سه شنبه , ۱ مرداد ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | شور هستی در آثار علیرضا آسانلو | گالری شیرین

نقد نمایشگاه

شور هستی در آثار علیرضا آسانلو | گالری شیرین

نقدی بر نمایشگاه علیرضا آسانلو در گالری شیرین
شور هستی
آوام مگ به قلم جاوید رمضانی

alireza asanloo shirin gallery 1

این توهم که نقاشی، در عرصه‌ی بازنماییِ واقع‌گرایانه، درگیر تصاویر پیشینیِ ذهنی است سال‌هاست بر هنر ایرانی سایه افکنده است. واقع‌گرایی بی‌حاصلِ کمال‌الملکی اسیر این گفتمان اوریانتال بود و هنرمندان بسیاری را کماکان در عرصه‌ی هنر به گوشه‌ی امنِ ناکارآمدیِ کشفِ معنا کشانده است.

این گوشه‌ی امن از‌آن‌رو دارای امنیت بود که وجه صنعتیِ تولیدِ تصویر درگیر قضاوت عام گردیده بود و ظرفیت‌های نظری و سطح سواد عمومی فارغ از پاسخ دادن به مفاهیمِ غایی و هستی‌شناسانه بودند.

alireza asanloo shirin gallery 2

در روند احیای تمدن ایرانی، قطعاً رشدِ کمی دارای اولویت بود. پس از سقوط عمومیِ کیفیت زندگی در دوران صفویه، تعداد بی‌سوادان مطلقِ جامعه رو به افزایش گذاشت و بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی توسط اولین مصلحان اجتماعی، امیرکبیر و ابوالقاسم قائم‌مقام و پدرش میرزا عیسی‌خان سید‌الوزرا، با کمک‌گرفتن از متدهای غربی و محصلان فرنگ‌رفته رخ داد. این اتفاقِ اجتناب‌ناپذیر در عرصه‌ی فرهنگ عمومی وجهی نمایشی به هنرِ متأثر از غرب در ایران داد.

alireza asanloo shirin gallery 3

امروزه بسیاری از پژوهندگان اسیر بازسازی تاریخ هنر مدرن ایران با الگوی ثبت‌شده در جهانِ دیگرند. بازیابی کلماتی چون رئالیسم و امپرسیونیسم و کوبیسم و غیره همگی فقدان فهم غاییِ زبان و توجه به تفکر بود. این فقدان را باید فقدان معنا نامید، فقدان توجه به حقیقتِ مستور در ظاهرِ اشیاء.

وی که از شاگردان مرتضی کاتوزیان و شهاب موسوی‌زاده است، در دو قطب فکریِ هنر گذشته‌ی غربی و ایرانی تجربه‌اندوزی کرده است. موسوی‌زاده شاگرد حسین شیخ بود و در عبور از تعلیماتِ وی به‌سمتِ جریان هنر مدرنِ چپ حرکت کرد، و کاتوزیان از نقاشان واقع‌گرای سبک و سیاق کمال‌الملکی است که در سِیرِ خود با تمهیدات فراواقع‌گرایانه سعی در تولید این سیاق با مضمون ایرانی داشت.

alireza asanloo shirin gallery 4

آسانلو اما، در پی سال‌ها ممارست و زندگی دشوار، در پی هنری است که مرزهای جدیدی بیافریند. در کارنمای فعلی، ما شاهد جست‌وجوی هنرمندی هستیم که در آستانه‌ی دوران پختگی قرار دارد. وی متولد 1353 است و با عزمی جزم از نوجوانی به‌طور حرفه‌ای به کار نقاشی و پس از آن (از ده سال گذشته) مجسمه‌‌سازی روی آورده است.

بی‌شک تخصص وی در ساخت پرتره، چه در قالب نقاشی و چه در قالب مجسمه، تردیدناپذیر است و آثار بسیاری در داخل و خارج از ایران با سفارش و بی‌سفارش آفریده است.

alireza asanloo shirin gallery 5

بیننده، با ورود به نمایشگاه، با تابلوهایی روبه‌رو می‌شود که شور و خودجویی در آن‌ها مشهود است. فضای بصری به‌شدت دارای شعف است؛ رقصی میانه‌ی میدان برای یافتنِ آن حقیقت گمشده درون خود. این نه مفهومی شاعرانه و نه تعارفی نوشتاری است؛ بلکه، آن‌چنان که در مقدمه‌ی بحث ارائه کردم، مضمونی با تکیه بر تاریخ مغمومِ ماست؛ لذا سؤالِ «خود کیستیم و چه می‌جوییم» واجب‌الحضور می‌شود. این پاسخ مسئولِ تمام ناکامی‌های زیست معاصرمان است. نگارنده‌ی بیانیه‌ی نمایشگاه سعی در بازتاب این مفهوم دارد؛ وی با تکیه بر مولانا چنین نگاشته است:

