شنبه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | «سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

گالری والی

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی
گالری والی
آوام مگ به قلم جاوید رمضانی

کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت سیال و سیلان خطوط خودبه‌خودی تعریف شد.

در این دوران برای نقاشان امر قابل تعین و فرم سیال امکانات گسترده‌ای فراهم می‌آورد که طراحان در فوران خلاقیت آن را سامان داده و نیروی ذهنی خود را در نظمی قابل کنترل به خدمت گرفتند.

امروزه سپهر تصاویر و اضطراب زیستن در ذهن هنرمندان جوان نیرویی را پدید آورده که آنان را درگیر زایشی مدام و پرتکاپو ساخته است. حجم تولیدی این طراحان در مقایسه با نسل‌های گذشته‌ی خود قابل قیاس نیست. اثر هنری به لحاظ ارزش شیئی دارای اهمیت کمتری است و حدوث لحظات اضطرار درهم‌آمیختگی امور پیشینی و دیدارهای محیطی، کنش هنرمندان را به بازنمایی واکنشی تبدیل کرده است. این جریان گواهی بر ایجاد رویداد در قالب فرم و تشکیل اندیشه‌ی هدفمند با تپش آنیت بوده است.

زمانی هنرمندان مفهومی تجربیات خود را در قالبی ناچیز و رفتارگرایانه ارائه می‌دادند. این سطحیت ناشی از فقدان زیستن و توجه به معنا بود؛ سپس حضور سبک‌های «ترانس آونگارد» و «گرافیتی» بازگشتی به محتوای فرم و چیستی محتوایی نقاشی و زیستن بود. این مسیر بعدها توسط نقاشان آمریکایی سبک «نیوایمیج» (نوانگاره) مانند اشنابل، لانگ و مک کالن با بازنمایی تصاویر رسانه‌ای تداوم یافت. بازنمایی این نمادهای تصویری مصنوعی و فنی، به‌طور مثال نقشه‌های ساختمانی  و معمارانه، در جریان بازگشت از هنر مفهومیِ سطحی  شکل گرفتند. 

درهفته گذشته به نمایش آثار کاویان هازلی در گالری والی رفتیم. هنرمند جوانی که شاهد سه نمایش انفرادی از او در سال‌های گذشته بوده‌ایم. هازلی هنرمند کردی است که فارغ‌التحصیل هنرستان گرافیک و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌ی نقاشی است. آثار این نمایش هازلی، آن‌چنان که در نمایش‌های گذشته  شاهد بودیم، دارای دو لحن مشخص یا به عبارتی دو سبک کاملاً متفاوت است؛ با این تمایز که در آثار گذشته این دو لحن به‌وضوح در یک کادر حضور داشته و دیالکتیک بصری کادرهای وی را پرتلاطم و سرشار از حرکت لحن و فرم می‌ساختند.

هازلی توأم با کنترل نظام فکری خود و داشتن پیش‌ذهنی نسبت به زمان اکنون زیستنش، دایره‌ی محدودی از برساخت‌های تصویری را در گیر ضربان آنیت می‌سازد.

دراین کارنما که تحت عنوان «سرگیجه» به نمایش درآمدند، او سعی در بازنمایی روایت خیالی خود از فقدان اتوپیای خیالی آثار گذشته دارد. این سرزمین گمشده، روایتی از کودکی و انسان‌هایی است  که از کودکی با آنان زیسته است. هنرمند در نمایشگاه خود اثارش را تعلیق ناگزیر و غریبانه‌ای در عبور از شهری می‌داند که جایی برای هیچ‌کس در آن نبوده و نقاش، سرگیجه‌‌ی این ازدحام را تصویر کرده است.

تصاویر در فقدان رنگ به سراسیمگی ذهن سیال نقاش دامن می‌زنند و قدرت طراحی خود را به رخ می‌کشند و در سمتی از نمایشگاه، شاهد نظامی مثالی از تصاویری با حال‌وهوای نقشه‌های معمارانه هستیم که خطوط راپیدی مناظر شهری را نشان می‌دهند که تهی از زندگی‌اند؛ گویا نقشه‌ای پیشینی در ذهن سازنده‌اند. تصاویر، مفروضات ذهنی نقاش از جریان سخت و خشک دیوارهای بتنی و سرد شهرهای معاصر را نشان می‌دهند که انسان در فرم حقیرشده‌ی خود بلاتکلیف، سر بر دیوار نهاده و در میان این شهر سرد و تهی هم‌چون گمگشته‌ای میان اجتماع مفقود شده است. صلابت بدنه‌های شهر بر سیالیت طبیعت انسان غلبه کرده و تاریکی و روشنی، هیچ امکانی برای خاکستری دوار روح انسانی فراهم نیاورده‌اند. ترکیب‌بندی‌ها در استحکام خود نشان از تعمد در انتخاب تکنیک دارند؛ و ما شاهد انتخاب آلات موسیقی مشخصی برای این دونوازی موسیقی‌وار هنرمند داریم. در سوی دیگر، هازلی  با انتخاب فرم‌های بدن انسان‌هایی  بدون سر که در حال دَوران و سرگیجه هستند که با بدن خود کادرهای دواری را پر می‌کنند. در حاشیه‌ی این فرم‌های معلق، هذیان‌های ذهنی آنان با خطوط شاعرانه و نامشخصی بر گرد تصاویر نگاشته شده‌اند.

