دنیاگردی | تندیس ۳۱۵

این مطلب در صفحه دنیاگردی مجله تندیس شماره ۳۱۵ منتشر شد است.

سفرهای شگفتانگیز کریستین تالیاوینی

برلین، آلمان: گالری Camera Work نمایشگاهی با عنوان «سفرهای شگفت‌انگیز» از آثار کریستین تالیاوینی برگزار می‌کند. مجموعه‌ای با همین عنوان برای اولین بار در نقاط دیگری در سراسر جهان نیز در حال نمایش است. این مجموعه که خلق آن ۲۴ ماه زمان برده، پرزحمت‌ترین پروژه‌ی هنرمند تا به امروز است. کارهای کریستین تالیاوینی در کلکسیون‌های خصوصی و عمومی مشهور سراسر جهان و همچنین موزه‌های بین‌المللی و آرت‌فِرهای عکاسی بزرگ یافت می‌شود. «سفرهای شگفت‌انگیز»، ادای احترام تالیاوینی نسبت به یکی از مهم‌ترین نویسنده‌های قرن نوزدهم است؛ ژول ورن. در طول بیش از دو سال، هنرمند ۲۸ کار به شیوه‌ای باورنکردنی، مملو از عشق و اشتیاق به فتوآرت خلق کرده است که با  فریبندگی، داستان سه اثر از مشهورترین رمان‌های ژول ورن را روایت می‌کند؛ «سفر به مرکز زمین»، «از زمین تا ماه» و «بیست هزار فرسنگ زیر دریا». در این پرتره‌های تکان دهنده، کریستین میان زبان تصویری موجز خود و حال و هوای علمی تخیلی
ژول ورنی ارتباط برقرار می‌کند. هر یک از ۲۸ کار، بر اساس سه رمان ماجراجویانه‌ی ژول ورن، مسافری خیالی، زاییده‌ی ذهن تالیاوینی را نمایش می‌دهد. وی یک پرتره در فضایی صحنه‌پردازی شده را برای هر شخصیت در نظر گرفته است. این آثار رمان‌ها را به شکل کامل روایت نمی‌کنند، بلکه بر خود مسافرها و ویژگی‌های فردی، احساسات، مشاهدات و تمنیات آنها تمرکز دارند، که بواسطه‌ی ملاحت و فریبندگی‌شان بیان شده‌اند. در کنار پرتره‌هایی از مسافران خیالی، هنرمند همچنین پرتره‌ها و صحنه‌هایی را آفریده است که در آنها افرادی به تصویر کشیده می‌شوند که منتظر بازگشت مسافران هستند. نمایش دختری که مشتاقانه انتظار بازگشت خواهرش به خانه را می‌کشد، تاثرانگیز و تکان دهنده است، و پرتره‌هایی که والدین چشم به راه فرزندانشان را نشان می‌دهند، سرشار از عاطفه هستند. همانند مجموعه‌های پیشین هنرمند، «۱۵۰۳» و «کارت»، کل صحنه و دکورها را خود تالیاوینی ساخته است. برای این منظور، هنرمند به شکل گسترده‌ای تحقیقات و کارهای آماده‌سازی را انجام داده، تا هم مواد و لوازم ضروری قرن نوزدهمی را جمع‌آوری کند و هم زیبایی‌شناسی پرتره‌سازی دورانی که رمان‌ها در آن نوشته شده‌اند را مطالعه نماید. کریستین که در زمینه‌ی دیزاین تحصیل نموده، اشیایی برگرفته از رمان‌ها را دوباره‌سازی می‌کند. حتی بیشتر پارچه‌هایی که در لباس‌ها استفاده شده مطابق همان‌هایی است که در قرن نوزدهم استفاده می‌شد؛ تمام پیراهن‌ها،  جلیقه‌ها، کُت‌ها، لباس‌های زنان و لباس‌های فضانوردی اختصاصا برای شخصیت‌های مسافران دوخته شدند. مدل‌ها هم پیشتر با جستجو در خیابان‌های شهرهای کل اروپا انتخاب شده بودند. برای هنرمند اهمیت زیادی داشته است که مدل‌ها بتوانند حالت‌ها را به درستی ارائه دهند تا سندیت و اعتبار بصری کارها، تصویری از گذشته به دست دهد. در نمایشگاه برخی از اشیا و لوازم مورد استفاده در دکورها نیز در کنار عکس‌ها در معرض دید قرار گرفته‌اند. کریستین تالیاوینی(متولد ۱۹۷۱) در ایتالیا و سوییس بزرگ شده است. آثار او تنها تصویر نیستند، بلکه روایات طراحی شده‌ای هستند که هنرمند تمام اجزای قابل مشاهده، از دکور صحنه تا لباس‌ها را تولید می‌کند. هنرمند که خود را «صنعتگر تصویری» می‌داند، هم اکنون در سوییس زندگی و کار می‌کند. «سفرهای شگفت‌انگیز» در اصل نام مجموعه‌ای از ۵۴ داستان ژول ورن است که بین سال‌های ۱۸۶۳ تا ۱۹۰۵ منتشر شدند. هدف از این داستان‌ها توصیف تمام دانش آن زمان بشر در حوزه‌های جغرافیا، زمین‌شناسی، فیزیک و نجوم، و در نتیجه، بازگویی تاریخ جهان به شکل سرگرم کننده و خلاقانه بود. توجه ژول ورن به جزییات_که یکی از ویژگی‌های بارز کار کریستین هم هست_ و عشقش به علم در کنار قریحه‌اش برای شگفتی و جستجو، سازنده‌ی هسته‌ی اصلی کار او هستند.

