خانه | نقاشی | پوریا پرهیزکار | رنگی به منطقِ خاکستریِ زیستن

نقد نمایشگاه

پوریا پرهیزکار | رنگی به منطقِ خاکستریِ زیستن

اشعار کوتاهی به نثر | نقدی بر نمایشگاه پوریا پرهیزکار
گالری هما
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

نقاشان آبستره براساس فرضیه‌ی صورت معنادار و تداوم زیبایی‌شناسی ابتدای قرن بیستم در پی یافتن مفهومی فلسفی و عمیق از صور محسوس مختص به عقلانیت انسانی مسیری را در هنر معاصر گشودند که امروز در بی‌معنا‌کردن آن کوشش می‌کنند؛ این تلاش از آخرین نقاش مطرح بیان‌گرای تجریدی، سای تومبلی، آغاز گردید.

این نحله از هنرمندان، عمل نقاشی را بدون تکیه بر طراحی بر روی بوم انجام می‌دادند و کنش لحظه‌ای آنان وابسته به امری پیشینی  بود که در ذهن شکل می‌گرفت، سرعت عمل در نقاشی و تکیه بر مواد و رفتار با مادیت رنگ، محور تولید و خلق اثر گردید؛ و نقاش در پی صورت شکلی شخصی خود دارای ریخت و ظاهر مشخصی می‌گردد که در حضور ناخودآگاه روانی و تحت‌تأ­ثیر تأثراتِ تصویری و انرژیک محیط، تموجات متفاوتی ارائه می‌کند.

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

نقاشان بیان‌گرای تجریدی فاقد مهم‌ترین ابزار مطالعه‌ی تصویر بودند. طراحی در کوتاه‌کردن زمان خلق اثر، کم‌رنگ گردید و به این ترتیب تومبلی سعی در تولید نظام تصویری طراح‌گونه در آثار خود داشت. او با حذف معنا از آثارش، با تکیه بر امر سیال ذهن، عنصر خط را در کادر به حرکت وا می‌داشت و توانست سیاقی منحصر به خود بیافریند. این بی‌معنا‌کردن موجب ادراک حسی در مخاطب می‌گردید.

این هفته به دیدن آثار پوریا پرهیزکار در گالری «هما» رفتیم. این دومین کارنمای انفرادی پرهیزکار در عرصه‌ی هنر حرفه‌ای است.

وی هنرمندی خودآموخته و جست‌وجو گر می‌نماید که سعی در خوانش معنا در نقاشی معاصر دارد. این مجموعه دوازده اثر در ابعاد متفاوت بر روی بوم و کاغذ را شامل می‌شود که در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

پرهیزکار در بیانیه‌ی نمایشگاه، آثار خود را تلاشی صادقانه برای رسیدن به روایتی تجربه ـ زیسته می‌داند؛ ماندن میان ملال زندگی و گریز از این ملال به کمک اراده‌ورزیدن برای انجام عمل، او از کسالت تداوم غریزی زیستن و تلاش نقاشان برای تطابق و بازنمایی آن شکایت می‌کند و به این ترتیب در دام هیچ‌اندیشی فعال افتاده است. مخاطب در برخورد با آثار به‌سختی با تجربه‌ی زیبایی‌شناسی درگیر می‌شود. به‌واقع هیجان ادراک و شور رنگ و فضا‌سازی در این تصاویر، اگر نگوییم ناپیداست، باید اعتراف نماییم که بسیار ضعیف می‌نماید، سکون تداوم خطوط هاشور بدون ارجاع به تصویری در جهان واقع دنیایی را نشان می‌دهد که تنها در خیالات فلسفی هنرمند محبوس گردیده؛ حتی وجود بیانیه و بروشور نمایش که با قطعات ادبی منتقدان مدرنیسم و قوام‌دهندگان صورت‌گرایی مزین شده هم کمکی به بیننده برای درک جهان محسوس و تشویق به رمز‌گشایی آثار ندارد. این نگاه و تقلیل نقاشی به طراحی سیال بی‌هدف در گالری به نوعی کرشمه می‌ماند که از فلسفیدن بدون ادبیات ناشی می‌شود.

