خانه | پژوهش | جنبه‌های فوتوریسم در جستجوی زبان نو

جنبه‌های فوتوریسم در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جنبه‌های فوتوریسم

 قسمت چهل و دوم

تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه

مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص دینا صنیعی

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

در فوتوریسم اشیاء متحرک به‌صورت دیاگرام بازنمایی می‌شوند؛ و شی‌ء که بدین‌گونه بازنمایی و با محیط می‌پیوندد و کل پیچیده‌ای به وجود می‌آورد. امپرسیونیست‌ها قبلاً به این نکات رسیده بودند.

فوتوریست‌ها دو جنبه از حرکت را تشخیص دادند اول حرکت مطلق؛ یعنی خط‌های پویا بر این اشاره دارد که چگونه شئ بنا بر میل ذاتی‌اش به حرکت و فرم می‌تواند بشکند، دوم حرکت نسبی؛ یعنی حرکت فعلی یک شئ مفروض.

بوتچونی در ۱۹۱۰ نوشت: هر چیزی درحرکت است هر چیزی شتابان می‌گردد؛ پیکری که در برابر خود می‌بینم هیچ‌گاه ساکن نمی‌شود، بلکه تا ابد پدیدار و ناپدید می‌شود و همچون امواج در فضا در پی یکدیگر می‌آیند. مثلاً اسبی که تاخت می‌دو‌د چهار پا ندارد بیست پا دارد در مراحل نخست نقاشی‌های فوتوریست‌ها وجه مشترک چندانی نداشتند و نو مایگی حیرت‌آوری در آن‌ها جلب‌توجه نمی‌کرد.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

جاکمو بالا[1] (۱۸۷۱-۱۹۵۸) سالخورده‌ترین عضو گروه در پاریس با امپرسیونیسم و نئو امپرسیونیسم آشنا شد؛ و پس از بازگشت به رم در ۱۹۰۱ اسلوب تفکیک ‌گری[2] را به اومبرتو بوتچونی[3] (۱۸۸۲-۱۹۱۶) و جینو سرورینی[4] (۱۸۸۳-۱۹۶۶) معرفی کرد. لوییجی روسلو[5] (۱۸۸۵-۱۹۴۷) در آکادمی میلان به تحصیل موسیقی سپس نقاشی پرداخت.

کارلو کارا[6] (۱۸۸۱-۱۹۶۶) یک نقاش ساختمان بود و در ۱۹۰۰ به پاریس و لندن رفت و آثار امپرسیونیست‌ها گوگن سزان و ترنر و کانستابل را دید. درمیان این‌ها کارا بیشتر به تجربیات کوبیسم و کمتر به آرمان‌های فوتوریسم علاقه نشان داد و بوتچونی بااستعدادترین در تحقیق انگاره‌های فوتوریستی بود. او علاوه بر اینکه توجهش را به بیان و ساختمان ناب معطوف می‌دارد به موضوع‌های اجتماعی نیز می‌پردازد.

دیدگاه فرهنگی فوتوریسم با دیدگاه سیاسی فاشیسم ایتالیا که بعد از جنگ رخ‌نمود، انطباق داشت؛ زیرا هر دو واکنشی طغیانی علیه اوضاع نابسامان ایتالیا بودند.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

اوج فوتوریسم زمانی بود که نمایشگاهی در نگارخانه برنهام پاریس برپا شد و اپلینیر مطلبی مفصل درباره آن نوشت و موضوع حرکت و هم‌زمانی پیش کشیده شد که البته این به پیدایی جنبش ارفیسم انجامید.

درواقع ارفیسم انشعابی درونی از کوبیسم راستین بود که توسط نقاشان موج دوم کوبیسم انجام پذیرفت که به‌صورت جریانی ناپایدار به‌تناسب طلایی رسمیت یافت.

وجه اساسی ارفیسم افزودن رنگ‌های طیف خاص بر ساختمان بلورین تصویر کوبیستی بود. اکنون رنگ بر ساختار محکم تصویر کوبیستی افزوده شد و نقش‌مایه و بعدی شاعرانه یافت.