این دوئیت انتخاب‌شده توسط هنرمند با ذکاوت طراحی شده‌اند؛ کادرها برای فضای نمایشگاه به‌دقت محاسبه شده و امکان دیدن را برای مخاطب، با بهترین فاصله و فضاسازی، فراهم می‌آورند. نقاش در اجرای فیگورهای انسانی همان‌قدر تواناست که در ترسیم معمارانه‌ی طراحی  فضاهای شهری. (تمام این آثار دارای لکه‌ها و تمهیدات فرمالی است که حاصل پوشش با رنگ سفید و پاشش بر روی خطوط است. و هنرمند را تا حدی از اتهام متعین‌بودن آثارش مبرا می‌سازد.)

مهم‌ترین نکته در این کارنما رابطه‌ی کل و جزء آثار است که در عین مستقل‌بودن هر اثر، به لحاظ نمایشی روندی کلی را شکل می‌دهند که در کلیت مفهوم خود، غیرقابل تفکیک‌اند. این رزونانس باعث تشدید مفهوم عمومی نمایش است و کلیه‌ی آثار را به لحاظ معنایی، به هم متصل می‌سازد؛ این پروسه حاکی از پیوستار عمل و تکاپوی طراحانه‌ی هنرمند، چه به لحاظ ذهنی و چه از منظر عملی، است.

باید اعتراف کرد که این ساماندهی و جانمایی آثار را در کمتر هنرمند جوانی می‌توان یافت؛ او در میان دو قطب عقلانی و حسانی خود با استادی گام برداشته و توانایی خود را مشهود کرده است. نظام مفهومی انتخاب‌شده برای این مجموعه، در آثار گذشته‌ی او با این قدرت دیده نشده است.

روند زیستی و پدیداری هنرمند، جریان سیالی از تمرکز و پویش در جهت ظهور معنای وجود را نشان می‌دهد. سؤال از چیستی و چگونگی هستی پیش‌فرض زبان نوشتاری و گفتاری نقاش نیست. این سؤال در قالب بازتاب تصاویر واقع‌گرایانه و تولید آن شکل گرفته است. نقاش با توجه به بازنمایی ساده‌ی پدیده‌ها، به جادوی وجود پی برده است. این حصول معنا باعث فروپاشی هذیان‌های تصویرسازانه‌ی گذشته‌ی او شده است.

پیگیری سبک و سیاق و روند هازلی این باور را شکل می‌دهد که فارغ از جریان‌های هنری دنباله‌رو، که در هنر ما امری بدیهی است، نشانه‌هایی از مواجهه‌ی هنرمند ایرانی با حقیقت زیستن در حال شکل‌گیری است.

نقدهای دیگر به این قلم را اینجا بخوانید:

mostafa farajabadi o gallery 8

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

farid jahangir iranshahr 8

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments

hadi shabani 12

اخلاقِ زیبایی، «فصل سپیدِ» آثار هادی شعبانی

نقدی بر نمایشگاه فصل سپید آثار هادی شعبانی در گالری کاما اخلاقِ زیبایی آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی زمانی در اواخر قرن نوزدهم، ژاپنی‌ها سعی در مطابقت هنر خود با مفاهیم جهان فلسفه هنر داشتند. آنان بر این نکته پای فشردند که دانش زیبایی‌شناسی، فهم زیبایی نیست بلکه شیوه‌ای است برای زیستن و این …

۰ comments

alireza asanloo shirin gallery 3

شور هستی در آثار علیرضا آسانلو | گالری شیرین

نقدی بر نمایشگاه علیرضا آسانلو در گالری شیرین شور هستی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی این توهم که نقاشی، در عرصه‌ی بازنماییِ واقع‌گرایانه، درگیر تصاویر پیشینیِ ذهنی است سال‌هاست بر هنر ایرانی سایه افکنده است. واقع‌گرایی بی‌حاصلِ کمال‌الملکی اسیر این گفتمان اوریانتال بود و هنرمندان بسیاری را کماکان در عرصه‌ی هنر به گوشه‌ی امنِ …

۰ comments

elham nafisi11

نقاشیِ بهشتی نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی

 نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی در گالری هما «نقاشی بهشتی» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی بازخوانی فرم‌های سنتیِ نقاشی ایرانی و ادغام آن با ظرفیت‌های نقاشی مدرن غربی و تداخل این زبان بصری رویکردی است که امروزه نوعی خودشرق‌انگاری را به ذهن متبادر می‌کند‌. نقاشی ژاپنی تا پیش از سده‌ی شانزدهم از نقاشی چینی و سپس از هنر …

۰ comments

ali razavi fereshte gallery 5

دودلینگ آرت «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته

یادداشتی بر نمایش «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته «دودلینگ آرت» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی ارتباط میان کلمات و اشیاء در عصر جدید به ظهور پدیده‌ی معرفت‌شناسانه‌ی جدیدی موسوم به «انسان» انجامید. انسان، مانند هر مقوله‌ی عقلی در تفکر فلاسفه، نیازمند تعریفی جامع و کامل است. این تعریف در جهان پسافلسفی در …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

درسهایی برای هنربانان قسمت 16

آیا هنربان هنر را از بدنه‌ی جامعه جدا می‌کند؟

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان | قسمت شانزدهم آیا هنربان هنر را از بدنه‌ی جامعه جدا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.