خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

بخش سیزدهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از نو تعریف کرد. هولتن در کارنامه‌ی کاری خود مدیریت چندین موزه و موسسه‌ی هنری از جمله مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس، موزه هنر معاصر لس‌آنجلس را دارد و شاخص‌ترین آن مربوط به سیزده سال فعالیت مدیریت موزه‌ی هنر مدرن استکهلم (مدرنا موسیت)[۲] است که موجب شد بین سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۷۳ این موسسه از پیشروترین‌های هنر معاصر باشد و در ظهور استکهلم و تبدیل آن به یکی از مهره‌های اصلی در هنر دهه‌ی ۶۰ بسیار تاثیرگذار باشد.

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

 اوبریست با بررسی فعالیت هولتن شاهد رد پای الکساندر دورنر برای پویایی موزه است و توضیح می‌دهد دورنر معتقد بود که موزه باید یک نیروگاه باشد و هولتن انعکاس این باور بود، او موزه را فضایی باز و انعطاف پذیر می‌دانست؛ فضایی که خود را محدود به نمایش دادن مجسمه و نقاشی نکند و مکانی برای فعالیت‌های عمومی بی‌شمار باشد. هولتن باور داشت قالب‌های مختلف هنری را می‌توان در هم آمیخت و زیر یک سقف آورد. در دهه ۶۰ هولتن به همراه نیکی دو سن فال[۳] نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی آمریکایی نمایشگاه او[۴] یکی از حیرت‌انگیزترین نمایشگاه‌های آن دوران را برگزار کرد.

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

از دیگر اقدامات کلیدی هولتن می‌توان به برگزاری نمایشگاه «۴آمریکایی» با مضمون معرفی آثار هنرمندان پاپ آمریکایی چون جسپر جونز و رابرت راشنبرگ به اروپاییان و همچنین مسئولیت گردآوری پژوهش‌های بین‌المللی درباره‌ی اندی وارهول اشاره کرد.

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

اوبریست از ملاقاتش با هولتن می‌نویسد و توضیح می‌دهد او چگونه به دعوت الفرد بار برای برگزاری نمایشگاهی در مومای نیویورک ایده‌ی ماشین در هنر را مطرح می‌کند و به ابعاد متفاوت آن در هنر طراحی صنعتی و عکاسی و کنکاشی برای پایان نه چندان دور عصر ماشین می‌پردازد. حاصل آن نمایشگاهی با عنوان «ماشین در پایان  عصر مکانیکی» بود که با اسکیس‌های داوینچی از ماشین‌های پرنده آغاز و به آثار معاصر جون پایک و ژان تنگلی ختم می‌شد.

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

در سال ۱۹۷۳ هولتن برای همکاری در راه اندازی مرکز ژرژ پمپیدو به پاریس رفت و برای افتتاحیه‌ پروژه‌ای با نام «پاریس_نیویورک» را برگزار کرد که اولین نمایشگاه از چهار نمایشگاه بزرگی بود که در شکل گیری تاریخ هنر در پایتخت‌های فرهنگی قرن بیستم را بررسی می‌کرد. اوبریست در توصیف این نمایشگاه‌ها در این بخش این‌گونه می‌نویسد: نمایشگاه‌های «پاریس-نیویورک»، «پاریس-برلین»، «پاریس-مسکو» و «پاریس-پاریس» نه تنها اشیا هنری از کنستراکتیویسم تا پاپ را شامل می‌شدند بلکه پوستر، فیلم، اسناد و مدارک نیز در نمایشگاه‌ها حاضر بود و همچنین فضاهای هنری مانند سالن معروف گرترود اشتاین در پاریس، استودیو پیت موندریان در نیویورک و گالری پگی گوگنهایم را نیز بازسازی کرده بودند.

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

در انتها اوبریست می‌نویسد: درست است که نمایشگاه هولتن در موما یکی از اصلی‌ترین نمایشگاه‌های میان رشته‌ای در زمان خود محسوب می‌شود، اما «پاریس-نیویورک» به خاطر ارائه‌ی طیفی از اشیا و مفاهیم که در حوزه‌های بسته‌ی تاریخ هنر سنتی و موزه‌ها هرگز مطرح نشده بود، شهرت زیادی پیدا کرد.

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

[۱] Pontus Hultén

[۲] Moderna Museet

[۳] Niki de st phalle

[۴] She

برای اطلاعات و جزییات بیشتر از فعالیت هولتن به منابع زیر رجوع کنید:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pontus_Hult%C3%A9n

https://www.artforum.com/print/199704/the-hang-of-it-32879

http://www.macba.cat/uploads/20091025/Hulten_eng.pdf

https://stedelijkstudies.com/journal/niki-de-saint-phalle-playing-with-the-feminine-in-the-male-factory-hon-en-katedral/

https://www.modernamuseet.se/stockholm/en/exhibitions/remembering-she-a-cathedral/

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

شیوه‌های هنرگردانی رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

۰ comments

ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

۰ comments

هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی نگریستن به پرتره‌ها

پایه‌ریزی هویت مدل و پرتره‌های اداری در تاریخ عکاسی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | قسمت شانزدهم فصل چهارم؛ نگریستن به پرتره‌ها دیوید بِیت، ترجمه‌ی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.