خانه | پژوهش | هنرگردانی آینده | بخش پایانی شیوه‌های هنرگردانی

بخش بیست و سوم: برگزاری (ناـ)کنفرانس، غیر مادی‌ها

هنرگردانی آینده | بخش پایانی شیوه‌های هنرگردانی

هنرگردانی آینده | آکادمی میان‌رشته‌ای هزاره سوم
خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی؛ هانس اولریش اوبریست
بخش بیست و سوم: برگزاری (ناـ)کنفرانس، غیر مادی‌ها
ترجمه کتایون یوسفی، انتشارات حرفه هنرمند/ چاپ اول ۱۳۹۵
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
tk

در بخش «برگزاری (ناـ)کنفرانس» اوبریست به نقطه آغاز ارتباطش با علوم در آکادمی میان‌رشته‌ای هزاره سوم می‌پردازد. آشنایی با عصب‌شناسان، نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی و در کل آشنایی با جمعی چنین متنوع از رشته‌های مختلف همچون کشف و شهودی برای او بود که به این موضوع اندیشید که چطور می‌تواند هنرها و علوم را در کارهای خود به‌هم ربط دهد.

نکته اساسی گرد‌هم آوردن آدم‌های جالب در مکان و زمان به‌خصوص بود. به نظر او اغلب نشست‌های رسمی با قالب رایج ارائه‌شان به برخوردهای هیجان‌انگیزی منجر نمی‌شود، بلکه فضای سبز، کافه‌تریا رستوران و یا هرجایی که در حالت عادی پذیرای شرکت‌کنندگان باشد، پتانسیل بیشتری دارد، یعنی فاصله میان جلسات و استراحت برای صرف نوشیدنی شاید ضروری‌ترین و درعین‌حال ناپیداترین نقطه ملاقات و برخورد در کنفرانس بود. اوبریست پیشنهاد دعوت هنرمندان به مرکز تحقیقاتی می‌کند، جایی که صدها دانشمند در آن مشغول به کار هستند، با این ایده که حوزه تماسی درست شود که در آن احتمال اینکه رویدادی رخ دهد باشد. کنفرانسی با نام «هنر و مغز» ترتیب داده شد که اوبریست جزییات چگونگی آن را در کتاب توضیح می‌دهد.

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

نویسنده معتقد است نقش هنرگردان آفریدن فضایی آزاد است و نه اشغال کردن فضای موجود. هنرگردان باید میان شکاف‌ها پل زند و بین هنرمندان، عموم، سازمان‌ها و اجتماع‌های دیگر رابطه برقرار کند. اصل موضوع این است که از ارتباط آدم‌ها و فعالیت‌های مختلف، اجتماع‌های موقت خلق شود و شرایطی برای جرقه میان آن‌ها به‌وجود آید. به دنیاهای مختلف و پذیرا شدن آن‌ها به این معناست که از یکی‌کردن دانسته‌هایمان هراسی نداریم و در دورانی که رشته‌های مختلف بیش‌ازپیش در حال تخصصی شدن هستند، این موضوع اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد. اوبریست در ادامه به شرحی از تجربیاتش از برگزاری کنفرانس‌ها با موضوعاتی متفاوت که پیوندی میان دانشمندان و هنرمندان باشد، می‌پردازد.

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی«غیر مادی‌ها»[۱] نام نمایشگاهی است که درباره پیوند میان علم و هنر است و در سال ۱۹۸۵ توسط لیوتار[۲] فیلسوف و تییری شَپو[۳]، (مدیر مرکز آفرینش‌های صنعتی) در مرکز پمپیدوی پاریس برگزار شد. یکی از اولین نمایشگاه‌هایی که آینده دیجیتال را پیش از رایج‌شدن این عبارت پیش‌بینی کرد. هدف، بررسی این موضوع بود که تغییر مسیر از مادی به‌سوی داده‌های غیرمادی و تکنولوژیِ اطلاعات چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؛ به‌بیان‌دیگر تغییر مسیر از مدرنیسم به پست‌مدرنیسم. لیوتار در کاتالوگ نمایشگاه نوشته است: «می‌خواستیم حساسیتی را بیدار کنیم و قطعاً قصد القاء باوری خاص به ذهن‌ها را نداشتیم. این نمایشگاه، نوعی دراماتورژی پست‌مدرن است، بدون قهرمان، بدون اسطوره. لابیرنتی از موقعیت‌هایی که با پرسش‌ها سازمان‌دهی ‌شده‌اند… بازدیدکننده در تنهایی خود فراخوانده می‌شود تا در گره‌گاه‌های این شبکه و میان صداهای دعوت‌کننده، راه خود را انتخاب کند…» غیر مادی‌ها تجربه‌ای بزرگ با واقعیت مجازی و نمایشگاه به‌عنوان اثر هنری بود. لیوتار خود، آگاه بود که چه مفهوم برانگیزاننده‌ای را طرح کرده است.