www.camerawork.de

گروه Assemble برندهی ترنر ۲۰۱۵

گلاسگو، اسکاتلند: گروه معماری Assemble جایزه‌ی هنرهای تجسمی معاصر ترنر ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داد. این گروه لندنی با برنامه‌ی توسعه و نوسازی دَه خانه‌ی ویکتوریایی در ناحیه توکتث لیورپول، مرزهای سنتی میان هنر و دیزاین را کمرنگ کرده‌ است. جوزف هالیگن، یکی از اعضای گروه در مراسم اهدای جوایز می‌گوید: «فکر می‌کنم این گفته حقیقت دارد که نامزدی این جایزه برای همه‌ی ما غیرمنتظره، و شش ماه گذشته نوعی تجربه‌ی فوق‌العاده سوررئال بود.» کار آنها بر مجموعه خانه‌های محدوده‌ی Granby Four Streets متمرکز بود، که پس از تنش‌های میان جامعه‌ی سیاهان و پلیس، که منجر به شورش‌های ۱۹۸۱ شد، نیاز به مرمت داشت. Assemble با ساکنین محلی برای بازسازی منطقه همکاری کرد و کارگاهی راه‌اندازی نمود تا جوان‌ها در آن ساخت قطعات و ابزارهایی نظیر دستگیره‌های در و دودکش را یاد بگیرند. تاکنون گروهی به این بزرگی نامزد جایزه‌ی ترنر نشده بود؛ Assemble، ۱۸ عضو بنیانگذار دارد که بیشترشان در دهه‌ی سوم زندگی‌شان هستند. این موضوع که کار آنها ریشه در معماری دارد و متعلق به طبقه‌بندهای مرسوم هنرهای بصری نیست، برنده شدن‌شان را شگفت‌انگیزتر می‌کند. دیگر نامزدهای نهایی، هنرمند آلمانی ساکن لندن، نیکول ورمرز، و هنرمند بریتانیایی، بونی کمپلین، هستند. ورمرز برای چیدمانی از صندلی‌های مدرن که پالتوهای پوست به آنها دوخته شده، به این مرحله راه یافته بود. کار کمپلین هم مشتمل بر اتاقی با پنچ تلویزیون و هدفون است؛ جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند به شرح وقایع ماوراءالطبیعی از زبان افرادی گوش کنند که ادعای تجربه‌ی آن را داشته‌اند. درنهایت هنرمند کانادایی، جنیس کربل ۴۵ ساله، با اثری موسیقیایی با عنوان DOUG در میان هنرمندان منتخب حضور داشت. این کار توسط شش خواننده‌ی اپرا اجرا می‌شود که لباس سیاه به تن دارند و آوازهایی می‌خوانند که بازگو کننده‌ی مصیبت‌های شخصی به نام DOUG است. جایزه‌ی ۲۵ هزار پوندی ترنر هر ساله از ۱۹۸۴ به هنرمندی زیر ۵۰ سال، ساکن یا متولد بریتانیا اهدا می‌شود.

