چهارشنبه , ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
خانه | مجسمه | هیچ‌هایی در پی تکرارهای بی‌جواب| نگاهی به «هیچ و همه» پرویز تناولی و شاگردان

هیچ‌هایی در پی تکرارهای بی‌جواب| نگاهی به «هیچ و همه» پرویز تناولی و شاگردان

هیچ هایی در پی تکرارهای بی جواب
نگاهی به نمایشگاه هیچ و همه پرویز تناولی و شاگردان در گالری باغ کتاب تهران

الهه رحمانی خاکی

heechhameh

نمایشگاهی از آثار حجمی پرویز تناولی و شاگردانش چندی است در گالری باغ موزه کتاب برپا شده است . آثاری که همگی مفهوم گرایانه در پی به چالش کشیدن انسان و زندگی صنعتی او برگرفته از سرمشق های ” هیچ ” تناولی به حجم کشیده شده اند . عنوانی که چندی است این پیشکسوت عرصه ی مجسمه‌سازی از دل خوشنویسی نستعلیق بیرون کشیده و با پیچ و تابهایی که به آن داده هویتی معنایی بر قامت آن دوخته است . اگر بخواهیم عنوان خط نقاشی را در راستای خط‌های حجمی این هنرمند به معنا بکشیم اتصالات چند بعدی را می‌توانیم در آن پیدا کنیم که وی با توجه به خاستگاه سنتی این فرم و از ورای بار معنایی آن به این کلمه در شکل‌های متنوعی از پیکره‌ی انسانی نگریسته و آن را گاهی ایستاده و گاهی لمیده به سیر و سلوک ماهوی در پی رسیدن به جایگاه استعاری خود دعوت می کند. پرویز تناولی هنرمند مکتب سقاخانه دهه ۴۰؛ هنر مدرن برخواسته از سنت ایرانی را دستمایه خود قرار داده و پس از عبور از مجموعه مجسمه‌‌هایی همچون “دست ها “قفل و قفس” و” شاعر” عنوان “هیچ” را غالب آثارش قرار داده است و به بیان تامل برانگیزی از این واژه پرداخته. اندیشه ورزی وی در این نظام ساختارگرایانه و اعتراضی در فصلی از هنر پاپ آرت می تواند هم به نوعی؛ سقوط ارزشها و نیستی را به مخاطب القا کند و هم کنایه ایی بزند به دنیای عرفانی و شاعرانه‌ای همچون مولانا و یا هیچستان سهراب.

heechhameh2

هیچ های این هنرمند نیز در دایره اصالت و معنا برگرفته از همین دال و مدلولهای احساسی شکل گرفته که اصولا کاربردی عمومی‌تر دارد، حضوری از نیستن‌ها و رسیدن به انتهایی که شاید بازگشتی هم نداشته باشد؛ ولی در این پایان، وی سوژه خود را به عنوان یک المان تصویری بیان می‌کند که شاید از لحاظ بصری در یک تکرار تبدیل به آثاری همچون کارهای اندی وارهول شود که آنقدر یک کالا را در نقاشی‌هایش تکرار می‌کند که دیگر بار معنایی خود را از دست داده و تبدیل به عنصری از یک کل می شود . ولی وام گرفتن از این سبک هنری هم شاید در مفهوم کلی اثر تاثیر نداشته باشد زیرا ابژه های تصویری وارهول نیز کالاهایی بودند که از لحاظ مصرفی به تکراری مزمحل کننده در زندگی بشر تبدیل شده بودند و او آن را به تمسخر گرفته و آن را به بیننده یادآوری می کند! و همانند آینه ایی عمل می کند که بازتاب رفتار عامه مردم بوده است .

parviz tanavoli 40 student

حال پرویز تناولی نیز با همین برخورد، هیچ هیچستان خود را در یک تکرار فرمیک به مردم بازتاب می کند که زندگی خود را مرور کنند که در کجای آن ایستاده اند و هیچ هایشان را بشمرند ، آثار شاگردان وی نیز به گونه ایی نمایش دهنده ی حضور هر هیچ در زندگی بشر امروزی است که هر روزه با آن دست و پنجه نرم می کند و آنها همانند انشایی که سرمشق شان هیچ است اجرای اثر کرده اند .از تنیده شدن استخوانهای درهم تا تکرار افکار در ذهن و بی عدالتیهای انسانی ، شاید بتوان گفت اگر در چیدمان هدف‌دار رفتار می‌کردند بی‌شک این نمایشگاه را می‌شد کانسپچوال آرتی خواند که بیانیه‌ی آن تاکیدی بر مدعای ‌های ناشمردنی دنیای امروزه می‌توانست باشد که در نهایت در درون انسان به همه چیز می‌تواند ختم شود.  فضا سازی‌های سورآلیستی و فرا واقعی با یک نظام فرمی آشکارا همانند تیغه دولبه ایی عمل می‌کند که فضای زیستی معاصر را در موقعیتی ملموس برای هنرمند و مخاطب خوانش‌گر کالبد شکافی می کند‌. نمایی از دغدغه‌مندی زندگی هر روزه با حجم هایی از استعاره‌های بصری که رنگ‌ حضور چندانی در آنها ندارد و اصولا فرم های اکسپرشن انتزاع یافته توجیح گر عنوان نمایشگاه شده است . مرور آثار این نمایشگاه به عنوان یک پیکره همگون با سبک و موضوع انتخابی مسیری صحیح را برای رسیدن به این جایگاه مردمی پیموده است که بی‌شک حاصل تجربیات گسترده پرویز تناولی است که در اختیار هنرآموزانش نهاده است.

heechhameh3

نقد نمایشگاه‌های دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:

caligraphy painting idea gallery 3

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا

نقاشیخط و بیان معاصر در ذات هنر سنت گرا نگاهی به نمایشگاه گروهی خط نقاشی با عنوان خط و معنا در گالری ایده سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی چندی پیش نمایشگاهی از آثار خط نقاشی های شش هنرمند با عنوان خط و معنا در گالری ایده برپا شده بود . آثاری که هر یک …

۰ comments
bahram hanafi sarebann gallery blue caligraphy 10

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش

بهرام حنفی و دوره آبی خط نقاشی‌هایش یادداشتی بر نمایشگاه خط نقاشی بهرام حنفی در گالری ساربان سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی ظهور هنر خط نقاشی موجب شد تا عناصر درونی خوشنویسی با فرم بندی و ترکیب‌های تازه‌تری به بیان حس و حال درونی این هنر اصیل و قاعده مند ایرانی به نوعی …

۰ comments
fereidon oliar iric gallery caligraph 3

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دوره‌ی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه …

۰ comments
caligraphy painting 1

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند به‌نام و پیشکسوت عرصه‌ی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و …

۰ comments
aref amrolahzadeh 2

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی

الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.

#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

صالحه خوانساری گالری فرشته

یادداشتی بر نمایشگاه گروهی عکس، آثار دانشجویان صالحه خوانساری

یادداشتی بر نمایشگاه گروهی عکس، آثار دانشجویان صالحه خوانساری گالری فرشته آگهی – گزارش نمایشگاه به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.