سرانجام ۵۰۰ اثر هنری مفقود شده در آلمان

تندیس،بهراد شریفی: ۵۰۰ اثر مهم هنری که با بودجه ایالتی آلمان خریداری شده بوده اند مفقود گزارش شده اند، چه کسی آنها را دزدیده است؟

Joan Miró, Signes et meteores-1958
Joan Miró, Signes et meteores-1958

به نقل از آرت نت نیوز، پس از بررسی دقیق دادگاه ایالتی، اهمال Baden-Württemberg که سومین ایالت فدرال بزرگ آلمان است در جمع آوری آثار هنری باعث سرافکندگی این ایالت شده است.
به گفته روزنامه آلمانی Frankfurter Allgemeine بررسی ها نشان داده است که ۵۰۰ اثر هنری که در برنامه شهری دهه ۵۰ میلادی به نام “Kunst am Bau”، خریداری شده ، یا شمارش نشده اند و یا گم شده اند.از سال ۲۰۱۰ تا کنون این ایالت معادل ۲ میلیون یورو اثر هنری خریداری کرده است. ( برنامه ای معادل New York’s Percent for Art law که در نیویورک از سال ۱۹۸۲ تصویب شده و در حال اجراست که در آن یک درصد از بورجه شهر باید صرف آثار هنری شده و در خدمت هنر عمومی باشد)
بخش دولتی Vermögen und Bau Baden-Württembergمسئول مدیریت ۳۵۰۰ اثر هنری در این ایالت است. از سال ۲۰۰۵ تمامی آثار هنری موجود و مواردی که بعدا خریداری شده است در بانک اطلاعاتی دیجیتال ثبت شده اند. اما بررسی اخیر این بانک اطلاعاتی نشان داده که محل ۵۰۰ اثر مشخص نیست.
در میان آثار گم شده می توان به آثار مدرن مهمی از جمله لیتوگراف Signes et météoresاثر خوان میرو متعلق به سال ۱۹۵۸ و گراور چوبی با عنوان Segelschiffeاثر لیونل فینینگر مربوط به سال ۱۹۱۹ ، اشاره کرد.
هردوی این آثار در اوایل دهه ۶۰ میلادی برای دانشگاه اشتوتگارت خریداری شده بودند. بنا بر تحقیقات دادگاه حسابرسی، مدیریت دانشگاه از گم شدن این آثار بی اطلاع است.

Feininger-Segelschiffe-1919
Feininger-Segelschiffe-1919

همچنین دادگاه حسابرسی از مدیریت و نگهداری آثار در این منطقه انتقاد کرده است. به عنوان مثال در شهر Fellbachیک لیتوگراف پابلو پیکاسو به نام Tête de femme متعلق به سال ۱۹۵۷ در یک راهرو کنار یک دستگاه فتوکپی نصب شده بوده است و این اثر که از گرد و غبار پوشیده شده بود در حال زرد شدن بوده است.
از موارد دیگر عدم نگهداری صحیح می توان به مجسمه Le Poète et sa Museاثر نیکی دی سنت فال اشاره کرد که در برکه ای در دانشگاه Ulm نصب شده است و باید بازسازی شود.

Niki-de-saint-phal-(1976-8)
Niki de saint phal-1976-8

در کنار مدیریت اشتباه آثار هنری، بخش مدیریتی همچنین افزایش ارزش آثار را به دولت گزارش نکرده بودند. روزنامه محلی Rhein-Necker-Zeitung تخمین زده است که ارزش مجموعه ای که توسط بودجه ایالتی خریداری شده است، به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرده است: نقاشی با نام Freiburger Bildاثر Ernst Wilhelm Nayکه با قیمت ۱۵۰۰۰ مارک (۷۶۰۰ یورو) خریداری شده بوده، هم اکنون ارزشی معادل ۲ میلیون یورو دارد.  همچنین آثارهنرمندان مطرحی چون هنری مور، الکساندر کالدر،مکس آکرمان، پیکاسو، اوتو دیکس، نیکی دی سنت فال که در آن زمان با قیمت های بالاتری خریداری شده بوده اند نیز در این سالها رشد زیادی داشته اند.

نویسنده