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

رفتار مفهومی در هنر، به‌خصوص در نقاشی امروز، منطقی پذیرفته شده است؛ اما این اعتبار‌بخشی در حیطه‌ی فن دارای مقیداتی است. پرهیزکار در دیگر نمایش‌های خود پیوستگی در ایده را نشان نداده و در مجموعه‌ی «همه‌چیز از یک توپ شروع شد»، ما با طراحی و جانمایی عناصر واقع‌گرا مواجهیم که دارای لهجه‌ی هنر معاصر هستند و سعی در بررسی رابطه‌ی غرب و شرق در بستر عناصر بصری روزمره دارند.

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

نکته‌ی قابل تأمل در رفتار خلاقانه‌ی پرهیزکار عزیمت از مفاهیم فلسفی و ترجمه‌ی آن به زبان تصویری است که تداوم موضوعی این جست‌وجو را به‌سختی می‌توان دنبال نمود. در این کارنما هنرمند از مخاطب خود دوری گزیده و مفهوم نمایش را دچار نقصان می‌کند.

ایجاب‌های تصویر و ریخت‌شناسی ارائه‌ی آثار در قالب طراحی؛ و آزاد‌نمودن طراحی از معنا‌یابی واقع‌گرایانه در پی اصالت‌بخشی به ادراک ناب و بدون توجه به امر پیشینی، مصداق کهنه‌ای است که مورد توجه نقاش قرار گرفته و وی را در دام همان ملال ذکر‌شده در بیانیه انداخته؛ تنها حضور در گالری و اجرای مناسک نمایش به منطق خاکستری زیستن هنرمند رنگ داده است.

قرار‌دادن گالری به‌عنوان مکان گریز از ملال هم تداعی دیگری است که بیشتر به نقد هنر اکنون می‌پردازد؛ گویا حضور در آن تنها عملی جبری شده؛ و با تأکید بر ارائه و نمایش سویه‌ی پرهیزکار در تداوم تولید هنر خود تناقضی آشکار را مطرح می‌کند. شاید این مجموعه را بیهودگی در گالری باید انگاشت.

نقد نمایشگاه پوریا پرهیزکار گالری هما

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

نقد نمایشگاه ابراهیم گنجیان به قلم جاوید رمضانی

رؤیای زیسته | نقدی بر نمایشگاه ابراهیم گنجیان

رؤیای زیسته | نقدی بر نمایشگاه ابراهیم گنجیان نگارخانه آتبین مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی قریب به صد‌سال‌ پیش در سال ۱۲۹۳، معادل با ۱۹۱۴ میلادی، آرتور کلایوبل، منتقد انگلیسی، در تفسیر و توجه جریان پست دریافتگری کتاب هنر را نگاشت؛ این کتاب توجیهی برای هنر پیشرو زمان خود بود و در …

۰ comments

نقد نمایشگاه صادق تبریزی گالری سهراب

مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از صادق تبریزی در گالری سهراب

مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از آثار صادق تبریزی در گالری سهراب درک تحول تاریخی هنرمند از نظام نگارگری تا هنر مدرن مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی فارغ از بررسی نفوذ هنرهای تجسمی در ذائقه‌ی عمومی و فقدان نظام فرهنگی مؤثر در این حیطه، باید پذیرفت که هنر مدرن در لایه‌های اجتماعی اکنون نفوذ کرده …

۰ comments

نقد نمایشگاه المیرا میرمیران گالری آران

زیباروی تاب مستوری ندارد | نگاهی به آثار المیرا میرمیران

مستور و پدیدار | نقدی بر نمایشگاه آثار المیرا میرمیران گالری آران  مجله هنرهای تجسمی آوام:به قلم جاوید رمضانی زیباروی تاب مستوری ندارد در نظریات هستی‌شناسی شرق دور، عالم مادی متشکل از ذراتی فرض شده که آن‌ها را ذرات بخش‌ناپذیر نامیده‌اند؛ این واحدها، با تنوعی بی‌پایان، خصوصیات اصلی ماده را ارائه می‌دهند. آن‌ها، جرم را، متأثر …

۰ comments

نقد نمایشگاه کندال صادق ادهم

کندال | نقدی بر نمایشگاه آثار صادق ادهم

کندال | نقدی بر نمایشگاه آثار صادق ادهم گالری والی  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چاله هنر در دوره‌ی پیش از رنسانس و نزد تمدن‌های شرقی، تعریفی متفاوت داشته و زیرساخت معنایی آن، با توجه به توانایی‌های فنی این قشر از جامعه، با صنعتگران جمعیتی همسان به حساب می‌آمده‌اند. قدرت این هنرمندان برای …

