جستجوی تاریخ فراموش شده‌ی استانبول در آثار آراگولر

جستجوی تاریخ فراموش شده‌ی استانبول در آثار آراگولر
نقدی بر نمایشگاه عکس‌های ارا گولر – مرکز نبشی
آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر


نمایشگاه عکس آراگولر در مرکز نبشی

حضور انسان ها

با فروپاشی امپراتوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول، جلال و جبروتِ بیش از شش قرن حکومت تُرکان بر مدیترانه به خاطره‌ای محو و دور تبدیل شد. این خاطره و این زوال در رمان‌های اورهان پاموک و اشعار ناظم حکمت به تصاویری خاک‌گرفته و مِه‌آلود از شکوهِ از‌دست‌رفته بدل شدند و آرا گولر این مِهِ غلیظِ برخاسته از دریای سیاه را که در شیب خیابان‌های استانبول می‌پیچد به تصویر درآورد؛ استانبولی که، فراتر از نگاه توریست‌های هیجان‌زده و فروشگاه‌های عظیم و تابلوهای تبلیغاتیِ برَندهای پوشاک، در دوردست‌های ماهیگیرانِ تنگه‌ی بوسفور شکلی دیگر داشته و دوربین عکاس با تلاشی ستودنی آن را ثبت کرده ‌است.

نمایشگاه عکس آراگولر در مرکز نبشی

آرا گولر یکی از مطرح‌ترین عکاسان تُرک است که در اوایل دهه‌ی شصت میلادی به آژانس عکس مگنوم پیوست و همانند همکاران خود به اصول استفاده از عکس سیاه‌و‌سفید و پای‌بندی به لحظه‌ی قطعی در عکاسیِ مستند روی آورد. گولر را روایت‌گر استانبول می‌دانند و او خود همواره اذعان داشته که در عکاسی در جستجوی تاریخ فراموش‌شده‌ی استانبول است، شهری که روزبه‌روز کم‌تر شبیه به آن چیزی می‌شود که روزی بوده ‌است، زیرِ مِهِ غلیظِ فراموشی که شکوه پایتختِ شگفت‌انگیزِ امپراتوری‌های پی‌در‌پی را در خود فرو می‌بلعد.

نمایشگاه عکس آراگولر در مرکز نبشی

آرا گولر آثارش را با زیبایی‌شناسی مطلقِ عکاسانه، وفادار به لحظه و عمق و زمان و مکان و حرفی برای گفتن، می‌آفریند؛ اما شاعرانگیِ او بیشتر و فراتر از اَسنادی از واقعیت حرکت می‌کند؛ شاعرانگیِ مخصوصِ یک شرقی، شاعرانگی چون نان و نمک.

تصاویر گولر هرگز از حضور انسان تهی نیست، چه در تصویر باشد و چه نباشد؛ او آثارش را مانند مرثیه‌ای بر حضور انسان می‌سُراید. گولر همواره خود را «مورّخ بصریِ جهان» نامیده، اما در نمایشگاه اخیر و در عکس‌هایی که از استانبول گرفته، که بی‌شک بهترین مجموعه‌آثارش هستند، جهان همان‌گونه که در خاطره‌اش مانده ثبت شده ‌است و به همین سبب هم هست که عکس‌ها پُرند از تزئیناتی به سبک تُرکی. نه این‌که او چیزی را به تصویر افزوده باشد، بلکه آن‌چیزی را دیده و عکس گرفته که به بخشی از حافظه‌ی تصویری‌اش در دوردست اتصال می‌یابد؛ تکرار ریتمیک در نوشته‌های تابلو‌ها، پنجره‌ها و ترامواها، نوعی از تزئینات که در فضای این شهر به‌عنوان بستر زایش اندیشه‌ی‌ جاری در آن وجود دارد و بخشی از روح آن است. گولر در جایی می‌‌گوید: «استانبول سوژه‌ی عکس‌های من شد چون من اینجا زاده شده‌ام… اما آن فرهنگ عظیمی که می‌شناختم، وجه شاعرانه، رمانتیک و زیبایی‌شناسانه‌ی استانبول، از دست رفته ‌است.» این تماشای فراموشی همان‌چیزی است که او را وقایع‌نگارِ تاریخِ فراموش‌شده می‌گرداند؛ تاریخی که در عکس‌ها با بناها و معماری شهر دیده نمی‌شود، بلکه این تاریخ است که در مردمِ آن شهر تجلی می‌یابد: ماهیگیرانی که از صید برگشته‌اند، پسربچه‌هایی که در خیابان بازی می‌کنند، و مردمی که از خیابان می‌گذرند. گولر در مورد عکاسی از مردم می‌گوید: «برای این‌که از یک چوپان عکس بگیرم باید با او بنشینم، غذا بخورم و شب در چادرش بمانم؛ باید او را بشناسم…» در این‌جاست که عمق ارتباط احساسیِ عکاس با سوژه‌هایش او را از لحظات قطعیِ بیرونی فراتر می‌برد و به درون خود و درون سوژه بر می‌گرداند. گولر، همان‌قدر که از استانبول عمیق و شاعرانه عکس می‌گیرد، در عکاسی از مشاهیری چون پیکاسو و دالی، بازیگوشیِ عکاسانه را دستاویز قرار می‌دهد؛ او آن‌ها را نمی‌شناسد و این فاصله در عکس‌ها بازتابی فرمال و ضعیف دارند. گولر در آن مقطع نمی‌تواند روح سوژه را همان‌گونه به تصویر بیاورد که در عکسی روح پیرمردی تُرک را در قهوه‌خانه ثبت می‌نماید.

