پنجشنبه , ۲۳ آبان ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

بخش پانزدهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور

در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغه‌های اولیه‌اش برای هنر می‌نویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطه‌ی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک آن‌ها اشاره می‌کند و از تخیل به‌کاررفته برای به‌وجودآمدن ایده و اندیشه‌ی خلق احتمالی، برای هرکدام مثال‌هایی می‌آورد.

او از اقتصاددانی به نام «اچ. سی. بینزوانگر» و تفکر او درباره‌ی مفهوم رشد نامحدود و تئوری رایج اقتصاد، توضیحاتی می‌دهد و می‌نویسد:

امروز در دنیایی سر می‌کنیم که یکی از بنیادی‌ترین مشکلات، نه کمبود مواد و کالاها، بلکه تولید بیش‌ازحد است؛ با این وجود رشد اقتصاد به این وابسته است که ما را نسبت به سال قبل بیشتر به تولید برانگیزد؛ بنابراین به قالب‌های فرهنگی‌ای محتاج شده‌ایم که در سروسامان‌بخشیدن به این زیاده‌روی‌ها، یاری‌مان کند؛ تغییری که به‌جای تولید اشیاء بر انتخاب از میان همان‌هایی که در حال حاضر موجود است، تأکید دارد.

the kitchen show 1

اوبریست، این ایده‌ی اقتصادی را در کنار دو مثال از برگزاری نمایشگاه در محیط‌های خانگی از «هرالد زیمان» و «یان هوئت» مطرح ساخته و شرح می‌دهد که چگونه ایده‌ی نمایشگاه «آشپزخانه» به وجود آمد؛ رابطه‌ای که بین هنر و زندگی وجود داشت و او توانست آن را به کار گیرد. «بولتانسکی»، «فیشلی» و «وایس» نیز در شکل‌گیری و اجرای این ایده به او یاری رساندند و هم‌چنین همراه با هنرمندانی دیگر، ایده‌های خود را در این «آشپزخانه» ارائه دادند؛ به‌طوری که کاربری «آشپزخانه» را حفظ کرده بودند.

the kitchen show 2

ایده‌ی دیگری که اوبریست در آن دوران در سر می‌پروراند، از خانه‌ی «سر جان سون» که پیش از مرگش به‌عنوان موزه ثبت شده بود، الهام گرفته بود؛ مکانی که برای اطمینان از حفاظت قطعات عتیقه، تابلوهای نقاشی و حتی پروژه‌های سون، با پارلمان برای قانون‌گذاری در این خصوص رایزنی‌هایی شده بود و سالانه 90 هزار نفر از آن بازدید می‌کردند و شهرتش مدیون دهان‌به‌دهان‌گشتن‌ها بود؛ نمایشگاهی بازیگوشانه مانند «سوپ جهانی» این‌بار در موزه‌ی سر جان سون، همراه با هنرمندانی که مجدداً در این نمایشگاه در کنار اوبریست بودند. به هر بازدیدکننده، بروشوری چندلا با پلان طبقات داده می‌شد تا آن‌ها آزادانه در اتاق‌ها حرکت کنند؛ و «سدریک پرایس» در آشپرخانه‌ی منزل سون سخنرانی‌ای با عنوان غذا و زمان برگزار کرد.

the kitchen show 3

اوبریست معقتد است هردو نمایشگاه به شکل طبیعی رشد کرده بودند؛ و تأکید می‌کند نمایشگاه باید حیات خود را داشته باشد و پروبال گیرد؛ بیشتر شبیه مکالمه‌ی میان هنرگردان و هنرمند؛ نه چیدمانی از کارهایی با ایده‌ای ازپیش‌معلوم.

اید‌ه‌ی برگزاری نمایشگاه در خانه‌ـ‌موزه‌ها به مجموعه‌ای پیوسته تبدیل شد که تجربیاتی متفاوت و متنوع از همکاری با هنرمندان بسیاری برای اوبریست را به‌همراه داشت.

the kitchen show 4

منبع:

https://waysofcurating.withgoogle.com/exhibition/the-kitchen-show

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

hans ubrist 6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[۱] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری …

۰ comments

Pontus Hultén 3

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از …

۰ comments

Rene dHarnoncourt 5

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

۰ comments

6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

۰ comments

1 Prof. Dr. Hugo von Tschudi

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

۰ comments

Lazar Markovich Lissitzky 2 4

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

Lazar Markovich Lissitzky 2 4

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

1 1

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

6

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

curating seth1 5

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

7

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

1

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

6 1

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

2 1

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

1 6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه کتایون روحی در گالری شیرین

جایی میان نگارگری و شعر در آثار کتایون روحی

جایی میان نگارگری و شعر در آثار کتایون روحی نقدی بر نمایشگاه کتایون روحی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.