۰ comments

نقد نمایشگاه عین‌الدین صادق زاده

 بداهگی و خلاقیت | نقدی بر نمایشگاه عین الدین صادق زاده

 بداهگی و خلاقیت | نقدی بر نمایشگاه عین الدین صادق زاده گالری خاک  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تحرک قلم بر روی کاغذ، به خودی خود دارای تقدسی است که ذات تمایز انسان از حیوان را نشان می‌دهد؛ این تمایز همان کیفیت تفکر در آدمی یا ارتباط‌گرفتن با جهان‌های دیگر، یا آدمیان …

۰ comments

نمایشگاه یعقوب امدادیان گالری هور

طبیعت اسطوره ای | نقدی بر نمایشگاه یعقوب امدادیان

طبیعت اسطوره ای | نقدی بر نمایشگاه یعقوب امدادیان گالری هور  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طبیعت اسطوره‌ای، اصطلاحی است که در خوانش خود، مفهومی از نوعی دیدار تازه را در بر می‌گیرد. این دیدار، در قالب هنر و تاریخ شکل گرفته؛ از نظام اسطوره‌ها منتج شده، تجارب ملت‌ها از زیستن و عبور …

۰ comments

نمایشگاه یادواره عربعلی شروه

اثری به نام درک هنر | یادداشتی بر نمایشگاه یادواره عربعلی شروه

اثری به نام درک هنر | یادداشتی بر نمایشگاه یادواره عربعلی شروه گالری شروه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در دهه‌ی هشتاد، اهالی هنر متوجه کمبود و افول تولیدات معنایی و متنی در حوزه‌ی هنرهای تجسمی شده و روند رو‌به‌رشدی را در این حوزه شاهد هستیم. امروز وجود ناشران متمرکز بر هنر تجسمی …

۰ comments

نقد نمایشگاه سمیه خدایی گالری آتبین

مسخ‌شدگی در منسوخان | نقدی بر نمایشگاه سمیه خدایی

مسخ‌شدگی در منسوخان | نقدی بر نمایشگاه سمیه خدایی گالری آتبین  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی واژه‌ی «مسخ» در تعابیر افسانه‌ای، افول انسان به حالات حیوانی گفته شده است؛ مسخ و دگرگونی جسمانی متناسب با اعمالی است که انسان‌ها انجام داده‌اند؛ یعنی جمعیت‌های گنهکار بر اثر انگیزه‌ی هواپرستی و شهوت‌رانی، دست به طغیان و نافرمانی خدا می‌زدند و جمعی با تقلید کورکورانه …

۰ comments

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

جعبه‌ی افکار امیرنصر کم‌گویان در نگارخانه محسن

جعبه‌ی افکار امیرنصر کم‌گویان در نگارخانه محسن نگارخانه محسن  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی اتصال تصاویر مجزا از هم که با خواستگاهی متفاوت شکل‌ گرفته‌اند، در راستای هدف و بیانی جدید را «تکه‌چسبانی» یا «کلاژ» می‌نامند. از ابتدای قرن بیستم، به علت رشد تکنولوژی چاپ و تنوع انواع روش‌های تولید، تصویر هنرمندان در …

۰ comments

امین نورانی گالری اثر

تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر

نقدی بر کارنمای‌ امین نورانی «پایان روز» در گالری «اثر»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی نقاشان برای تعلیم و تألم خود، به تاریخ هنر رجوع می‌کنند؛ این بازگشت بر منطق تجربه‌ی فنی و بررسی نحوه‌ی رشد نگاه و تطور اساتید ماقبل صورت می‌پذیرد. این هفته به تماشای کارنمای آثار نقاشی امین نورایی …

۰ comments

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

الحان جدید کائنات در طیف‌های پیوسته مریم فرشاد 

نقدی بر نمایشگاه مریم فرشاد در پروژه‌های  آران ارتباط اجزاء کائنات در طیف‌های پیوسته  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنر طراحی به‌عنوان یک رسانه‌ی مستقل در پی فاصله‌گذاری میان رسامی و طراحی شمایلی است و سعی در ورود این لحن از طراحی به‌عنوان فضای جدید و قابل استفاده به‌عنوان شیوه‌ی بیان هنری …