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانیاوبریست در راستای پروژه‌های میان‌رشته‌ای خود که آزمایشگاه علمی و استودیوی هنرمند را بر اساس مفاهیم و قواعد مختلفی به‌هم پیوند می‌زند، نمایشگاهی «لابراتوریوم»[۴] در سال ۱۹۹۹ برگزار کرد. این پروژه تلاشی بود برای ساخت پلی میان ادبیات تخصصی علم و هنر با مخاطب عام، میان مهارت متخصصین خبره و نگرانی‌ها و تلقی‌های عموم علاقه‌مند. ایده با سؤالاتی از قبیل: معنای آزمایشگاه چیست؟ تعریف آزمایشگری چیست؟ چه زمانی تجربه‌ها در دسترس عموم قرارگرفته و نتایج آزمایشگری از جانب مردم پذیرفته می‌شود؟… و نقطه شروعش«محل کار» بود، جایی که هنرمندان و دانشمندان آزادند که کار کنند و به تجربه بپردازند.

نویسنده آثار اجراشده در نمایشگاه را کامل شرح می‌دهد و نتیجه می‌گیرد: علم تنها درباره یقین و دانشی قطعی نیست، بلکه به قطب مخالف که به همان اندازه پیش برنده است، وابسته است: تردید. در ادامه اثری از کارستن هولر[۵] با عنوان «آزمایشگاه شک»[۶] را توضیح می‌دهد، با این تعریف که سرگردانی وضعیتی منفی نبوده، بلکه توان‌بخش است. مردم در جوامع مدرن، به سطح بالایی از آسایش مادی دست پیدا می‌کنند، اما الزاماً شادتر نمی‌شوند و اصول خوشبختی زیر سؤال می‌رود.

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

به عقیده اوبریست نمایشگاه می‌تواند، و باید از تصویر کردن یا بازنمایی صرف فراتر رود. می‌تواند واقعیت تولید کند. «لابراتوریوم» می‌خواست این موضوع را در عمل امتحان کند. به‌جای این‌که از دانشمندان خلاصه‌ای از دستاوردهایشان را بخواهد یا از هنرمندان درخواست ارائه اثر کند، به دنبال این بود که در فرایند آفرینش و ریشه‌ی این فعالیت‌ها کنکاش کند. یکی از این ریشه‌ها مسلماً فضاست؛ آزمایشگاه برای دانشمند و کارگاه برای هنرمند فضاهایی متمایز هستند که گونه‌ای از فعالیت‌هایشان درآن انجام می‌شود. اما درعین‌حال زمینه تاریخی و اجتماعی هم دارند و هر دو حاصل دوره‌ی زمانی مشخصی هستند.

اوبریست بخش پایانی کتاب را با عنوان «هنرگردانی آینده» به تأثیر از تجربه زودهنگام استیوارت برند [۷] از قابلیت کامپیوترها برای اصلاحات اجتماعی مرتبط می‌کند و توضیح می‌دهد: این جوانان که در عصر دیجیتال به دنیا آمدند و به نسل الماس معروف هستند، برای مسائل قدیمی میراث فرهنگی و آفرینندگی هیچ حرمتی قائل نیستند و در کارهایشان هم این را می‌توان دید. آن‌ها در یک‌چشم برهم زدن می‌توانند همه‌ی دانش، مهارت فنی لازم را در اختیار داشته باشند و برای عرضه‌ی ایده‌های تازه و رویکردهای فرهنگی سنت‌شکنانه‌ی خود، متکی به صحنه‌های اجتماعی دیجیتال هستند.

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

این نسل تازه با مواضع هنری رادیکال و صدایی قاطع وارد میدان می‌شوند. امروزه مراحل آغازین بلوغ اولین نسلی را شاهد هستیم که دنیا پیش از رویدادهای مهمی مثل فروپاشی دیوار برلین، کشتارجمعی در میدان تیانانمن، جنگ سرد… تجربه نکرده. این اندیشه‌ها برای اوبریست منجر به شکل‌گیری پروژه‌ی پژوهشی بین‌المللی «بعد از ۸۹» شد که پیشرفت این تغییر نسل را به‌وسیله‌ی برنامه‌های مختلف ازجمله کنفرانس، کتاب، نشریات و نمایشگاه دنبال می‌کند. این پروژه تلاشی است برای کشف، کمک و در حالت ایدئال، تقویت نسلی که مرزها را رد می‌کند و اجتماعی جهانی از ایده‌ها را پرورش می‌دهد. هدف این است که فرصتی برای جوانان از تمام نقاط دنیا ایجاد شود تا ایده‌هایشان را به گوش همه برسانند. به‌تبع آن هنرگردانی نیز قطعاً متحول خواهد شد. این نسل تازه در دنیایی از اساس متفاوت بزرگ‌شده‌اند. شاید با آموختن از آن‌ها بتوانیم چیزی درباره‌ی آینده‌مان بیاموزیم.

