گالری سیحون و “بندهش”

افشین باقری، نقاش جوان که این روز‌ها نخستین نمایشگاه انفرادی او با عنوان “بندهش” در گالری سیحون برپا شده است درباره آثار خود  گفت: “در این نمایشگاه ۸ تابلو در ابعاد بزرگ به نمایش درآمده است که به شکل متوسط ۱۴۰ در ۱۶۰ سانتی‎م‌تر هستند. همه کار‌ها سیاه و سفید هستند و با تکنیک اکرلیک روی بوم کار شده‎اند.”
این هنرمند جوان درباره اینکه چرا در آثار خود به دامنه این دو رنگ بسنده کرده است توضیح داد: “این نقاشی‎‌ها به فضای اسطوره‎های ایرانی می‌‎پردازند، فضایی که مضمون خیر و شر در آن بسیار برجسته است و اساس ارکان این اسطوره‎‌ها را تشکیل می‌‎دهد به همین دلیل فضای سیاه و سفید که البته نوعی تناژ قهوه‎ای دارد را برای نشان دادن کشاکش دو نیروی خیر شر انتخاب کردم.”
وی افزود: به علاوه فضای سیاه و سفید می‌‏تواند نوعی بی‎زمانی و بی‌مکانی را نیز به کار القا می‌‏کند که وجود آن برای من بسیار با اهمیت بوده است.
باقری با بیان اینکه اسطوره‎هایی که از آن‌ها استفاده کرده است به قوم خاصی تعلق ندارد اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که آنچه این اسطوره‎‌ها را شکل داده است قدیمی‎‌تر از زمانی که متون ایرانی نوشته شده‎اند.”
این هنرمند که نام “بندهش” را برای برای نمایشگاه خود انتخاب کرده است درباره این نام گفت: “بندهش” نام کتابی به زبان پهلوی است که به موضوع آفرینش آغازین می‌‎پردازد. این کتاب درواقع منبع ادبی آثاری است که در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. البته در این کتاب برای اسطوره‎های شرح بصری وجود ندارد و من تصور خود از توضیحات اندک کتاب را به این شکل بیان کرده‎ام.”
وی درباره اینکه عناصر بصری که او در آثارش انتخاب کرده‎است مانند آفتاب‎پرست یا گورخر با آنچه در اسطوره‌های ایرانی وجود دارد قرابتی ندارد نیز توضیح داد:‌‌ “همان طور که گفتم این تصاویر کاملا ذهنی هستند. به عنوان مثال در اسطوره‌ها نیروی شر به شکل سوسمار، مار یا مردی جوان توصیف شده است که از بین این سه عنصر سوسمار برای من جذابیت بیشتری داشت و من در‌‌نهایت آن سوسماری که در ذهن داشتم را به عنوان نمادی از نیروی شر تصویر کردم.”
افشین باقری متولد ۱۳۶۶ در شهر مشهد است. او که در دانشگاه رشته گرافیک خوانده، نقاشی را به شکلی شخصی دنبال کرده است و تا کنون دو نمایشگاه انفرادی نیز در شهر مشهد داشته است.
نمایشگاه “بندهش” نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند در تهران است. این نمایشگاه تا ۸ بهمن برپاست و علاقه‎مندان به بازدید از آن می‌‏توانند به گالری سیحون واقع در خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره ۱۱ مراجعه کنند.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده