدمان گذر کرد؛ هنرمند جهانی خیالی و عمیق از واقعیت‌های هستی خلق نموده و دغدغه‌هایی عمیق‌تر و  فراتر از سطح متداول نمایش‌های در جریان را مطرح می‌سازد؛ کارنمای فرشاد بستر شکل‌گیری جریان‌ها و سؤالات بزرگ‌تری از دو وجه الحان رسا‌نه‌های امروزی و نگاه هستی‌شناسانه را شکل داده است؛ این امکان و ظرافت ذهنی و فنی گویایی حضور هنرمندی پرتوان درآینده خواهد بود.

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

 

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

رازنامه نقاشی خط محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی | نگاهی به رازنامه محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی آثار نقاشی‌خط محسن کرمی در گالری ورد با عنوان «رازنامه»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چه هنری را تزیینی می نامند و این لقب بر چه اساسی به کار می‌رود؟ هنرهای تزیینی  و هنرهای کاربردی جایگاه ارزشمندی در فرهنگ ایران دارد، نگاه قدما به این …

۰ comments

نقدی بر بی‌مرگی باران احمدی در گالری والی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی نقدی بر «بی‌مرگی» باران احمدی در گالری «والی»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طراحی در حوزه‌ی تجسمی، دارای تعریفی پایه و اولیه است که عمل طراحی را در قامت رسامی، به دوگونه تقسیم می‌کند: طراحی برای خلق اثر هنری و طراحی به‌عنوان اثر هنری. …

۰ comments

مصطفی سروریان گالری شروه

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر نقدی بر نمایشگاه «مصطفی سروریان» در گالری «شروه» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در ابتدای قرن بیستم، با رویکردهای نوینی در نقاشی مواجه می‌شویم که بر تحلیل شکل و نور و گریز از بازنمایی مقلدانه‌ی طبیعت و بر مبنای دریافت‌های انقلاب صنعتی و تمایل …

۰ comments

نمایشگاه هومن نصیری گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنرمندان با اتخاذ روشی پدیدارشناسانه در هنر، می‌کوشند تا در خصوص بازگشت به اشیاء، آگاهی ما و تعالی جهان تأمل کنند. در این روش، هنرمند صورت یک شیء یا موجود زنده را انتخاب …

۰ comments

نقد نمایشگاه علیرضا چلیپا در گالری اُ

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی ادراک ما از زمان، وابسته به تموجات درونی و در تناقض با زمانِ بیرون از ذهن انسان است؛ این جریان سیال و تحول‌زا  که  قابلیت کنترل آن آرزویی دست‌نیافتنی بوده و خواهد بود، در …

۰ comments

مسعود اصلانی گالری هما

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی نقدی بر نمایشگاه «مسعود اصلانی» در «گالری هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی رسالت هنر، نه در ایجاد لذت، آن‌چنان که ذهن‌گرایان گفتند: «در پدیداری حقیقت و چیستی هستی است». ارجاع به اشیاء پیرامون خود، مسیری برای بازخوانی و حقیقت چیزهایی است …

۰ comments

نقد نمایشگاه فاطمه بهمن سیاهمرد

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد 

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد  نقدی بر نمایشگاه «چالش عناصر» در گالری آران پروژه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی استدلال کل به جزء یا استدلال قیاسی[۱] یکی از دو استدلال معروف در علم منطق است؛ استدلال کل به جزء، هنگامی کاربرد دارد که در استدلال از یک نظریه‌ی (تئوری) کلی استفاده …

۰ comments

نمایشگاه زندگی در گالری فرمانفرما

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی گالری فرمانفرما مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی به نگارخانه‌ی «فرمانفرما» رفتیم که میزبان آثار «جواد علی‌محمدی اردکانی» بود؛ او متولد ۱۳۴۸ در اردکان یزد است و دکتری پژوهش هنرش را از دانشگاه شاهد دریافت کرد؛ و اکنون استادیار، مدیر گروه نقاشی و عضو هیأت …

۰ comments

نمایشگاه پگاه رجامند گالری او

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان …

۰ comments

نقد نمایشگاه فریبا فرقدانی در گالری اعتماد

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments

شادی اجباری گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments

نقاشی ساله شریفی این سری عاشقانه باشه گالری هما

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments

«سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments

مرجان شکری گالری چهار

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

کاویان هازلی گالری والی

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments

«کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments

جاوید رمضانی منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments

نقاشی آنه محمد تاتاری گالری اعتماد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه هنرجویان بهار ایده

هدایت‌گری در روند رشد خلاقیت | نقش خلاقیت در آموزش

پرونده نقش خلاقیت در آموزش | قسمت چهارم و پایانی هدایت‌گری در روند رشد خلاقیت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.