گالری آلیسان پیشگامِ هنرمعاصر چین و هنرهای جدید

معرفی گالری هنرهای زیبای آلیسان 
پرونده دنیای گالری‌های شرق آسیا
قسمت سوم
مجله هنرهای تجسمی آوام: مریم معمارنژاد

گالری هنرهای زیبای آلیسان

گالری آلیسان Alisan Fine Art در دهه 1980 توسط آلیس کینگ تأسیس شد، یکی از اولین گالری‌های حرفه‌ای در هنگ‌کنگ است و پیشگام درزمینه‌ی هنر معاصر چین و هنرهای جدید بوده است. به‌ویژه، بر ارتقاء هنرمندان سرزمین چین و همچنین هنرمندان مستقر هنگ‌کنگ و دیاسپورای چینی تمرکز دارد. در حال حاضر، گالری دو محل را در منطقه تجاری مرکزی Central’s business district و آبردین Aberdeen مدیریت می‌کند.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

گالری آلیسان که در طول این سال‌ها، تحت رهبری آلیس کینگ بوده که بیش از 100 نمایشگاه در هنگ‌کنگ و خارج از کشور برپا کرده است. در سال 1996 دافنه کینگ یائو به گالری پیوست و در سال 2005 به‌عنوان مدیر گالری منصوب شد و به‌طور رسمی در سال 2011 فعالیت‌های خود را به عهده گرفت. از آن زمان او همچنان آثار هنرمندانی را که آلیسان در طول آن سال‌ها و همچنین نسل جدیدی از هنرمندان چینی را به نمایش گذاشته است، ارائه می‌دهد.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

در سال 1987 این گالری یکی از اولین نمایشگاه‌ها را در هنگ‌کنگ برای نمایش هنرمندان معاصر سرزمین چین ترتیب داد. نمایشگاهی از نقاشی‌های معاصر از شانگهای شامل چهارده هنرمند مانند چن جیالینگ و لی شان بود. متعاقباً، در سال 1989 این گالری نقاشی‌های مدرن چینی: منتخبی از پکن، هانگژو، سیچوان را جمع‌آوری کرد و آثار پنگ شیانچنگ، زنگ می، نی او، جیا یوفو و جیانگ بائولین را به عموم مردم هنگ‌کنگ معرفی کرد. هر دو نمایشگاه در مرکز هنری هنگ‌کنگ برگزار شد.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

این گالری همچنین برای اولین بار در سال 1993 نمایشگاه تجاری آثار زائو وو-کی را در هنگ‌کنگ برپا کرد و از آن زمان تاکنون پنج نمایشگاه انفرادی دیگر برای هنرمندان تحسین‌شده برگزار کرده است. آلیسان همچنین نمایشگاه‌های انفرادی برای هنرمندان مشهور چو ته چون، لوئی شو-كوان، والاس تینگ ترتیب داده و همچنین چائو چونگ هسیانگ را مدیریت می كند.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

با در نظر گرفتن فعالیت‌های فرهنگی، گالری با مشارکت‌هایی تلاش برای معرفی هنر معاصر چین به غرب و همچنین برپایی نمایشگاه‌هایی برای هنرمندان غربی در هنگ‌کنگ انجام داده است. آلیس کینگ در آوردن نمایشگاه مجسمه‌ساز فرانسوی برنار ونه در موزه شانگهای در سال 1995 نقش مؤثری نیز داشت.

همچنین تلاش مستمر برای قرار دادن هنرمندان گالری در موزه‌هایی ازجمله: موزه بریتانیا، لندن؛ موزه هنرهای زیبا بوستون، موسسه هنر شیکاگو، موزه Peabody Essex، ماساچوست؛ موزه آسیا و اقیانوسیه، پاسادنا، کالیفرنیا و … انجام شده است.
کمی متمرکزتر به فعالیت‌های این گالری و هنرمندان منتخب آن می‌پردازیم.

گالری هنرهای زیبای آلیسان


هنرهای زیبا Alisan همچنین نماینده برخی از بازیگران اصلی جنبش‌های هنری آوانگارد چینی است، مانند لی شان – یکی از بنیان‌گذاران جنبش پاپ سیاسی در دهه 1990 که به خاطر پرتره‌های چهره‌های فرهنگی و استفاده از تصاویر تبلیغاتی مشهور بود.

گالری هنرهای زیبای آلیسان


یو یوهان که در پاپ سیاسی و همچنین جنبش مینیمالیستی شانگهای شرکت کرد و به خاطر نقاشی مدور شناخته شده است.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

هنرمندان نوظهور در هنرهای زیبا آلیسان عبارت‌اند از وانگ منگشا که با طنز، تصویری سنتی از دختران و زیبایی‌های دربار و ژانر منظره را بازسازی می‌کند.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

چو چو که مرزهای بین خوشنویسی، نقاشی با جوهر، عکاسی و رنگ‌روغن را در هم می‌شکند.

گالری هنرهای زیبای آلیسان

حال سری بر نمایشگاهی که در حال حاضر در گالری آلیسان دایر است می‌زنیم.

گالری هنرهای زیبای آلیسان


هنرهای زیبا آلیسان نمایشگاه گروهی POP ROCK را ارائه می‌دهد که از سنگ دانشور به‌عنوان نقطه شروع برای ایجاد گفتگو بین فرهنگ بالا و پایین، گذشته و حال استفاده می‌کند. این نمایشگاه با حضور 13 هنرمند از هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی چین، اکتشافات و دیدگاه‌های متنوع هنرمندان در طیف وسیعی از رویکردهای مختلف ازجمله: عکاسی، رنگ‌روغن، مجسمه‌سازی، نصب و فیلم را نشان می‌دهد.

گالری هنرهای زیبای آلیسان
گالری هنرهای زیبای آلیسان

قسمت‌های قبلی را اینجا بخوانید:

گالری آنومالی | قسمت اول

گالری پروتین | قسمت دوم

نویسنده