خانه | پژوهش | هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت اول: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو
قسمت اول: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید

تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی

در سال گذشته ۱۰ قسمت از خلاصه کتاب منتشر شد که لینک قسمت های بعد را در انتهای این شماره میتوانید دنبال کنید و خلاصه این کتاب در سال ۹۷ همچنان ادامه دارد…

هنر و جامعه به یکدیگر نیاز دارند ولی در عصر جدید این نیاز به صورت پذیرش متقابل نمی‌باشد و ما شاهد ناهماهنگی معیارهای ارزشی هنر و جامعه هستیم؛ و عصر جدید را همچون دوران دگرگونی‌های بنیادی در تمام عرصه‌ها می‌شناسیم. پیش از هنر مدرن، هنر اروپا خود را نزدیک به پنج قرن سنت بزرگی می‌پنداشت. این در حالی است که عصر جدید ارزش‌های دیرین را دگرگون ساخت و هنرمند با مسایل جدیدی روبرو شد که حل‌شان مستلزم سرپیچی از سنت بود، که نه تنها رمانتیسم دلا کروا و رئالیسم کوربه بلکه گویا و کانستبل نیز در آن نقش داشتند.هنر نقاشی
نخستین قدم در بررسی نقاشی نوین، سرعت تحول و تعدد جریان‌های آن است؛ و طبق فلسفه سنتی طبیعت همانطور که هست دیده می‌شود، نه تنها واقع‌گرایان بلکه خیالی‌سازان نیز این آموزه را به کار می‌بندند و همچنین امپرسیونیست‌ها با اتکا بر احساسات آنی و ثبت نمودهای گذرا نقاشی را به سمت تفسیر ذهنی نقش‌مایه و در نتیجه به سمت تقلیل اهمیت موضوع سوق دادند. ون گوگ درصدد نمایاندن چیزی که در برابر چشم داشت نبود، بلکه با رویکردی اختیاری از رنگ بهره می‌جست تا بتواند خویشتن را بهتر بیان کند. در نظر گوگن، سزان و ژورژ سورا، پرده‌ی نقاشی بیشتر همچون عرصه‌ی آفرینندگی ذهن می‌نمود تا قلمروی بازنمایی جهان برونی.هنر نقاشی
از این پس هنرمند کمتر به مشاهده و بیشتر به ادراک احساس و تخیل خویش بها می‌دهد و گام بعدی ناپدید شدن کامل تصویر واقعی است. حال نقاش دو راه دارد، اینکه هر گونه معنی را یکسره وانهد، و یا مسایل آزاد شده را در تبیین مفاهیم نو به کار بندد؛ پیروزی یا شکست هنرمند نوگرا در گرو همین گزینش راه و چگونگی زبان نوین است.
هنر همچون زندگی در تغییر و تحول است؛ دگرگونی‌های هنری همواره ارتباط عمیقی با سایر دگرگونی‌های جامعه دارد.هنر نقاشی
درباره چند اصطلاح
هر اثر نقاشی دارای یک موضوع است؛ گاهی موضوع عنوان محسوب می‌شود که حاوی چیزی است که نقاش در موضوع خود آن را کشف و به آن تأکید می‌کند. لازمه‌ی بیان محتوی وجود قالبی متناسب با آن است؛ قالب در اینجا مبین ساختار نظام‌مند و سازمان‌بندی معین است، آنچه در نقاشی اهمیت دارد یگانگی این دو وجه در جهت رسایی کامل‌تر بیان هنری است؛ چانچه اسلوب شخصی یک نقاش با سبک کارش ارتباط دارد.
سبک چیست: خصلت‌های صوری است که به یک اثر یا مجموعه آثار معین اختصاص دارد و آنها را از سایر آثار متمایز می‌کند، این خصلت‌ها باید دارای پیوندی درونی و ارتباطی ارگانیک باشند. هر سبک هنری دوره‌ی معینی از تاریخ یا اجتماع را بازتاب می‌دهد.هنر نقاشی
کلاسیک گرایی روش هنری است که شالوده‌اش بر تعریف عقلانی و زیبایی شناختی از ویژگی‌های هنر کلاسیک یونان و روم باستان استوار شده است؛ این تمدن‌ها در ارزش‌های فرهنگی خاص خود بیانی عقلانی، هماهنگ و انسان‌مدار را می‌جسته‌اند.