ربر دلنه[7] (۱۸۸۵-۱۹۴۱) می‌توان شخصیت اصلی ارفیسم دانست. او به سبب ذهن منطقی‌اش از طریق خواص درخشندگی رنگ به نقاشی انتزاعی رسید؛ لیکن به‌زودی به تفسیر جهان عینی بازگشت.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

مارک شاگال[8] ظهور کرد و به ثبت تصاویر رؤیا گونه‌اش پرداخت. اسلوب هم‌زمانی را که تاکنون انطباق تصویرهایی را معنی می‌داد اینجا در مورد روانشناسی به کار می‌رود و به معنای هم‌زمانی تصویرهایی به یاد آمده رؤیاها بر گستره تابلو است. فرنان لژه[9] (۱۸۸۱-۱۹۵۵) از سزان و کوبیسم نخستین پیکاسو آغاز می‌کند؛ اما به‌جای امید و ترقی بر محکومیت آدمی تأکید می‌کند او به دید طنزآمیز بر دنیای صنعتی نمی‌نگرد.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تجربه وی از جهان ماشین‌ها در پیکرهایی قهرمان گونه و اشیایی سترگ مجسم و بیان می‌شود. مارسل دوشان[10] (۱۸۸۷-۱۹۶۸) در کارهای اولیه‌اش چنین انگاری را بازمی‌تابد اگر دلنه در پی تجربیات پویای واقعیت بود دوشان از او فراتر رفت و تجربه سرعت را مستقیماً وارد تصویر کرد. نه‌فقط نشانه‌های توصیف هم‌زمانی که توسط کوبیست‌ها برای شی‌ء متحرک ابداع شد، بلکه خود پدیده سرعت را او بدون توجه به جنبش فوتوریسم انکار سرعت را در نقاشی کوبیست پیش نهاد.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

لیکن ژاک وتون (۱۸۷۵-۱۹۶۳) برادر دوشان کوشید جنبش و حرکت را وارد نقاشی‌اش کند و در آن تا حدی به نقاشی فوتوریستی نزدیک شد به تصویری شخصی از کوبیسم پرداخت در اینجا رنگ‌ها سرد و ظریف‌اند.

نومایه‌ترین دستاورد ارفیسم، آفریدن نوعی فضای تصویری لطیف به مدد رنگ‌های درخشنده بود در پرتو شفافیت و نور تصویری سحرآمیزی که توسط ارفیست‌ها مطرح می‌شد در اینجا مرزی حساس بود که ناگزیر به نفی ماهیت کوبیسم می‌انجامید.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

این انگار نخست توسط دلنه و فرانتشیک کوپکا[11] (۱۸۷۱-۱۹۵۷) تحقق یافت. احتمالاً کوپکا اندکی پیش از دلنه به انتزاع مطلق رسید؛ ولی در زیر سایه او قرار گرفت.

تجربیات انتزاعی دلنه و‌کوپکا، هنری را پیش نهادند که از بازنمایی جهان بصری چشم پوشید؛ و از این لحاظ با موسیقی نزدیک شد این همان هدفی بود که کاندینسکی در هنر خود دنبال کرد.

فوتوریسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

[1] Giacomo Balla

[2] – Divisionnisme

[3] Umberto Boccioni

[4] Gino Severini

[5] Luigi Russolo

[6] Carlo Carrà

[7] Robert Delaunay‎ 

[8] Marc Chagall

[9] Joseph Fernand Henri Lége

[10] Marcel Duchamp

[11] Frank Kupka

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

فوتوریسم

حرکت مطلق در جنبش فوتوریسم |خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جنبش فوتوریسم، حرکت مطلق قسمت چهل و یکم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی فرزند کارخانه‌دار ثروتمند اهل ایتالیا که رهبر و واضع نام جنبش فوتوریسم بود باعث شد ایتالیا پس از یک قرن رخوت با فوتوریسم به عرصه هنر اروپا …

0 comments
کوبیسم

شکل‌گیری کوبیسم و رد شدن آثار براک توسط ماتیس

چگونگی شکل‌گیری کوبیسم توسط ژرژ براک کوبیسم و گرایش‌های پیرامون خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهلم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی براک در سال ۱۹۰۷ توسط آپولینر[1] و گراند ولد[2] به پیکاسو معرفی شد و دوشیزگان آوینیون را در کارگاه پیکاسو دید، براک درهمان زمان …

0 comments
کوبیسم پابلو پیکاسو

شیفتگی پیکاسو از هنر نوگرای اروپایی تا شکل گیری کوبیسم

کوبیسم و گرایش‌های پیرامون | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سی و نهم: نظام کوبیست‌ها تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی فوها و اکسپرسیونیست‌ها راهی را دنبال کردند که به رنگ ناب می‌انجامید، کوبیسم پوششی بود برای انطباق عناصر بازنمایی تصویر بانظم مستقل شکل‌های رنگین؛ یعنی …