۰ comments

رازنامه نقاشی خط محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی | نگاهی به رازنامه محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی آثار نقاشی‌خط محسن کرمی در گالری ورد با عنوان «رازنامه»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چه هنری را تزیینی می نامند و این لقب بر چه اساسی به کار می‌رود؟ هنرهای تزیینی  و هنرهای کاربردی جایگاه ارزشمندی در فرهنگ ایران دارد، نگاه قدما به این …

۰ comments

نقدی بر بی‌مرگی باران احمدی در گالری والی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی نقدی بر «بی‌مرگی» باران احمدی در گالری «والی»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طراحی در حوزه‌ی تجسمی، دارای تعریفی پایه و اولیه است که عمل طراحی را در قامت رسامی، به دوگونه تقسیم می‌کند: طراحی برای خلق اثر هنری و طراحی به‌عنوان اثر هنری. …

۰ comments

مصطفی سروریان گالری شروه

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر نقدی بر نمایشگاه «مصطفی سروریان» در گالری «شروه» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در ابتدای قرن بیستم، با رویکردهای نوینی در نقاشی مواجه می‌شویم که بر تحلیل شکل و نور و گریز از بازنمایی مقلدانه‌ی طبیعت و بر مبنای دریافت‌های انقلاب صنعتی و تمایل …

۰ comments

نمایشگاه هومن نصیری گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنرمندان با اتخاذ روشی پدیدارشناسانه در هنر، می‌کوشند تا در خصوص بازگشت به اشیاء، آگاهی ما و تعالی جهان تأمل کنند. در این روش، هنرمند صورت یک شیء یا موجود زنده را انتخاب …

۰ comments

نقد نمایشگاه علیرضا چلیپا در گالری اُ

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی ادراک ما از زمان، وابسته به تموجات درونی و در تناقض با زمانِ بیرون از ذهن انسان است؛ این جریان سیال و تحول‌زا  که  قابلیت کنترل آن آرزویی دست‌نیافتنی بوده و خواهد بود، در …

۰ comments

مسعود اصلانی گالری هما

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی نقدی بر نمایشگاه «مسعود اصلانی» در «گالری هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی رسالت هنر، نه در ایجاد لذت، آن‌چنان که ذهن‌گرایان گفتند: «در پدیداری حقیقت و چیستی هستی است». ارجاع به اشیاء پیرامون خود، مسیری برای بازخوانی و حقیقت چیزهایی است …

۰ comments

نقد نمایشگاه فاطمه بهمن سیاهمرد

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد 

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد  نقدی بر نمایشگاه «چالش عناصر» در گالری آران پروژه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی استدلال کل به جزء یا استدلال قیاسی[۱] یکی از دو استدلال معروف در علم منطق است؛ استدلال کل به جزء، هنگامی کاربرد دارد که در استدلال از یک نظریه‌ی (تئوری) کلی استفاده …

۰ comments

نمایشگاه زندگی در گالری فرمانفرما

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی گالری فرمانفرما مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی به نگارخانه‌ی «فرمانفرما» رفتیم که میزبان آثار «جواد علی‌محمدی اردکانی» بود؛ او متولد ۱۳۴۸ در اردکان یزد است و دکتری پژوهش هنرش را از دانشگاه شاهد دریافت کرد؛ و اکنون استادیار، مدیر گروه نقاشی و عضو هیأت …

۰ comments

نمایشگاه پگاه رجامند گالری او

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان …

۰ comments

نقد نمایشگاه فریبا فرقدانی در گالری اعتماد

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments

شادی اجباری گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments

نقاشی ساله شریفی این سری عاشقانه باشه گالری هما

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments

«سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments

مرجان شکری گالری چهار

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

کاویان هازلی گالری والی

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments

«کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments

جاوید رمضانی منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments

نقاشی آنه محمد تاتاری گالری اعتماد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کتاب هنر ایران ترجمه کیانوش معتقدی

گفتگوی جاوید رمضانی با کیانوش معتقدی، مترجم کتاب هنر ایران

گفتگوی جاوید رمضانی با کیانوش معتقدی، مترجم کتاب هنر ایران کتاب «هنر ایران» نوشته رابرت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.