چه کسی آینده‌ی هنر را متحول خواهد کرد؟

چه کسی آینده‌ی هنر را متحول خواهد کرد؟
معرفی 16 هنربان جوانی که هنر معاصر را متحول خواهند کرد
مقدمه
مجله هنرهای تجسمی آوام: سارا اوسطی


آینده‌ی هنر

نقش هنربانان در دنیای هنر معاصر چیست؟ آن‌ها اغلب در پشت صحنه‌ی یک نمایشگاه حضور داشته و در واقع افرادی بسیار تأثیرگذار هستند. هنربانان آثاری را که در گالری‌ها و موزه‌ها می‌بینیم تحت تأثیر قرار می‌دهند و در نتیجه، آنچه‌ را که منتقدان هنری درباره‌ی آثار می‌نویسند تعیین می‌کنند و کمک می‌کنند تا مفهوم هر اثر بهتر به مخاطب منتقل شود.

هنربانان تقریباً در تمام جنبه‌های عملکرد یک موزه یا گالری نقش دارند. پیتر ون‌مِنش[1]، موزه شناس هلندی، این نقش را شامل حفظ، ارتباط و مطالعه تعریف می‌کند. هنربانان همچنین در تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی تخصیص بودجه و تصمیم‌گیری درمورد نمایش آثار و چگونگی اجرای آن، نقش اساسی دارند.

فرانچسکو بونامی[2]، هنربان ایتالیایی می‌گوید: در دنیای هنر امروز که مارکت حرف اول را می‌زند، هنربانان موظفند بُعد غیرتجاری هنر را نیز برجسته کنند. هنربانان باید فارغ از قیمت و ارزش‌های مادی، روی بُعد فکری آثار نیز تکیه کنند، زیرا جامعه هنوز به هنر نیاز دارد.

بخصوص در جامعه‌ی بحران‌زده‌ی امروز، روح انسان به استراحت‌گاهی برای تنفس نیاز دارد و هرچه از آن فاصله می‌گیرد، پرخاش و سلطه‌جویی بیشتر روی می‌نمایاند.

آینده‌ی هنر

ظرفیت‌های خاص هنربانی باعث شده است که بتوان از این حرفه به صورت چندگانه استفاده کرد، امروز یک هنربان مطرح و موفق، این توانایی را دارد که کار یک هنرمند را بالا برده و یا زمین بزند. در بعضی موارد نیز شهرت یک هنربان از کار کردن با یک هنرمند موفق نشات می‌گیرد.

هِنری گلدزاهلر[3] احتمالاً اولین هنربانی بود که از چنین ظرفیتی استفاده کرد، نمایشگاه او در سال 1969 با عنوان “نقاشان و مجسمه‌ساز‌های نیویورک از سال 1940 تا 1970” در موزه‌ی هنر متروپولیتن نیویورک آثار تعدادی از هنرمندان نوظهور مانند: اندی وارهول[4]، جسپر جونز[5]، روی لیختنشتاین[6]، فرانک استلا[7]، دیوید هاکنی[8] و جیمز روزنکویست[9] را به نمایش گذاشت. طبق گفته‌ی نیویورک تایمز، گلدزاهلر زمانی قدرتمندترین و جنجالی‌ترین هنربان زنده شناخته می‌شد.

اوبریست می‌گوید: من همیشه خودم را به عنوان یک “تسهیل‌گر” معرفی می‌کنم، کسی که کمک می‌کند تا درک آثار هنرمندان آسان‌تر شود. من هرگز خودم را به عنوان رقیبی برای هنرمندان نمی‌دانم، بلکه بیشتر در نقش کاتالیزوری هستم برای فهم بهتر آثار.

بنابراین تا حدودی می‌توان حدس زد که کار اصلی هنربان معاصر چه خواهد بود؟ در درجه‌ی اول و ورای جنبه‌های مالی، کمک به دریافت مفاهیم و ظرفیت‌های فکری اثر یک هنرمند به مخاطب و در درجه‌های بعدی، جذب سرمایه و رایزنی و ارتباط گرفتن با افرادی (شاید) خارج از جهان هنر برای کمک به چرخه‌ی اقتصادی و رونق گرفتن بازار هنر. باتوجه به اینکه هر فضایی برای بقا به یک محرک اقتصادی نیاز دارد، فضای هنر نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنربانان در این زمینه مسئولیت مهمی را به دوش می‌کشند.

در این پرونده به معرفی 16 هنربان جوانی می‌پردازیم که دنیای هنر معاصر را متحول کرده‌اند. این 16 هنربان که همگی کمتر از 35 سال سن دارند، چشم‌اندازها و برنامه‌هایی را برای موسسات و برنامه‌های جهانی طراحی کرده‌اند که در آینده دنیای هنر را تکان خواهد داد. هدف اصلی آن‌ها ارتقاء هنر توسط چهره‌های کمتر شناخته شده و هنرمندان کم سابقه است. آن‌ها برای شیوه‌های بینارشته‌ای و هنری که خودِ جهان هنر را نقد می‌کند، ارزش زیادی قائل هستند. در مجموع، به زودی آن‌ها آینده‌‌ی هنر را در سراسر جهان شکل خواهند داد.

با ما در این پرونده همراه باشید…

قسمت های بعدی را در لینک زیر بخوانید…

هنرهای معاصر از نگاه هنربانان جوان | قسمت اول

نقش کیوریتورها و آثار ماندگار در تاریخ | قسمت دوم

جاسمین واهی هنربانی جوان با ایده‌ی مرئی و نامرئی بودن | قسمت سوم

لیلانی لینچ هنربانی با اولویت هنرمندان خارج از قطب‌های اصلی هنر | قسمت چهارم

کابلو مالاتسی کیوریتور مستقل، ژوهانسبورگ | قسمت پنجم

آسین آجاک | هنربان مستقل بومی در مونترال | قسمت ششم 

لری اوسی منسا: بزرگداشت صداهایی که به حاشیه رانده شده | قسمت هفتم

تمسین هانگ دستیار کیوریتور اجرا | بدن‌های ما، بایگانی‌های ما | قسمت هشتم

تاندازانی دلاکاما و نقاشی در اواخر یک عصر | قسمت نهم

| آبیجان توتو | کیوریتینگ در نقش شمنیستی و آدم‌خواری | قسمت دهم

پی‌نوشت:

[1] Peter van Mensch

[2] Franceso Bonami

[3] Henry Geldzahler

[4] Andy Warhol

[5] Jasper Johns

[6] Roy Lichtenstein

[7] Frank Stella

[8] David Hockney

[9] James Rosenquist

منابع:

آرت‌نت
آرتسی

مطالب مرتبط:

پرونده درس‌هایی برای هنربانان

پرونده‌ی هنرمند؛ تخریب‌گر یا سازنده؟

پرونده‌ی کیوریتینگ، هنربانی و باقی ماجرا…

پرونده مرام‌نامه هنربانان

نویسنده