نمایشگاه عکس آراگولر در مرکز نبشی

آرا گولر را، که اصلیتی ارمنی دارد، با عنوان «چشم استانبول» می‌شناسند. او در 1928 در محله‌ی بیوغلوی استانبول به دنیا آمد و در هفدهم اکتبر 2018 در محله‌ی شیشلیِ استانبول چشم از جهان فرو بست. گولر یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عکاسان تُرک است و جوایز بین‌المللیِ بسیاری از جمله نشانِ لژیون دونور فرانسه و جایزه‌ی لوسی را برای یک عمر دستاورد دریافت کرده ‌است. بایگانی او شامل هشتصدهزار عکس از سرتاسر جهان است و تاکنون با مؤسسات و مجلات متعددی در سرتاسر دنیا همکاری داشته است. اینک در «مرکز نبشی»، گزیده‌ای از مشهورترین تصاویر او از استانبول و هم‌چنین چهره‌های سرشناس هنر و فرهنگ، به همراه اَسنادی از زندگی‌اش شامل نامه‌ها و تصاویر خانوادگی، به تماشا گذاشته شده ‌است.

نمایشگاه عکس آراگولر در مرکز نبشی

نقدهای قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

افتتاحیه نمایشگاه عکس در خانه داج

میراثی فراموش شده | افتتاحیه مجتمع هنری داج

معماری تهران، میراثی فراموش شده نگاهی به نمایشگاه عکس- افتتاحیه مجتمع هنری داج-بهمن 97 آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر معماری شهری مثل تهران، با همه‌ی فراز و نشیب‌هایی که پشت سر گذاشته، با جمعیت ناهمگون و فرهنگ‌های متفاوت، همچون کولاژی درهم‌و‌برهم است که در آن می‌توان همه‌گونه لحنی را دید، از ساختمان‌های دوره‌ی قاجار گرفته تا نمونه‌های معماری مدرن. بسیاری از این بناها در طی بیست سال گذشته ویران شده و جایشان را به آپارتمان‌های بی‌هویت با نقش‌برجسته‌‌های تخت […]

بدون دیدگاه

کاوه کاظمی

تحولات بزرگ در قالب هنر عکاسی | نگاهی به عکاسی انقلاب

نگاهی به عکاسی انقلاب آوام مگ به قلم مریم روشن فکر همه انقلابات جهان همان‌گونه که از نام آن بر می‌آید، مکان ظهور تحولاتی بزرگ هستند و هنر آینه بازتاب دهنده این تحولات است. هنر بستری را فراهم می‌آورد تا تاریخ این قلب شدن مستند گردد و خود به مثابه نمود و پیشانی این رویداد اولین قدم را برای تغییر بر می‌دارد. در حین فروپاشی نظام دیکتاتوری و تک محور در ایران، هنر نیز مانند سایر ارکان اجتماعی فی‌الواقع به […]

بدون دیدگاه

نمایشگاه عکس ماسوله حمید جبلی گالری اتبین

لحظه‌های قطعی حمید جبلی از ماسوله 67

نقدی بر نمایشگاه ماسوله 67 عکس‌های حمید جبلی گالری آتبین آوام مگ به قلم مریم روشن فکر ماسوله روستای به خصوصی است، از قیام جنگل تا مقصد گردشگری محبوب اهالی پایتخت. روستایی که امروز ثبت جهانی شده است. با ساختاری ویژه و پلکانی که موقعیت‌های ترکیب‌بندی عالی برای اهل هنرهای دیداری فراهم می‌کند. ترکیب‌بندی معماری در این روستا شوق‌انگیز است، شکست‌ها و پیوست‌هایی که از سطوح متقاطع بام و حیاط خانه‌ها حاصل می‌شود. همچنین تقریباً می‌توان گفت بیشتر عکاسان بنام […]

