خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | فلیکس فنئون

بخش هجدهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | فلیکس فنئون

فلیکس فنئون هنربانی که هرگز بیوگرافی ننوشت
بخش هجدهم | فلیکس فنئون
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور

«موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.»

مارسل برودتائرز

فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

فلیکس فنئون، فردی است منتقد، ویراستار، مجموعه‌دار و آنارشیت فرانسوی، که اوبریست در این بخش به او می‌پردازد و می‌نویسد: «فنئون در آغاز در اداره‌ی جنگ پاریس، به‌ مدت سیزده‌سال کارمند بود و در وقت آزاد خود مجله‌ی کوچک تأثیرگذاری به‌نام یادداشت آزاد[۱] را تولید می‌کرد. برای فنئون، هنرهای تجسمی و ادبیات، جدایی‌نا‌پذیر بودند. او را بانی شیوه‌ی تازه و مدرنی در تفسیر نقاشی می‌دانند؛ شیوه‌ای برای خواندن آن‌ها به‌مثابه متن.فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

از نظر اوبریست، فنئون، پلی میان هنرمندان و شاعران آوانگارد و یکی از متحدان اصلی آن‌ها بود. در دورانی که درباره‌ی هنر می‌نوشت، به ‌عضو محوری سمبولیسم تبدیل شده بود. فنئون چهره‌ای تودار بود و بیشتر فعالیت‌هایش و احتمالاً فعالیت‌های سیاسی آنارشیستی و نه‌چندان خوش‌نامش را پشت پرده می‌گرفت. او پایه‌گذار تعداد زیادی مجله‌ی کوچک، سردبیر یادداشت سفید و یادداشت مستقل، اولین ناشر کارهای جیمز جویس در فرانسه و مترجم آثار جین آستین[۲] بود. هرگز بیوگرافی ننوشت؛ حتی در مقالاتی که اغلب تحت نام‌های مستعار می‌نوشت، هرگز چیزی درباره‌ی خودش نمی‌گفت؛ و ترجیح می‌داد در سایه بماند. او اعتنایی به پرستیژ فردی نداشت و با وجود برگزاری نمایشگاه‌های مهم، به‌ندرت مسئولیت دولتی پذیرفت. این بی‌اعتنایی و سرگذشت ناپیوسته و چند وجهی او، ردیابی تأثیری که در فرهنگ هنری پایان قرن داشت را مشکل می‌کند.فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

فنئون، در تمام جریان‌های متنوعی که پیش‌قدم می‌شد، به ‌‌نظر اطرافیانش یک کاتالیزور می‌آمد؛ اصطلاحی از علم شیمی، که او برای توصیف فعالیت هنرگردان به کار می‌برد. در تاریخ نیز هم‌چون شیمی کاتالیزور ناپدید می‌شود. بعد از توضیحاتی که اوبریست درباره‌ی فنئون می‌نویسد، اشاره‌ای ظریف به علاقه‌ی زیادش به آثار سورا و حمل این آثار در سفرهایش می‌کند؛ و ادامه می‌دهد که چگونه این علاقه‌مندی تبدیل به ایده‌ی یکی از اولین نمایشگاه‌هایش در هتل «کارلتون پلس» پاریس شد که از اصل تکامل پیروی می‌کرد، یعنی مرتباً بعد از افتتاحیه‌، کارهای تازه به نمایشگاه اضافه می‌شد؛ یا گاهی هنرمندان کارهایش را با آثاری تازه عوض می‌کردند.فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

 انت مسژه[۳]، گلوریا فریدمن[۴]، برتران لویه[۵] و ریمون اَن[۶]  از معدود ساکنان دائمی هتل بودند که آثارشان در این نمایشگاه وجود داشت؛ حتی آن کاوارا[۷]هم در نیمه‌ی دهه‌ی ۱۹۶۰، در آن هتل بوده و در این نمایشگاه گنجانده شده بود. هانسپیتر فلدمان[۸] و کریستین بولتانسکی[۹]، عکس‌هایی برای این نمایشگاه فرستادند. دومینیک گنزالسفورستر[۱۰]، حمام را به اتاقی زرد تبدیل کرده بود. فیشلی و وایس، نواری ضبط‌شده از رادیو برای اوبریست فرستادند، که به‌صورت لوپ پخش می‌شد و بازدیدکنندگان سپتامبر را با گزارش‌های تاریخ‌گذشته‌ی آب و هوا سردرگم می‌کرد. هانس از تجریبات این نمایشگاه می‌نویسد که چطور دستورالعمل‌هایی که آندریاس اسلومینسکی[۱۱]، با فکس برایش فرستاد را انجام داد؛ یک‌جور تنبیه برای هنرگردان، کارهایی که با انجامشان انگار اسلومیسنکی برای اوبریست تله‌ای پهن کرده باشد. نمایشگاه هر روز تغییر می‌کرد و بازدیدکننده‌ها دوباره و دوباره می‌آمدند. واقعیت این بود که اسلومینسکی با مشغول‌نگه‌داشتن هنرگردان در چیدمان، نقش‌ها را عوض کرده بود. در پایان این بخش اضافه می‌کند: هارلد زیمان در آن گل‌گشت در آپنزل به من گفت: «هنرگردان باید انعطاف‌پذیر باشد؛ گاهی خدمتکار است، گاهی دستیار، گاهی به هنرمندان برای نحوه‌ی ارائه‌ی آثارشان پیشنهادهایی می‌دهد؛ در نمایشگاهای گروهی هماهنگ‌کننده است؛ در نمایشگاه‌های موضوعی، مخترع.»

فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

پی نوشت:

[۱]. La libre revvue

[۲]. Jane Austen

[۳]. Annette Messager

[۴]. Gloria Friedman

[۵]. Bertrand Lavier

[۶]. Raymond Hains

[۷]. On Kawara

[۸]. Hans-Peter Feldmann

[۹]. Christian Boltanski

[۱۰]. Dominique Gonzalez-Foerster

[۱۱]. Andreas Slominski

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | کسپر کونیگ و سوزان پاژه

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش هفدهم | مرشدها کسپر کونیگ و سوزان پاژه هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز «هانس اولریش اوبریست»، در بخشی از کتاب هنرگردانی پس از توضیح مقدمه‌ای …

۰ comments

روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش شانزدهم | روبرت والرز و گرهارد ریشتر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور ایده‌ی ساخت موزه برای قهرمان اوبریست یعنی «سرگئی دیاگلیف» و «روبرت والزر»، از روزگار جوانی با او همراه بود. او ابتدای این بخش را با توصیف والزر شروع می‌کند که یکی …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغه‌های اولیه‌اش برای هنر می‌نویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطه‌ی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهاردهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[۱] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

۰ comments

ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

۰ comments

هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران

نقش واسطه‌ای نقد، تبلیغات و رسانه‌ها

خلاصه کتاب جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها در ایران | قسمت هفتم نویسنده‌: هادی بابایی فلاح | ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.