دلایل نفوذ بیش از حد هنر یونان بر سایر تمدن‌ها، اول دارای سامانه بسیار عقلانی و تناسبات ترکیب موزون و قوانین هندسی بود، دوم اینکه نخستین بیان جامعه تمدن باختر بود که کیفیتی مطلوب و درخور تقلید به هنر یونان بخشید. عصر کلاسیسیسم در سایر کشورها نقاشان برجسته‌ای را پدید آورد از جمله: لینولدز Joshua Reynolds که در انگلیس تفسیر التقاطی از کلاسیسیسم را ارایه داد و خلوص شدید رنگ‌ها را پذیرفت؛ همچنین وست Benjamin West نقاش آمریکایی، نقاشی تاریخی را با معیارهای کلاسیسیسم پیش نهاد.
بطور کلی هنر معاصر اگر به کلاسیسیسم بازمی‌گشت مفهوم را در تجرید قالب و موضوع انتزاعی می‌جست. کلاسیسیسم از لحاظ نظری درتناقض با رمانتیسم است؛ خرد گرایی رمانتیسم در مقابل کلاسیسیسم در تعارض قرار دارد و این تعارض در شکل تقابل میان بیان شخصی عاطفی و تعقیب اصولی زیبایی صوری جلوه‌گر می‌شود.هنر نقاشی
جنبش هنری رمانتیسم مربوط به اوایل سده نوزدهم است؛ عشق به منظره‌های بکر و امور رمزآمیز و غریب، اشتیاق پرشور به آزادی، جلوه‌های مختلف روحیه رمانتیک را در آثار بلیک ترنر و برخی آثار گویا می‌توان مشاهده کرد، اما شاخص‌ترین نمونه نقاشی رمانتیک آثار ژریکو Theodore Gericault و دلاکروا هستند. کلاسیسیسم روش هنری آرمانگرایی ست و بر جنبه‌ی عام طبیعت تأکید دارد، که دیدگاه مقابل آن را ناتورالیسم گویند. ناتورالیسم آموزه‌ای است که بر طبق آن طبیعت باید بدون تفسیر یا اعمال نظر یا دخالت عواطف بازنمایی شود. نقاشی طبیعت‌گرا به عکس شباهت دارد و مجسمه‌ی طبیعت‌گرا به قالبگیری مستقیم از مدل نزدیک است؛ البته منظور واقع نمایی نیست بلکه برای تمایز بین این دو و اجتناب از سوء تفاهم باید در بررسی هر اثر به چگونگی موضوع و مضمون آن و نه شکل ظاهری‌اش توجه کرد، طبیعت‌گرایی در معنای کامل‌ترش نه فقط به قالب بلکه به محتوی ربط پیدا می‌کند.هنر نقاشی
ناتورالیسم و رئالیسم سده‌ی نوزده راه را برای ظهور ذهن‌گرایی جدیدی هموار ساختند که نمادگرایی یا سمبولیسم نام گرفت. نمادگرایی عبارت است از به کار بردن عمدی یا غیرعمدی واسطه‌های حسی ناهمانند با چیزهای محسوس به منظور ارتباط با چیزهای عام، بنابراین نمادگرایی با آرمانگرایی خویشاوند است.
سمبولیسم به معنای اصالت ترکیب است؛ هدف نقاشان میان انگاره‌های حالات و عواطف بود. آنان قصد داشتند اندیشه‌های خود را به مدد تداعی‌‌های شکل و رنگ بیان کنند. ادیلن رودن(Odilon Redon) گوستاو مرو(Gustave Moreau), پووی دشاوان (P.Puvis De Chavannes) را از پیروان غیر رسمی سمبولیسم قلمداد می‌کنند.هنر نقاشی
صورت‌گرایی (Formalism) صرفاً مسئله‌ای مربوط به هنر نوین نیست، در هر زمان اگر قالب هنری جدا از محتوی فکری‌اش و به مثابه دنیای خود مختار و برتر فرض شود، صورت‌گرایی رخ می‌دهد.
در نقاشی‌های نوین، عموماً ایجاز، تحریف و یا مبالغه شکلی به چشم می‌خورد، ولی اعمال چنین شگردهایی دال بر صورت‌گرایی نیست. مهم آنست که بدانیم استحاله‌ی واقعیت بصری در یک اثر هنری برای چه منظور و هدفی اعمال شده است. در این صورت است که می‌توان کیفیت یک سبک هنری را فقط نسبت به مفهومی که هنرمند به مدد سبک مذکور بیان می‌کند مورد نقد قرار داد.