2 comments

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

برف در گالری چهارده با نگاه ده عکاس

یادداشتی بر نمایشگاه گروهی عکس برف گالری چهارده آوام مگ به قلم مریم روشن فکر در خاطره زمستانی تهران به مثابه شهری در دشت و کوهپایه‌های رشته کوه البرز که در عمر خود برف‌های بسیاری به خود دیده، اینک برف بیشتر شعفی کوتاه یا خاطره‌ای از کودکی ماست. در نگارخانه چهارده در نیمه اولین ماه زمستان بدون برف نمایشگاهی گروهی از عکس‌های جمعی از عکاسان با موضوع برف شکل گرفته ‌است. نمایشگاهی حاوی گوناگونی و نگرش‌هایی متفاوت به موضوع. عکاسان […]

بدون دیدگاه

شاهین اسفندیاری نقطه حساس

نگاهی بر نمایشگاه نقطه حساس | شاهین اسفندیاری

نقدی بر نمایشگاه نقطه حساس شاهین اسفندیاری گالری راه ابریشم آوام مگ: به قلم مریم روشن فکر از همان ابتدای تاریخ عکاسی بین صنعت و زیبایی‌شناسی تصویرنگارانه آن اختلافات بسیار بوده‌ است، اما با تثبیت عکاسی مستند اجتماعی عکاسی قدرت‌های بیان‌گرایانه خود را به رخ کشید و به فضای هنری راه یافت که در سرآغاز تغییرات ماهوی بود. اینک پس از گذشت بیش از نیم قرن از پیدایش زیبایی‌شناسی عکاسانه، جلوه‌گری لحظه قطعی و افشاگری گوشه‌های نادیده واقعیت، بخشی از […]

بدون دیدگاه

روشنک صدر گالری آتبین

ایستاده می‌میرند، نقدی بر آثار روشنک صدر

نقدی بر آثار نشسته می‌میرند روشنک صدر در گالری آتبین جامانده مجله آوام : به قلم مریم روشن فکر جستجوی اشیاء رها شده و دور انداخته شده  که همانند یک بیماری مزمن قدیمی وقتی نفوذ می‌کند، می‌ماند و هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت، سفری اودیسه ‌وار است، که بازیابی و فراموشی هر دو را در پی می‌آورد. عکاسان بسیاری در سرتاسر تاریخ عکاسی به این بیماری مطلوب مبتلا بوده‌اند. درختان، پارکینگ‌ها، منابع آب، آسیاب‌ها، صندلی‌ها، سالن‌های نمایش و … لیست […]

بدون دیدگاه

متین عابدی گالری ای جی

عریانی بدون فام | نقدی بر آثار متین عابدی در گالری ای جی

عریانی بدون فام | نقدی بر آثار متین عابدی گالری ای جی نگاهی به مجموعه عکس و چیدمان «پردگی» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر بار معنایی رنگ‌، نشانه‌ای ایست که ریشه در غریزه انسان دارد، با این تفاوت که خاستگاه غریزی آن با گذشت زمان و به واسطه شکل‌گیری فرهنگ، متکثر گشته و برای اقوام مختلف به صرف زیست‌بوم و سنت و آدابشان متفاوت گشته‌است. در ایران، سپید رنگ پاکی و خلوص بوده است، این رنگ از دیرباز […]

بدون دیدگاه

جازموریان ایران روستا هم دارد گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه ایران روستا هم دارد در گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه «ایران روستا هم دارد» در گالری ایوان کمک به روستاها برای ایستادن سرپای خود جمع‌آوری کمک برای آغاز توسعه کمک مردمی سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر توسعه پایدار «هنر و نقش آن در پیشبرد توسعه پایدار روستایی» ایران روستا هم دارد، نام پروژه‌ای است که در گالری ایوان برپا شد. این پروژه به صورت نمایشگاه عکس، به همراه نمایش بخش  کوچکی از توانمندی و زیبایی‌های منطقه جازموریان برپا گردیده است. جازموریان روستایی […]

بدون دیدگاه

ترنم عشق نقاشی‌های فرزانه محجوبی گالری گویا

ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

مرغان هوا یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی- ترنم عشق خانه فرهنگ و هنر گویا سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر پرنده در ادبیات فارسی نمادی قدیمی و تکرار شونده است که به واسطه حالات مختلفش مانند پرواز کردن و اسیر شدن استفاده‌ای گسترده داشته است. از اولین منابعی که در آن پرنده به عنوان نمادی بر چیز دیگر(سرنوشت) مورد استفاده قرار گرفته است قرآن کریم است(اسراء آیه ۱۳) و پس از آن در نوشته‌های بزرگان دیگری از ابن سینا و […]