« این کیست این ارتباط وجود انسان و جریان هستی را از زاویه‌ای عارفانه و شرقی بازنمایی می‌کند. هنرمند با محوریت قرار دادن پیکره‌ی انسانی، به عنوان عالی‌ترین موضوعِ وجودیافته در عالم، ذهن مخاطب را به پرسش از ماهیت زندگی فرا می‌خواند؛ چه‌چیز در وجود آدمی او را موجود می‌کند و چه‌گونه زندگی در او جاری می‌شود؟»

alireza asanloo shirin gallery 6

شاید نگارنده درگیرِ مفهوم پارادوکسیکالِ خودشرق‌انگاری است. خودجوییِ نقاش صادقانه است. گریزِ وی از نظام شرق و غرب تأکیدی است که با همان پرسشِ مطرح‌شده از ماهیت زندگی اثبات می‌گردد.

پیکره‌ی انسان در آثار آسانلو محوریت دارد، اما نه برای وضوح، که در مستوری شکل می‌یابد. با سابقه‌ی نقاش در فرم‌های واقع‌گرایانه، می‌توان تناقضِ زمانِ خلق اثر و استیصالِ هنرمند در آغازِ تابلو را دریافت. غم و شادی، محبت و خشم، بود و نبود، و آن‌چه ماهیت انسان را می‌سازد، کارماده‌ی وی است.

alireza asanloo shirin gallery 7

نقاش درگیرِ نازیبایی و زیباییِ عام است. قدرت کارتک‌های رنگی، دانش رنگ، و طراحی و بافت بصری با مترِ طبیعت در آثار هویداست، اما نقطه‌ی درخشانِ این تصاویر ماهیتِ بازنمایانه‌ی متفاوتی است که مخاطب در فواصل متفاوت از اثر با تغییر لایه‌های تصویر متوجه تغییر آن می‌گردد. گرچه باید بگوییم که این روند به انتها نرسیده و داستان نا‌آرامیِ نقاش ادامه دارد. تنوع رویکردهای چند تابلو، که گاه به وادی سیاق مفهومی در غلتیده، مانند پرتره‌ی ناصرالدین‌شاه، تأییدی بر نظر نگارنده و جست‌وجوی بی‌امان هنرمند است.

این تغییراتِ لایه‌های بصری با عقل تحلیلی و محاسبه‌ی تکنیکی قابل ارائه نیست؛ روندی است که در حضور  و اتصال با هستیِ جاری رخ می‌نمایاند. آسانلو، در گریز از تصاویرِ پیشینیِ متداولِ ذهنی، پرتره و اندام انسانی، همچون نیایش‌گری در حال تأمل و مراقبه است؛ تأملی جانکاه در عبور از خود و از آن نقطه‌ی امنِ ماندن در عرصه‌ی آن‌چه دیده شده است.

alireza asanloo shirin gallery 8

فراخیِ سطوحِ کارِ نقاش و تلاش برای رسیدن به شرافتِ جانِ آدمیت، پیکره‌ی انسان را در محوریت قرار می‌دهد، ولی نقاش به‌عنوان انسانِ خالق به حاشیه می‌رود، چراکه این اُبژه‌ها و موضوعاتِ ترسیم‌شده شبیه صورت نقاشند و کاملاً به عالم مینوی هبوط نکرده‌اند. ایده‌ی صورت همان صورتِ مادی نیست؛ زیبایی‌شناسیِ امر محسوس در هنر ایرانی در امر نامحسوس رخ می‌نماید. این دیگر زیبایی‌شناسی نیست؛ عبور از شناختِ امر محسوس به غایت‌اندیشی و توجه به لایه‌های وجودیِ زیستن است.

نقطه‌ی اوجِ آثار در تابلویی پدیدار می‌شود (تنها تابلویی که انسان در آن دیده نمی‌شود) که اُبژ‌ه‌های انار، نور و شعرِ ترسیم‌شده در آن اشاره‌ای است شورآفرین به عشق؛ این شاید همان ایده‌‌ی وجودِ انسان است، شاید راهی است که هنرمند خطرِ ورود به آن را بپذیرد. بی‌شک با ورود به نمایشگاه علیرضا آسانلو، شما درگیر انتظار می‌شوید و بی‌تابِ پی‌گیریِ جست‌وجوی هنرمندی که چشم به افق بلندِ معنا دارد.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

ali razavi fereshte gallery 5

دودلینگ آرت «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته

یادداشتی بر نمایش «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته «دودلینگ آرت» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی ارتباط میان کلمات و اشیاء در عصر جدید به ظهور پدیده‌ی معرفت‌شناسانه‌ی جدیدی موسوم به «انسان» انجامید. انسان، مانند هر مقوله‌ی عقلی در تفکر فلاسفه، نیازمند تعریفی جامع و کامل است. این تعریف در جهان پسافلسفی در …