هنر نقاشی

خلاصه قسمت‌های بعد را اینجا ببینید:

اسکار کوکوشکا

تمایزات اسکار کوکوشکا، مودیلیانی و شعیم‌ سوتین در عرصه اکسپرسیونیسم

تمایزات اسکار کوکوشکا، مودیلیانی و شعیم‌ سوتین در عرصه اکسپرسیونیسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سی‌وهشت تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی اسکار کوکوشکا[۱] (۱۸۸۶-۱۹۸۰) نقاش و شاعری خودآموخته بود؛ می‌توان درون‌مایه اصلی آثار او‌ را با واژه انرژی وصف کرد. او در نخستین پرده‌ها به‌ویژه در …

۰ comments
هنرمندان اکسپرسیونیسم اگون شیله

عرصه اکسپرسیونیسم هنرمندانی با اختلاف روحیات بسیار

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | عرصه اکسپرسیونیسم هنرمندانی با اختلاف روحیات بسیار قسمت سی‌وهفت تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی فرانتس مارک[۱] (۱۸۸۰-۱۹۱۶) در جوانی قصد داشت الهیات بخواند، او به میراث روان‌شناختی دهه آخر قرن، یعنی بیم از جهان، بی‌قراری دهشتناک و پاره شدن پیوند الفت …

۰ comments

اکپرسیونیسم

عرصه اکسپرسیونیسم | هنر یک بازی نیست

عرصه اکسپرسیونیسم |خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  هنر یک بازی نیست قسمت سی‌ و ششم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی نقاشان گروه پل به‌رغم همکاری کوتاه‌مدت با امیل نلده، راه‌هایی متفاوت برگزیدند؛ اریک هگل (۱۸۸۳-۱۹۸۰) گرچه طبعی تغزلی و روحیه‌ای درون‌گرا داشت، در اوایل گام‌به‌گام درپی کرشنر …

۰ comments

اکسپرسیونیسم ادوارد مونک

عرصه اکسپرسیونیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | عرصه اکسپرسیونیسم قسمت سی‌ و پنجم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی واژه اکسپرسیونیسم[۱] در خلال جنگ اول جهانی رواج یافت، این واژه به نقاشانی اطلاق شد که با انگاره جهان همان است که در چشم بازمی‌تابد مخالفت می‌کردند. آلمانی‌ها طیف وسیعی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو فووها و ابداع رنگ ناب

فووها و رنگ به‌مثابه لوله دینامیت | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

فووها و رنگ به‌مثابه لوله دینامیت خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فووها و ابداع رنگ ناب قسمت سی‌ و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی رائول دوفی[۱] (۱۸۷۷-۱۹۵۳) یکی از بااستعدادترین اعضا گروه، نخست تحت تأثیر ونگوگ و ماتیس قرار گرفت و سپس کاربست رنگ‌های شدید …

۰ comments

آلبر مارکه

فوویسم‌ها و ابداع رنگ ناب | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فوویسم‌ها و ابداع رنگ ناب قسمت سی‌ و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی با چرخش قرن، استادان ربع آخر سده نوزدهم درجایگاه‌های شایسته خود قرار گرفتند. چند نمایشگاه بزرگ از آثارشان برگزار شد: در ۱۸۹۹ مجموعه‌ای از آثار سزان در …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تجربه‌های بیان و ساختمان هنر نوین

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تجربه‌های بیان و ساختمان هنر نوین قسمت سی‌ و دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی آغاز سده بیستم بار سال‌های سده نوزدهم را به دوش می‌کشد. نتایج جنگ جهانی اول چهره‌ی جهان را دگرگون می‌کند، حتی در محافل بورژوایی نیز …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم و موج درون گرایی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم و موج درون گرایی قسمت سی‌ و یکم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی آرنولد بوکلین[۱](۱۸۲۷-۱۹۰۱) نقاش سوئیسی که در رم پرورش می‌یابد؛ به زودی موضوعات اساطیری را وا می‌نهد و به شیوه شخصی خود می‌رسد، مفاهیمی که او در …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | بزرگان امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | بزرگان امپرسیونیسم قسمت سی‌ام تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی گوگن [۱]ضمن بررسی اصولی عناصر تصویری، بارها توجهش به معانی روانشناختی رنگ جلب می شود؛ و چنین نتیجه می‌گیرد که از این طریق تفسیرموضوع ممکن است در این مرحله گفته‌های وی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 19