بدون دیدگاه

تفنن در خوشنویسی | یادداشتی بر آثار خط ناخنی مهدی مهدی بیک

تفنن در خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی یادداشتی بر نمایشگاه آثار خط ناخنی- مهدی مهدی بیک | فرهنگسرای اندیشه گروه هنربانی آوام- مریم روشن‌فکر ظهور ذوق و تفنن فرمی در خوشنویسی را به اوایل قرن دوم هجری در خط کوفی نسبت می‌دهند که در طی تاریخ تکامل خط فارسی به نحوه‌های گوناگونی بروز و ظهور یافته‌است. در واقع خطاطان همواره در کنار کاربرد خوشنویسی برای زیبایی آن نیز اهمیت زیادی قائل بوده‌اند و این در به ثمر رسیدن خط نستعلیق […]

بدون دیدگاه

باغ سکوت شکوفه فلاح گالری اُ

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان است سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو یافته است و امروزه جزء یکی از مدیوم‌های هنر تکثیرپذیر محسوب شده و مورد استفاده هنرمندان بسیاری در سرتاسر جهان است. در نمایشگاه «باغ سکوت» […]

بدون دیدگاه

آنا ذرشین نگارخانه زمان هنر

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی افقی نا معلوم دارند. آنا ذرشین در مجموعه تازه‌اش کشتی‌گیرانی را به تصویر کشیده که در میانه جدالی ابدی و ازلی گرفتار مانده‌اند و زندگی […]

بدون دیدگاه

مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در آثار عزمی عروسک‌ها عروسک‌هایی معمولی نیستند، همان‌طور که سایر تصاویر نیز تصاویری معمولی نیستند، او عروسک‌ها و تصاویرش را از رسانه‌ها انتخاب می‌کند. رسانه‌هایی که […]

بدون دیدگاه

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های پنجره‌ها و ماشین‌ها در پی حقیقت مدفون در نور بود، نوری که سوژه درون ویترین‌ها را تغییر می‌دهد و لایه‌های مختلف جهان پیرامونش را با […]

بدون دیدگاه

نقاشی قاجار قاسم حاجی زاده گالری ماه

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان ایرانی است که آثاری با مایه هنر پاپ تولید کرده‌است. آخرین نمایشگاه حاجی‌زاده تیرماه امسال در گالری ماه به تماشا گذاشته شد. حاجی‌زاده […]

بدون دیدگاه

زهرا یزدانی گالری هما

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید هنری بدل نمود. این روش به نام سایانوتایپ شناخته می‌شود و این نام را برای رنگ آبی سایان حاصل از ستریت آمونیوم فریک و پتاسیم […]

2 comments

نقاشی شاهین کیمیاگر گالری گلستان

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، او خود را در جادوی رنگ‌ها غرق می‌کند و داستان‌های کوچک و بزرگش را به تصویر می‌کشد. کیمیاگر را هر چند قاعدتا باید نقاشی نائیو […]

بدون دیدگاه

نقد نمایشگاه عکس غزاله صداقت ارث پدری گالری آتبین

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز به آب‌یاری و مراقبت دارد. غزاله صداقت در نمایشگاهی با عنوان «ارث پدری» به جستجوی«اصالت، فرهنگ و شکوه» در سرزمین پدری خود رفته‌است. سرزمین افسانه‌ها […]

بدون دیدگاه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی1

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس با نگرش‌های مختلف را گردآورده که پیرامون شهر گمانه زده‌اند. در این رویداد سه گالری به نحوی گزینش شده‌اند که با یکدیگر فاصله‌ای قابل پیاده‌روی […]

بدون دیدگاه

نمایشگاه »بی در کجایی» گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی درون می‌کند. در این مرحله از بیان زیبایی‌شناسانه، معانی ضمنی و چند معنایی شکل می‌گیرند و آن‌چه به اثر هنری در می‌آید از تکانه‌های احساسا […]

بدون دیدگاه

نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. این نمایشگاه با هنربانی عاطفه خاص دو هنرمند زن از دو قاره متفاوت و با دو دغدغه به ظاهر کاملن متفاوت را رودر روی هم […]

بدون دیدگاه

نقدی بر نمایشگاه آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش از ۷۰% وزن انسان را تشکیل می‌دهد. آب همچنین ۶۸% از سطح کره ما را پوشانده است و حیات انسان بدون آب میسر نخواهد بود. […]

بدون دیدگاه

اله یار نجفی در گالری آران

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

بدون دیدگاه