هنرگردانی آینده خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

پی‌نوشت:

[۱] Les Immatériaux

https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/12/les-immateriaux-or-how-to-construct-the-history-of-exhibitions

[۲] Jean-Francios Lyotard

[۳] Thierry Chaput

[۴] Laboratorium

[۵] Carsten Holler

[۶] Laboratory of doubt

[۷] Stewart Brand

قسمت‌های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

جورج البهجوری هنرمندان عرب و مصر

جورج البهجوری پدربزرگ کاریکاتور مصر

جورج البهجوری پدربزرگ کاریکاتور مصر پرونده معرفی هنرمندان عرب | قسمت دوازدهم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم دنیا حافظی حقانی جورج البهجوری[۱] در سال ۱۹۳۲ در یک خانواده قبطی[۲] مسیحی در مصر متولد شد. این هنرمند از سال ۱۹۵۳ کار خود را به‌عنوان کاریکاتوریست سیاسی آغاز کرد و به‌عنوان کاریکاتوریست ترویج‌دهنده تفکر اصلاحات ملی و نیز …

۰ comments
لری گگوسیان و رقابت ابر دیلر هنری

آنچه در رقابت بین چهار ابر دیلر هنری رخ می‌دهد

آنچه در رقابت بین چهار ابر دیلر هنری رخ می‌دهد پول‌های زیاد، ابردیلرها و صعود هنر معاصر[۱] معرفی کتاب رونق (Boom) | قسمت سوم  نوشته: مایکل اشنیرسون[۲] مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه نیما ابطحی همیشه رقابت فراوانی بین حدود ۳۰۰ شرکت‌کننده در آرت بازل وجود داشته است و شاید شدیدترین رقابت بین چهار ابر دیلر …

۰ comments
زیرسازی اثر هنری بوم سازی

چرا زیرسازی اثر هنری اینقدر مهم است

چرا زیرسازی اثر هنری اینقدر مهم است خلاصه کتاب بوم سنتی در هنرهای ایرانی | قسمت دوم  ابعاد و انواع بوم های رایج انتشارات کمال هنر | نویسنده: دکتر محمدمهدی هراتی- مهدی عتیقی مقدم مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: مجتبی رستمی در بررسی‌های به‌عمل‌آمده هنرمندان در زیرسازی اثر هنری یا همان آسترکاری خود دارای حساسیت بالای بوده‌اند …

۰ comments
موزه در قرون وسطی

موزه در قرون وسطی در مبانی موزه داری

موزه در قرون وسطی خلاصه کتاب مبانی موزه داری |قسمت چهارم انتشارات سمت | دکتر یوسف منصورزاده، ابوالقاسم حاتمی مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص آزاده حاج اسفندیاری این دوره از زمان سقوط امپراطوری روم در سال ۴۷۶ میلادی آغاز شد و تا کشف قاره‌ی آمریکا در سال ۱۴۹۲ میلادی ادامه داشت. رکودی که در این …

۰ comments
بررسی علمی تابلوی مونالیزا

بررسی علمی جدید بر روی تابلوی مونالیزا

 بررسی علمی جدید بر روی تابلوی مونالیزا تاریخچه اثری که در زیر پرده‌ای از ابهام باقی‌مانده National Research Council Canada مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه سیامک علیزاده پرتره لیزا جراردینی[۱] همسر تاجر پارچه فرانچسکو دل جایکاندو[۲] اهل فلورانس بدون شک در فاصله سال‌های ۱۵۰۳ – ۱۵۰۶ م. به‌وسیله لئوناردو داوینچی نقاش بزرگ رنسانس ایتالیا در …

۰ comments
لری اوسی منسا هنربان جوان

لری اوسی منسا: بزرگداشت صداهایی که به حاشیه رانده شده

لری اوسی منسا: بزرگداشت صداهایی که به حاشیه رانده شده معرفی هنربانان جوانی که هنر معاصر را متحول خواهند کرد قسمت هفتم: لری اوسی منسا Larry Ossei-Mensah مجله هنرهای تجسمی آوام به قلم: جاوید رمضانی یکی از کارکردهای اجتماعی هنر ایجاد امکان برای گروه‌های اجتماعی است که به لحاظ شاکله قدرت و بازنمود خود آنان را به …

۰ comments
نظریه‌های فلسفی هنر مدرسه آتن رافائل

نظریه‌های فلسفی هنر در قرن‌های اخیر

نظریه‌های فلسفی هنر در قرن‌های اخیر خلاصه کتاب نظریه‌های فلسفی و جامعه‌شناختی در هنر مقاله‌ایی از دیوید اینگلیس | قسمت چهارم نشر نی | ترجمه و نگارش: علی رامین مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص مرضیه حیدرپور هنر و نظریه اجتماعی: مفاهیم و رهیافت‌ها پی‌یر بوردیو می‌گوید: «جامعه‌شناسی و هنر، یاران همساز و همدلی نخواهند بود» هنر …

