خانه | نقد و بررسی | گزارش نمایشگاه | کرونا و هنرمند | معرفت گرایی جدید

گزارش نمایشگاه گروهی نقاشی خوشنویسی مجسمه تصویرسازی

کرونا و هنرمند | معرفت گرایی جدید

تکانه‌ا‌ی در مقابل کویید ١٩
گزارش نمایشگاه گروهی نقاشی خوشنویسی مجسمه تصویرسازی
گالری روحا بابل
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم محمد ستونه
مریم نیاکی گالری روحا بابل

گونه‌ی انسانی با عجیب‌ترین پدیده‌ی نیم‌قرن اخیر مواجه است. این اتفاق نوظهور بزرگ‌ترین چالش بین‌الملل محسوب می‌شود. انسان به شکل بیولوژیک میل به بقا دارد و در تقابل تهدیدها واکنش نشان می‌دهد.

از جمله تکانه‌ی بشر در مقابل کویید ١٩ تغییر سبک زندگی بوده است. هنر زیست متناسب، قدرت بلندپروازی را از بشر گرفته و تنها قناعت به داشته‌ها را به او خاطرنشان می‌کند.

اگرچه سایه‌ی مرگ در اثر گسترش این بیماری بر جهان سنگینی می‌کند؛ اما معرفت گرایی جدیدی شکل‌گرفته است که بازتابش در ارتقای سطح سرمایه اجتماعی و ارتقای میزان همدلی و همنوایی و موجی از توجه به طبقه‌ی فرودست در جامعه شکل گرفته است. همچنین حس جهان‌وطنی در احیای ضمیر انسان‌ها در قالب روح مشترک در سطح بین‌الملل دیده شده است. در این راستا می‌توان به حضور پرمهر اهالی هنرهای تجسمی طی فراخوان‌ها و برپایی نمایشگاه‌های مختلف در جهت یاری‌رسانی به آسیب دیدگان این اپیدمی اشاره کرد.مریم نیاکی گالری روحا بابل

از همین رو در گالری روحا شهر بابل، نمایشگاهی با عنوان “کرونا و هنرمند” در تاریخ سیزده تیرماه نودونه برگزار شد. این نمایشگاه طی فراخوانی به‌صورت کشوری بوده و آثار از شهرهای مختلف مثل اهواز، کرمانشاه، بوشهر، کرج و شهرهای استان مازندران جمع‌آوری‌شده است. داوری آثار در دو بخش برگزار شد و به ۷ اثر برتر جوایز نقدی تعلق گرفت و ۴۰٪ از فروش آثار برای کمک به آسیب دیدگان کرونا در نظر گرفته‌شده است.مریم نیاکی گالری روحا بابل

داوران فراخوان عبارت‌اند از: محمدرضا ذبیح الهی، ابراهیم گنجیان و روحا تیموری و برگزارکننده این فراخوان و نمایشگاه، خانم مریم نیاکی و مهندسین برآورد سازه مازند هستند.

در این نمایشگاه ۵۲ اثر که حدود چهل پنج اثر نقاشی و تصویرسازی و خوشنویسی و مابقی حجم است، به نمایش درآمده است. از هنرمندان مطرحی که آثارشان در این نمایشگاه دیده می‌شود می‌توان به رضا یحیایی، ابراهیم گنجیان، عسگر زمانی، روحا تیموری، مهدی سماکوش، نوید بیژنی و… اشاره کرد.مریم نیاکی گالری روحا بابل

به نقل از روحا تیموری مدیر نگارخانه روحا و یکی از داوران فراخوان در مورد هدف و چرایی این نمایشگاه:

در این جهان پرتنش، پر از هیاهو پر از تیرگی‌ها و ناصافی‌ها بشر را به مرحله‌ای سوق داده که در تنهایی‌های خودش بی‌قراری‌هایش را در قالب هنر فریاد زند آثاری خلق‌شده است که هدفشان ارتباط درست هنرمند با ویروسیست که چند گام زندگی‌اش را پرخطرتر و ذهنیتش را نسبت به فضای کنونی جامعه‌اش تلطیف ترکرده است لذا این همایش رنگ‌ها و نقش‌ها رویکرد انسان معاصر است که روزبه‌روز جامعه‌اش را به آسیب روحی و روانی و زندگی‌اش را به مرحله‌ای سوق می‌دهد که بدون در نظر داشتن این رویکردها نمی‌توان با این مسائل و مشکلات کنار آمد کنار هم جمع شدیم تا با هم به هدفی مشترک دست یابیم تا جهانی سالم‌تر. آبادتر و سبزتر را کنار هم فریاد زنیم.

این نمایشگاه تا تاریخ بیست تیرماه نودونه در گالری روحا واقع در بابل، کمربندی غربی، توحید۱/۴، میزبان علاقه‌مندان به هنر است.مریم نیاکی گالری روحا بابل

یادداشت‌های دیگر به همین قلم را اینجا بخوانید:

پروژه‌های گفتگویی بُرجاس | گفتمان، فارغ از هر جهت فکری

یاغی‌گر دیروز، امروز و فردا… انهدام موزه‌ی طبیعی!

از خیال ناتمام تا روح زنانه‌ی مجسمه‌ها

تکوین و پرده‌ی آخر در گالری‌های مازندران

چشم‌های بسته، کلکسیون درد و هرززاد

گفتگوهای دیگر از محمد ستونه:

من مش خروس‌خان کوتنایی هستم | گفتگو با حامد مشمولی

هنرمند به مثابه چشمه‌ای که سیراب می‌کند | گفتگو با احمد نصرالهی

ناصر شاکری، از تئاتر تا شرق‌شناسی و آثار بینارشته‌ای | گفتگو با ناصر شاکری

آفرینشی از جنس خیال در آثار رحیم مولاییان | گفتگو با رحیم مولاییان

نوشته‌های پیشنهادی

محیا گیو و تأملی مجهول بر ابدیت در یک دقیقه گذرا

نگاهی به مجموعه بیکرانگی محیا گیو در گالری پروژه‌های آران نجوایِ فریب مجله هنرهای تجسمی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.