0 comments
اسکار کوکوشکا

تمایزات اسکار کوکوشکا، مودیلیانی و شعیم‌ سوتین در عرصه اکسپرسیونیسم

تمایزات اسکار کوکوشکا، مودیلیانی و شعیم‌ سوتین در عرصه اکسپرسیونیسم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سی‌وهشت تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی اسکار کوکوشکا[1] (۱۸۸۶-1980) نقاش و شاعری خودآموخته بود؛ می‌توان درون‌مایه اصلی آثار او‌ را با واژه انرژی وصف کرد. او در نخستین پرده‌ها به‌ویژه در …

0 comments
هنرمندان اکسپرسیونیسم اگون شیله

عرصه اکسپرسیونیسم هنرمندانی با اختلاف روحیات بسیار

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | عرصه اکسپرسیونیسم هنرمندانی با اختلاف روحیات بسیار قسمت سی‌وهفت تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی فرانتس مارک[1] (1880-1916) در جوانی قصد داشت الهیات بخواند، او به میراث روان‌شناختی دهه آخر قرن، یعنی بیم از جهان، بی‌قراری دهشتناک و پاره شدن پیوند الفت …

0 comments
اکپرسیونیسم

عرصه اکسپرسیونیسم | هنر یک بازی نیست

عرصه اکسپرسیونیسم |خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  هنر یک بازی نیست قسمت سی‌ و ششم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی نقاشان گروه پل به‌رغم همکاری کوتاه‌مدت با امیل نلده، راه‌هایی متفاوت برگزیدند؛ اریک هگل (۱۸۸۳-۱۹۸۰) گرچه طبعی تغزلی و روحیه‌ای درون‌گرا داشت، در اوایل گام‌به‌گام درپی کرشنر …

0 comments
اکسپرسیونیسم ادوارد مونک

عرصه اکسپرسیونیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | عرصه اکسپرسیونیسم قسمت سی‌ و پنجم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی واژه اکسپرسیونیسم[1] در خلال جنگ اول جهانی رواج یافت، این واژه به نقاشانی اطلاق شد که با انگاره جهان همان است که در چشم بازمی‌تابد مخالفت می‌کردند. آلمانی‌ها طیف وسیعی …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو فووها و ابداع رنگ ناب

فووها و رنگ به‌مثابه لوله دینامیت | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

فووها و رنگ به‌مثابه لوله دینامیت خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فووها و ابداع رنگ ناب قسمت سی‌ و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی رائول دوفی[1] (۱۸۷۷-۱۹۵۳) یکی از بااستعدادترین اعضا گروه، نخست تحت تأثیر ونگوگ و ماتیس قرار گرفت و سپس کاربست رنگ‌های شدید …

0 comments
آلبر مارکه

فوویسم‌ها و ابداع رنگ ناب | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فوویسم‌ها و ابداع رنگ ناب قسمت سی‌ و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی با چرخش قرن، استادان ربع آخر سده نوزدهم درجایگاه‌های شایسته خود قرار گرفتند. چند نمایشگاه بزرگ از آثارشان برگزار شد: در ۱۸۹۹ مجموعه‌ای از آثار سزان در …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تجربه‌های بیان و ساختمان هنر نوین

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تجربه‌های بیان و ساختمان هنر نوین قسمت سی‌ و دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی آغاز سده بیستم بار سال‌های سده نوزدهم را به دوش می‌کشد. نتایج جنگ جهانی اول چهره‌ی جهان را دگرگون می‌کند، حتی در محافل بورژوایی نیز …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم و موج درون گرایی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم و موج درون گرایی قسمت سی‌ و یکم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی آرنولد بوکلین[1](۱۸۲۷-۱۹۰۱) نقاش سوئیسی که در رم پرورش می‌یابد؛ به زودی موضوعات اساطیری را وا می‌نهد و به شیوه شخصی خود می‌رسد، مفاهیمی که او در …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | بزرگان امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | بزرگان امپرسیونیسم قسمت سی‌ام تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی گوگن [1]ضمن بررسی اصولی عناصر تصویری، بارها توجهش به معانی روانشناختی رنگ جلب می شود؛ و چنین نتیجه می‌گیرد که از این طریق تفسیرموضوع ممکن است در این مرحله گفته‌های وی …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 19