۰ comments

مصطفی سرابی | نقاشی را در عین قدرت ساده می‌کنم

گفتگو با مصطفی سرابی پرونده هنرمندان درحال طلوع |  قسمت پنجم مجله هنرهای تجسمی آوام، نویسنده مخاطب: فرانک فریدونی مصطفی سرابی متولد ۱۳۶۱ در کرمانشاه و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی دانشگاه شاهد است. در کارنمای این هنرمند می‌توان به پنج نمایشگاه‌ انفرادی در گالری‌های دلگشا، آتشزاد، بلیچه هرتلینگ و نمایشگاه‌های گروهی بین‌المللی بسیار و همچنین حضور …

۰ comments
هنرمندان اکسپرسیونیسم اگون شیله

عرصه اکسپرسیونیسم هنرمندانی با اختلاف روحیات بسیار

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | عرصه اکسپرسیونیسم هنرمندانی با اختلاف روحیات بسیار قسمت سی‌وهفت تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی فرانتس مارک[۱] (۱۸۸۰-۱۹۱۶) در جوانی قصد داشت الهیات بخواند، او به میراث روان‌شناختی دهه آخر قرن، یعنی بیم از جهان، بی‌قراری دهشتناک و پاره شدن پیوند الفت …

۰ comments
هنرمندان سیستان‌وبلوچستان گالری اِو حامد نورایی

گفت‌وگو با هنرمندان سیستان ‌و بلوچستان نمایشگاه بدون مرکز در گالری «اِو»

گفت‌وگو با هنرمندان سیستان ‌و بلوچستان نمایشگاه بدون مرکز “پروژۀ شمارۀ ۲ | زاهدان” در گالری «اِو» مجله هنرهای تجسمی آوام: مرضیه حیدرپور چندی پیش، نگارخانۀ «اِو» میزبان آثار جمعی از هنرمندان سیستان ‌و بلوچستان با عنوان بدون مرکز «پروژۀ شمارۀ ۲ | زاهدان» بود. آثار نقاشی علی راشکی، محمد سمیعی، حامد حاجی‌ حسین‌زاده، عباس …

۰ comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | دوسالانه‌ها و ایستگاه اتوپیا

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش بیست و یکم | دوسالانه‌ها و ایستگاه اتوپیا هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور ما در دورانی زندگی می‌کنیم که مراکز ثقل آن دارد به نقاطی جدید منتقل می‌شود «هانس اولریش اوبریست» هانس از پدیده‌ِی دوسالانه‌ها می‌نویسد. از اتَین بالیبار فیلسوف نقل می‌کند که …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | معماری، شهرسازی و نمایشگـاه

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش بیستم | معماری، شهرسازی و نمایشگـاه هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور اوبریست ابتدای این بخش از نحوه‌ی آشنایی‌اش با معماری در دوران همکاری با کسپر کونیگ در فرانکفورت می‌نویسد و به دنبال آن ملاقات با دن گراهام در نیویورک او را در این زمینه …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | تاریخ توالت و شاه کول پیر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم | تاریخ توالت و شاه کول پیر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز اوبریست در این بخش از کتاب در میان جست‌وجوی بی‌انتها درباره‌ی مرز …

۰ comments

فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | فلیکس فنئون

فلیکس فنئون هنربانی که هرگز بیوگرافی ننوشت بخش هجدهم | فلیکس فنئون هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز فلیکس فنئون، فردی است منتقد، ویراستار، مجموعه‌دار و آنارشیت فرانسوی، که اوبریست در این …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | کسپر کونیگ و سوزان پاژه

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش هفدهم | مرشدها کسپر کونیگ و سوزان پاژه هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز «هانس اولریش اوبریست»، در بخشی از کتاب هنرگردانی پس از توضیح مقدمه‌ای …

۰ comments

روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش شانزدهم | روبرت والرز و گرهارد ریشتر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور ایده‌ی ساخت موزه برای قهرمان اوبریست یعنی «سرگئی دیاگلیف» و «روبرت والزر»، از روزگار جوانی با او همراه بود. او ابتدای این بخش را با توصیف والزر شروع می‌کند که یکی …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغه‌های اولیه‌اش برای هنر می‌نویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطه‌ی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهاردهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[۱] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

۰ comments

ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

۰ comments

هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

زیرسازی اثر هنری بوم سازی

چرا زیرسازی اثر هنری اینقدر مهم است

چرا زیرسازی اثر هنری اینقدر مهم است خلاصه کتاب بوم سنتی در هنرهای ایرانی | ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.