۰ comments

ahmad nasrolahi hoor art gallery 4

حاجی‌فیروز | یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی

یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی در گالری هور «حاجی‌فیروز» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی تخیل نهایتِ قدرتِ خویش را در اساطیر جلوه‌گر می‌سازد. چه اساطیر شرقی باشد چه اساطیر غربی، بشر در دوره‌ای از تاریخ هر آن‌چه می‌بیند برایش زیربنایی تخیلی می‌سازد و برای هر پدیده‌ای منطقی می‌آفریند که همان منطق اساطیر است. این …

۰ comments

iman jesmi

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج اثری مشترک از ایمان جسمی و مرضیه نظام آبادی | گالری سلوک آوام مگ : جاوید رمضانی در شرایط فعلی هنر گاهن شاهد رویدادهایی هستیم که کمتر به آن پرداخته می‌شود و ارباب رسانه از ثبت آن مغفول می‌مانند. استعدادهایی که با جدیت فارغ از لحن …

۰ comments

Daryoosh Habibkhani

لحن پر تلألو رنگ‌ها در آثار داریوش حبیب‌خانی

یادداشتی بر نمایشگاه داریوش حببیب‌خانی  گالری خط‌سفید آوام مگ به قلم جاوید رمضانی وقتی از رنگ، سخن به میان می‌آید همه ما تصوراتی از آن خواهیم داشت و بلافاصله رنگ یا رنگ‌هایی در نظرمان جلوه‌گر می‌شود. رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد، آبی، سبز و … و سپس محیط و اشیاء رنگین، انواع گل‌ها و طبیعت اطراف‌مان به …

۲ comments

jalal shabahangi saba gallery 8

جلال شباهنگی هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری

نقدی بر نمایش و بررسی آثار جلال شباهنگی در فرهنگستان هنر – گالری صبا هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری آوام مگ به قلم جاوید رمضانی دفتر صوفی سواد و حرف نیست          جز دل اسپید همچون برف نیست تو نیکی می‌کن در دجله انداز              که …

۰ comments

elham fatemi 4

طبیعت کمی بی‌جان در آثار الهام فاطمی

نقدی بر نمایشگاه الهام فاطمی در گالری آتبین آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی طبیعت بی‌جان از سوژه‌های مطرح نقاشان بوده و امروزه هم طرفداران بسیار دارد. این وادی برای هنرمندان نقاش آزمونی است تا فضا و اشیا را در هم ادغام کنند. فضا به عنوان مهم‌ترین دغدغه بازنمایی تصویر از دوره رنسانس تعبیری ظریف …

۰ comments

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی نقدی بر نمایشگاه «گیان» در گالری فرمانفرما آوام مگ به قلم جاویدرمضانی نقاشی امروز ایران سرشار از فراوانی است. این فراوانی حکایت از تغییری در عمق اندیشه ایرانی دارد. ده سال پیش موج جوانان از راه رسیده در تمام زمینه‌ها تحولی را نوید می‌دادند که در عرصه هنر …

۰ comments

ali taraghijah golestan gallery 1

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه گالری گلستان آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی هرکس علم خیال را نداند بویی ازمعرفت نبرده است. این آغاز معرفت شناسی ابن عربی است. مشخصا این عالم خیال نزد ابن عربی فراتر از عوالم زیبایی شناسی احساس و عاطفه شاعرانه مورد نظر ماست. این را از …

۰ comments

kamran katouzian sohrab gallery 5

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام به قلم جاوید رمضانی کامران کاتوزیان همچون دیگر کاتوزیان‌ها در هنر و فرهنگ ایران تاثیر گذار است. وی یکی از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران در طول تاریخ پیدایش آن می‌باشد. به مناسب زاد روز هفتاد و هفت سالگی این …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای گالری اُ به قلم جاوید رمضانی  پرداختن به طراحی به عنوان مدیا و رسانه قابل تکیه در ساخت و پرداخت هویت هنری هنرمند، فی نفسه همراه با رفتاری احساساتی و پر التهاب دیده می‌شود. نگاهی انسانی و بدوی در پس این رویکرد استنباط می‌گردد که تمایل …

۰ comments

iradj eskandari sareban gallery 5

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان نگاهی روایت محور در ارائه مفهوم و تولید معنا به قلم جاویدرمضانی هنر انقلاب را می توان اوج جریان هویت‌یابی تفکر هنرمندان نوگرا دانست و شخصیت‌های بازمانده از آن دوران امروز در پی تداوم این جریان در آکادمی‌ها و عرصه هنرمعاصر در تکاپوی تداوم آرمان‌های خود کماکان …

۰ comments

meysam nejhad rasouli 8

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر» جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را …

۰ comments

masoud sadedin

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس «متافیزیکی – …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

رونمایی از شماره جدید پشت بام

نشریه‌ی تجسمیِ پشت بام و پژوهشی درباره‌ی انجمن خروس جنگی

نشریه‌ی تجسمیِ پشت بام و پژوهشی درباره‌ی انجمن خروس جنگی گزارش نشست خبری و رونمایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.