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | کاوشگران بزرگ امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | کاوشگران بزرگ امپرسیونیسم قسمت بیست و نهم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی اگر تلاش‌های هنرمندانی چون سرا، سزان، ونگوگ و گوگن نمی‌بود، بحران امپرسیونیسم در راستای تحول مترقیانه حل نمی‌شد. اینان نه فقط نمایندگان برجسته نقاشی آخر قرن، بلکه بدعت …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 28

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | در مرز امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | در مرز امپرسیونیسم قسمت بیست و هشتم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در دو‌ دهه‌ی آخر قرن، اروپا دست‌به‌گریبان بحرانی‌ ناشی از رشد بی‌سابقه‌ی اقتصادی بود؛ اکنون هنرمند دنیای پیرامون خویش را هم‌چون مجموعه‌ای از امور و رویدادهای بی‌معنی می‌انگارد. …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو 27

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | دید امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم دید امپرسیونیستی، ویژگی‌های شیوه‌ی هنرمندان قسمت بیست و هفتم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی امپرسیونیسم، در مقام یک مکتب هنری، نقاشان زیادی از اواخر سده‌ی نوزدهم را در بر می‌گیرد؛ لیکن اصلی‌ترین امپرسیونیست‌ها عبارتند از: مونه، پیسارو و سیسلی . …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | اسلوب نقاشی امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، ویژگی‌های دید قسمت بیست و ششم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در سال ۱۸۷۴ شماری از هنرمندان کافه «گرابوا»، انجمنی را برای برپایی نمایشگاهی بنیان نهادند؛ به هنگام برگزاری نمایشگاه دو هدف در سر داشتند: نخست جذب …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، اسلوب بی‌واسطه قسمت بیست و پنجم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی درآمد: اکنون دیگر نقاش به‌خاطر اثبات امری به نقاشی می‌پردازد؛ نه به‌خاطر توصیف آن. این بارزترین خصیصه‌ی هنر جدید است؛ چنین تحولی به هنرمند اجازه می‌دهد به‌جای …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ خودآگاهی ملی قسمت بیست و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در میانه‌ی سده‌ی نوزدهم، نقاشی انگلیس، بر سنت مردم‌نگاری هاگارث و ناتورالیسم کانستبل تکیه زد که در پی آن «انجمن اخوت» پدیدار شد؛ و سردمدارانش «رستی»، «هلمن هانت» …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال جاذبه‌ی واقعیت حال قسمت بیست و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی «ادگار دگا» در خانواده‌ای دولتمند، با منشی اشرافی و روحیه‌ای انزواجو‌‌ پرورش یافت و در عین‌حال برون‌گرا، جست‌وجوگر و تیزبین بود. او در سال ۱۸۵۵ به …

0 comments
ادوارد مانه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  قسمت بیست و یکم: جاذبه واقعیت حال بخش چهارم: فصل سوم: فراتر از رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه مجله آوام: تلخیص دینا صنیعی گوستاو کوربه (۱۸۱۹-۱۸۷۷) از روستا به شهر آمد و با اعتماد بنفس کامل توانست به درون محافل روشنفکری راه یابد، او به سبب تک چهره‌هایی …

0 comments
پیدایی جنبش رئالیسم| خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که …

0 comments
ریچارد بانینگتون خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را …

0 comments
پل دلاروش

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر …

0 comments
ویلهلم تیشباین خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

0 comments
کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

0 comments
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو پیتر بروگل

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

0 comments
در جستجوی زبان نو نقاشان

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

1 comment
دنیای نو نقاشی امپرسیونیسم

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

0 comments
نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

0 comments
تحول هنر

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

0 comments
عصر جدید

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

0 comments
عصر باروک

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

0 comments
منریسم

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

6 comments
رنسانس

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

0 comments
رنسانس

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

0 comments
هنر نقاشی پیتر بروگل

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

1 comment
خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

0 comments

نوشته‌های پیشنهادی

کوبیسم

شکل‌گیری کوبیسم و رد شدن آثار براک توسط ماتیس

چگونگی شکل‌گیری کوبیسم توسط ژرژ براک کوبیسم و گرایش‌های پیرامون خلاصه کتاب در جستجوی زبان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.