دوشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده
نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده
گالری ایرانشهر
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

 

mahsa karimizade 1

فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا محمل جریان انرژی در اثر است و فرم را تعریف می‌کند و فرم هیبت و صورت مادی اثر است که با حواس پنجگانه قابل درک است. در هنر چیدمان فضا بستر اصلی است و چیدمان این ویژگی را دارد که با ایجاد فضایی سه بعدی امکان تعامل بیشتر بین مخاطب و اثر هنری را به وجود می‌آورد در اثر چیدمان اغلب امکان ورود و حرکت در اثر هنری به بیننده داده می‌شود و به ترتیب است که فضا می‌تواند از اثر هنری به مخاطب منتقل شود و تعاملی مثبت بین این دو ایجاد نماید. در هنر چیدمان امکان تجربه گسترده‌ای از فرم برای مخاطب محیا می‌شود و او می‌تواند اثر هنری را لمس و تجربه کند.

mahsa karimizade 2

مهسا کریمی‌زاده در اثر چیدمانی که در نگارخانه ایرانشهر به تماشا گذاشته است دو وجه قابل توجه را ارائه کرده، اولی ایجاد مهابت در اثر هنری است، اثری که ابعادی بزرگ دارد و مخاطب برای درک کامل آن نیازمند دور و نزدیک شدن و گردش در اثر است که همین امر موجب می‌شود مخاطب برای درک و دریافت کامل اثر مجبور باشد به تخیل خود رجوع کند به این دلیل که چون درک او از اثر ناخودآگاه، جزئی است و میدان دیدش به او اجازه ادارک یکباره و کامل اثر را نمی‌دهد بنابراین مجبوراست این قطعات را در ذهن خودش سرهم کند و از همین روزنه‌ی کوچک است که تخیل می‌تواند وارد شود و به اثر چیزی را بیافزاید. دومی استفاده از گالری به مثابه تکیه‌گاه و بستر اصلی کار است، در این اثر احجامی بزرگ که از میله‌هایی سیاه و پلاستیک تشکیل شده‌اند بر دیوار و ستون‌های گالری روییده‌اند. کریمی‌زاده در واقع با استفاده بهینه از نورپردازی، کارماده و فضای گالری کلیت اثر خود را خلق نموده. او در این کار از فضای گالری به مثابه یک بوم سه بعدی بهره برده است و توانسته با ایجاد احجامی با ابعادی بزرگ و کیفیات بصری که به فضا داخل و خارج می‌شوند فضای خالی گالری را نیز فعال گرداند. در ابتدای ورود به گالری کریمی‌زاده فضایی را ایجاد کرده که از دیوار بیرونی به سمت درون حرکت می‌کند. این حجم به واسطه پلاستیک شفافی ایجاد شده که از فاصله یک دیوار تا یک ستون کشیده‌شده‌اند. پلاستیکی که در اثر کشیدگی نیمه شفاف است و در بیرون یک برآمدگی کوچک دارد و حتی می‌توان در فضای مثلثی بین آن وارد شد و از درون حجم به بیرون نگریست. در این چیدمان که در ابتدای سالن واقع شده خبری از میله‌ها یا سیخ‌های سیاه رنگ نیست، این آغاز «رنج» است. عنوان این نمایشگاه «شکوه رنج است» و کریمی‌زاده در گزاره نمایشگاه که به قلم امید قجریان نوشته شده به درد به مثابه اولین آشنای ادراکی انسان اشاره کرده‌است که از آن متولد شده و دستاویز انسان برای دریافتن اهمیت زیستن است و آن را هم معنی با رنج قرار داده‌است.

mahsa karimizade 3

رنج در آثار کریمی‌زاده دگردیسی را تجربه می‌کند، از آغاز که حجمی بی‌رنگ و شکل است تا انتها که به صورت میله‌های تیز و سیاه رنگ از دل هستیِ آغازشده بیرون زده‌است. در واقع او روند پیچیده شدن و شکل گرفتن رنج را به صورت  چیدمان بزرگی تجسم بخشیده که می‌توان و باید در آن زمانی را سپری کرد و بود و نبود آن را تجربه نمود. در این اثر کریمی‌زاده موفق شده لایه‌های مختلف رنج را در فضا شبیه‌سازی کند. از بازی نور و سایه و ایجاد بافت‌های بصری که پلاستیک‌های کشیده و پیچیده شده ایجاد می‌کنند تا تیزی‌هایی که می‌توانند به تن مخاطب فرو روند و متراکم و پخش می‌شوند.

فرم‌های بصری که کریمی‌زاده ایجاد می‌کند، متکی بر اشکالی است که به فرم‌ها و حیات ارگانیک و سلولی بدن موجودات شبیه هستند. مثلا پلاستیک‌ها مانند بافت همبند رباط‌ها و قلاف‌های ماهیچه‌ای است و احجام تیغ دار سیاه نیز بی شباهت به ویروس نیستند.

این استراتژی عمومی کریمی‌زاده‌ است که در نمایشگاه پیشین او نیز وجود داشت، به عبارتی آثار او بر مبنای الهامی مستقیم و غیر مستقیم از اشکال طبیعی خلق می‌شوند، که گاهی بسیار به آن نزدیک می‌شود و تا شکل ساختاری پایه و سلولی پیش می‌رود و گاهی در بیرون آن می‌ایستد و از دور به فرم‌ها و اشکال عمومی‌تر حیاتی توجه می‌کند.

در این نمایشگاه به عقیده من او وجه سمبلیک رنج را در نظر گرفته و با یک فضاسازی ماهرانه مخاطب را به درون می‌برد و اشکالی را پیش چشم او می‌گستراند که به حیات میکروسکوپی شبیه هستند. این شباهت دو پهلو را کریمی به صورتی سمبلیک نیز مصرف می‌کند. او از بزرگ کردن و ایجاد چیدمانی طراحی شده برای یک فضای خاص استفاده می‌کند تا مخاطب خود را با تجربه دو پهلوی درد و رنج به مثابه ناراحتی و همچنین جزئی جدایی‌ناپذیر و واقعیتی همیشه حاضر روبرو کند. از همین رو نیز هست که نمایشگاه او روندی تجربه شونده است و منوط به برانگیختن حسّانی (لمس و بینایی)، مواجهه با خاطره و تصورات پیشنین و همچنین اگر بتوان بین دو تجربه حسی و برانگیخته شدن رویاها و خاطرات ارتباط را برقرار کرد، تفکر عقلانی است که می‌تواند درگیر عمومیت بخشیدن به مقوله انسان و رابطه ابدی ازلی او با رنج باشد.

نقدهای دیگر به همین قلم:

silkroad gallery 1

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments
shervin emdadian

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments
A.G4

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments
amirhosein shaygan vali gallery 2

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments
nabshi center 1

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments
tehran art university09

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments
yahya dehghanpour aran gallery 4

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

arash bahrami 8

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۰ comments
MaryamRoshanfekr 2w

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.