www.tate.org.uk

۲

آثار جدید مارک رایدن در گالری پل کازمین

نیویورک، امریکا: گالری پل کازمین از برپایی نمایشگاهی با عنوان «دوازده وجهی» از آثار مارک رایدن خبر داد. در این نمایشگاه اولین مجسمه‌ی برنزی این هنرمند ساکن لس‌انجلس در کنار هشت نقاشی جدید، طراحی‌ها، مطالعات رنگی و یک کار ساخته شده از چینی در معرض نمایش قرار گرفته است. واژگان تصاویر در مجموعه‌ی جدید رایدن هماهنگ با تحریف مقیاس‌ها و موجودات شاه پریانی سایر کارهای وی است که در مقابل پس‌زمینه‌هایی از مناظر فریبنده با زیبایی بکر قرار می‌گیرند. با این حال، موضوع مجموعه‌ی اخیر او ملهم از ساختار هندسی «دوازده وجهی» است؛ شکلی سه بعدی که ۱۲ وجه دارد و تقارن کامل آن از دوران باستان محل مناقشه‌ی ریاضی‌دانان و دانشمندان بوده است. با الهام از اسرارآمیز بودن و دلالت‌های روحانی این شکل هندسی، رایدن پل میان جهان مادی و قلمرو نامحسوسات را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای این نمایشگاه، رایدن اولین مجسمه‌ی برنزی خود را ساخته است. با ارتفاع یک متر، این کار از ۱۲ پنل پنج وجهی ساخته شده که در کنار هم یک دوازده وجهی را می‌سازند. هر پنل به صورت مجزا قالب‌گیری شده و تصاویر و نقش‌مایه‌های رایج در کار هنرمند را نمایش می‌دهد؛ درختان، چشم، جنین، زنبور، صدف‌های آمونیت و آبراهام لینکلن. آثار رایدن که محصول کار پرزحمت او هستند، با مهارت، قرن‌ها تاریخ هنر را بازتاب می‌دهند، که این امر با ترکیب عظمت نقاشی‌های مذهبی اسپانیایی و ایتالیایی با غنای تزیینی آثار اساتید قدیم و ساختار تجملی نئوکلاسیسیسم فرانسوی محقق می‌شود. با بسط یافتن بر مبنای این مفاهیم، نقاشی‌های هنرمند بر روحی که با شکل مادی‌اش مواجهه می‌شود تمرکز دارد، چنانچه در پیکره‌های کودکان مونث نمایانده می‌شود، که وی آنها را پیکره‌های «آنیما» یا «روح» می‌نامد. مارک رایدن در مدفورد به دنیا آمده و لیسانس هنر را از کالج آرت سنتر دریافت کرده است.

www.paulkasmingallery.com

۳

راهاندازی فروشگاه برادران چپمن

لندن، انگلیس: دستمال توالت‌هایی که شما را به یاد محتوم بودن مرگ می‌اندازند، احتمالا چیزی نیست که در لیست خرید کریسمس افراد زیادی پیدا شود، اما این دستمال‌ها یکی از پر فروش‌ترین اقلام فروشگاه تازه تاسیس براداران جیک و داینوس چپمن هستند. برادران چپمن برای بیش از ۲۰ سال، دیدگاه به شکل اعصاب خردکنی ناهنجار خود را وارد هنر مدرن بریتانیا کرده‌اند. آنها اولین بار در دوران هنرمندان YBA در دهه‌ی ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفتند و از آن پس با ترکیب مضحکی از طنز سیاه، شرارت حساب شده و نقد فرهنگی گزنده کار خود را گسترش داده‌اند. جیک می‌گوید: «حتی چارلز ساچی هم کارش را با خریدهای کوچک آغاز کرد_ این نکته‌ی جالبی از سوی مردی است که گفته YBA تنها در حد یک پاورقی در تاریخ خواهد بود…» مغازه جدید چپمن‌ها این سنت را ادامه می‌دهد. طرح بازگشایی مغازه نقطه‌ی اوج یک پروژه‌ی سه ساله برای در دسترس قرار دادن و قابل خرید کردن کارهای آنها خارج از محدوده‌ی دنیای هنر است. این مغازه مجموعه‌ی در حال گسترشی از چاپ‌هایی با تیراژ محدود، کارهای اصل، کتاب‌های امضا شده، تخته‌های اسکیت بورد، و دیگر وسایل نامتعارف را عرضه می‌کند. در میان اقلام با قیمت زیر بیست پوند، دستمال توالت‌هایی با نقش جمجمه وجود دارد که با همکاری گالری جروود برای نمایشگاه «در قلمرو امور ناگفتنی» تولید شده‌اند. همچنین فندکی با نقش جمجه روی آن، با قیمت شصت پوند و با عنوان «فندک لعنتی»، در میان اجناس فروشگاه دیده می‌شود. این فندک یادآور ایجاد حریق عمدی ۲۰۰۴ است که منجر به نابودی کار «جهنم» برادران چپمن شد. همچنین چاپ‌های امضا شده‌ای از نمایشگاه ۲۰۱۳ در گالری سرپنتین سکلر عرضه شده است. گرانترین محصولات این مغازه با قیمت هزار پوند هم اچینگ‌هایی هستند که برای کتاب «داستان‌های پیش از خواب برای شب‌های بی‌خوابی» خلق شده‌اند.

www.artdaily.org

۴

 

 

 

 

 

نویسنده