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | کاوشگران بزرگ امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | کاوشگران بزرگ امپرسیونیسم قسمت بیست و نهم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی اگر تلاش‌های هنرمندانی چون سرا، سزان، ونگوگ و گوگن نمی‌بود، بحران امپرسیونیسم در راستای تحول مترقیانه حل نمی‌شد. اینان نه فقط نمایندگان برجسته نقاشی آخر قرن، بلکه بدعت …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 28

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | در مرز امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | در مرز امپرسیونیسم قسمت بیست و هشتم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در دو‌ دهه‌ی آخر قرن، اروپا دست‌به‌گریبان بحرانی‌ ناشی از رشد بی‌سابقه‌ی اقتصادی بود؛ اکنون هنرمند دنیای پیرامون خویش را هم‌چون مجموعه‌ای از امور و رویدادهای بی‌معنی می‌انگارد. …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 27

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | دید امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم دید امپرسیونیستی، ویژگی‌های شیوه‌ی هنرمندان قسمت بیست و هفتم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی امپرسیونیسم، در مقام یک مکتب هنری، نقاشان زیادی از اواخر سده‌ی نوزدهم را در بر می‌گیرد؛ لیکن اصلی‌ترین امپرسیونیست‌ها عبارتند از: مونه، پیسارو و سیسلی . …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | اسلوب نقاشی امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، ویژگی‌های دید قسمت بیست و ششم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در سال ۱۸۷۴ شماری از هنرمندان کافه «گرابوا»، انجمنی را برای برپایی نمایشگاهی بنیان نهادند؛ به هنگام برگزاری نمایشگاه دو هدف در سر داشتند: نخست جذب …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، اسلوب بی‌واسطه قسمت بیست و پنجم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی درآمد: اکنون دیگر نقاش به‌خاطر اثبات امری به نقاشی می‌پردازد؛ نه به‌خاطر توصیف آن. این بارزترین خصیصه‌ی هنر جدید است؛ چنین تحولی به هنرمند اجازه می‌دهد به‌جای …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ خودآگاهی ملی قسمت بیست و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در میانه‌ی سده‌ی نوزدهم، نقاشی انگلیس، بر سنت مردم‌نگاری هاگارث و ناتورالیسم کانستبل تکیه زد که در پی آن «انجمن اخوت» پدیدار شد؛ و سردمدارانش «رستی»، «هلمن هانت» …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال جاذبه‌ی واقعیت حال قسمت بیست و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی «ادگار دگا» در خانواده‌ای دولتمند، با منشی اشرافی و روحیه‌ای انزواجو‌‌ پرورش یافت و در عین‌حال برون‌گرا، جست‌وجوگر و تیزبین بود. او در سال ۱۸۵۵ به …

۰ comments

ادوارد مانه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  قسمت بیست و یکم: جاذبه واقعیت حال بخش چهارم: فصل سوم: فراتر از رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه مجله آوام: تلخیص دینا صنیعی گوستاو کوربه (۱۸۱۹-۱۸۷۷) از روستا به شهر آمد و با اعتماد بنفس کامل توانست به درون محافل روشنفکری راه یابد، او به سبب تک چهره‌هایی …

۰ comments

پیدایی جنبش رئالیسم| خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که …

۰ comments

ریچارد بانینگتون خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را …

۰ comments

پل دلاروش

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر …

۰ comments

ویلهلم تیشباین خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments
در جستجوی زبان نو نقاشان

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment
دنیای نو نقاشی امپرسیونیسم

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments
نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments
تحول هنر

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments
عصر جدید

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments
عصر باروک

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments
منریسم

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۶ comments
رنسانس

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments
رنسانس

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

 

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

کوبیسم

شکل‌گیری کوبیسم و رد شدن آثار براک توسط ماتیس

چگونگی شکل‌گیری کوبیسم توسط ژرژ براک کوبیسم و گرایش‌های پیرامون خلاصه کتاب در جستجوی زبان ...

یک نظر

  1. در پاراگراف دوم به جای ژرژ سورا به اشتباه نام ریچارد سرا ،هنرمند مینیمالیست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.